اولین گالری عکس خیابانی جرون در بندرعباس افتتاح شد؛

نگاهی متفاوت به صنعت ساختمان‌سازی



اولین گالری کارگاهی شهر در فضای کارگاهی توسط پروژه جرون واقع در بندرعباس، خواجه عطا جنب تالار شهر شروع به کار کرد. افتتاحیه اولین نمایشگاه در این گالری در تاریخ 12 اردیبهشت با آثاری از عکس‌های «منصور وحدانی»،‌ هنرمند شناخته شده هرمزگانی خواهد بود. هدف پروژه، ترویج فرهنگ در ساختمان‌سازی و ساختمان است. در ادامه توضیحات اعضای اجرایی پروژه جرون را خواهید خواند.
      
 اختصاص سود ساختمان‌سازی به فعالیت‌های فرهنگی
«رسول دبیری»، مدیر اجرایی پروژه جرون گفت: «تلاش می‌کنیم که ساختمان‌ها را از یک خوابگاه به محیطی برای زندگی کردن تبدیل کنیم. در این قسمت، اول از مشاعات ساختمان شروع کردیم که با توجه به شرایط آب‌وهوای بندر، برای ساکنین مهدکودک، کافه، روف گاردن، ورزش و فضایی برای دورهمی درنظر گرفتیم و در کنار این موارد، محله و شهر را فراموش نکردیم؛ بدین منظور گالری را به بیرون ساختمان آورده‌ایم که در آینده نزدیک اتفاقات بهتری را رقم بزنیم».
دبیری افزود: «زمانی که پروژه از فاز سفت‌کاری به فاز نازک‌کاری رسید، تصمیم گرفتیم مکانی را به نقاشی‌های خیابانی نوجوانان تبدیل کنیم که با ایده‌های نو دیوار را طراحی کنند که که می‌توانیم در آینده‌ای نزدیک شاهد این اتفاق در گالری کارگاهی جرون باشیم. در حال حاضر با یک عکاس مطرح این کار را آغاز کردیم و پس‌ازآن عکاس‌هایی که نگاه شخصی تازه‌ای به هنر شخصی خود دارند و به دنبال  نمایش کارهای خود هستند، گالری می‌تواند با اختصاص دادن بخشی از سود ساختمان‌سازی به فعالیت‌های فرهنگی بپردازند». مدیر اجرایی پروژه جرون ادامه داد: «بی‌شک اولین کارگاه خیابانی در استان هستیم و در پروژه‌های دیگر نیز  به طرق دیگر به این فعالیت فرهنگی ادامه خواهیم داد».
  
 نمایشگاهی در دل بافت فرسوده
«مهدی افروز»، مدیرعامل هلدینگ ساختمانی و ملکی رما و عضو هیئت‌مدیره پروژه بزرگ جرون گفت: «هدف از برگزاری نمایشگاه این است که به مردم بیاموزیم ساختمان تنها یک محیط کارگاهی و زمخت نیست؛ بلکه ساختمان‌ها می‌توانند دارای ایده‌های نو و ایده‌هایی از جنس خود باشند،‌در واقع،‌ بین ساختمان‌ساز و ساختمانی که در بافت فرسوده است، تفاوتی وجود ندارد. از طرفی مجموعه ما می‌خواهد این فاصله‌ها را کاهش دهد و تصمیم گرفت که اولین نمایشگاه را میان بافت فرسوده شهر افتتاح کند».وی ادامه داد: «با اجرای این حرکت فرهنگی، پروژه‌جرون سهم خود را در بخش فرهنگ ادا کرده است و نشان داد که ساختمان‌سازان نباید تنها به فکر اقتصاد باشند؛ بلکه موضوعات این‌چنینی را در پروژه‌های خود در نظر بگیرند».
افروز در پایان هدف اصلی این مجموعه را جا افتادن فرهنگ در پروژه‌های ساختمانی دانست و گفت: «سعی داریم این موضوع در شهر پررنگ‌تر شود و از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود».
  
 ترویج فرهنگ در صنعت ساختمان
«محمدرضا مسندانی»، مشاور تبلیغاتی پروژه جرون در این نمایشگاه خیابانی گفت: «قصد مجموعه جرون، ادغام فرهنگ و صنعت ساختمان بوده است. به‌بیان‌دیگر همیشه در صنعت ساختمان، کیفیت آن مهم بوده و کمتر به تأثیر ساختمان در محیط اطراف آن و محلات توجه شده است، در این گالری با مشورت سرمایه‌گذاران و همکاران سعی شده فضایی را فراهم کنیم که تأثیر فرهنگی در صنعت ساختمان جای گیرد و نشان دهد که صنعت ساختمان، علاوه بر خدمت‌رسانی به ساکنین ساختمان بر فضای اطراف خود تأثیر گذارد».
 مشاور تبلیغاتی پروژه جرون اضافه کرد: «اولین گام پروژه در راستای ادغام فرهنگ و صنعت ساختمان، ایجاد گالری و ترویج بخش فرهنگی آن بوده است. بی‌شک در آینده، فعالیت‌های غافل‌گیر کننده‌ای از این مجموعه رخ خواهد بود».
  
پروژه جرون، تلنگری برای پروژه‌های دیگر
«فؤاد امین»، معمار پروژه جرون دراین‌باره به خبرنگار صبح ساحل گفت: «معمولاً در پروژه‌های شهری کمتر پروژه‌ای با بستر شهری ارتباط برقرار می‌کند، یعنی کمتر اجازه تعامل با افراد و کاربرهای دیگر را می‌دهد؛ بنابراین ما همواره سعی داریم در پروژه‌هایی که وسعت بزرگ‌تری دارند با شهر ارتباط بیشتری برقرار کنند، مانند اختصاص دادن بدنه پروژه به شخص و استفاده فرهنگی یا تجاری، اهدا کردن قسمتی از پروژه برای برآورد کردن نیازهای شهر».
وی افزود: «در پروژه جرون توانستیم از یکی از جداره‌های شرقی پروژه که استفاده کمتری از آن می‌شود را به گالری تبدیل کنیم و نگاه متفاوت به صنعت ساختمان و فرهنگ می‌شود. امید داریم که به‌واسطه این حرکت فرهنگی پروژه جرون، شاید یک تلنگری برای بقیه پروژه‌ها باشد که در پروژه‌های خود با شهر بیشتر ارتباط برقرار کنند».
  
 تلاش بر احیا و ارتقا فرهنگ در کلان شهر بندرعباس
«رسول اعتمادی پور»، رئیس هیات مدیره هلدینگ ساختمانی رما و عضو هیات مدیره پروژه جرون با استقبال از ایده‌های نو از جوانان بومی حوزه ساختمان سازی استان ابراز امیدواری کرد:« راه اندازی این گالری در قلب بافت فرسوده بندرعباس، نگاه همشهریان عزیز را به نقش صنعت ساختمان‌سازی در احیا و ارتقا فرهنگ در کلان شهر بندرعباس بیش از پیش تغییر دهد». اعتمادی پور با بیان اینکه بی شک آثار این اقدامات فرهنگی در بلند مدت شگفت انگیز خواهد بود و از دیگر فعالان حوزه ساخت مسکن درخواست کرد که به اشاعه فرهنگ اصیل ایرانی و هرمزگانی توجه‌بیشتری نشان دهند و اجازه ندهند این شروع زیبای جرون به فراموشی سپرده شود.
  
 پر کردن فقدان فرهنگی در شهر
«محمد مرادی»، مدیر پروژه ساختمانی جرون با اشاره به اینکه امروزه «هنر خیابانی» به بخش جدانشدنی از زندگی شهری و هیاهوی شهرهای بزرگ تبدیل شده است، گفت:« آثاری که در سطح خیابان‌ها بر دیوارهای شهر اجرا می‌شوند که گاهی حتی با تعریف کلاسیک هنر فاصله دارند. 
از نقاشی‌های دیواری یا گرافیتی‌ها تا نوازندگانی که در کنار خیابان‌ها آلات موسیقی می‌نوازند و آواز می‌خوانند از نمایش خیابانی تا اجراهای هنری (پرفورمنس‌)‌های انتقادی و اعتراضی که همه از انواع هنر خیابانی هستند. ما در پروژه جرون تلاش کردیم بخشی از این فقدان فرهنگی را که شهر حس می‌شود را پر کنیم‌ و در آینده حتما شاهد اتفاقات مهم و تاثیر گذار هنری خواهیم بود».
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها