رییس قوه قضاییه در دیدار با جمعی از کارگران هرمزگانی:

باید همه کارگران بیمه شده و از حقوق بازنشستگی برخوردار شوند/ شعبه‌ و مراجع قضایی تخصصی در حمایت از کارگران ایجاد شود



رییس قوه قضاییه گفت: باید امنیت و شرایط ارتقای شغلی برای کارگران تضمین و همه کارگران بیمه شده و از حقوق بازنشستگی برخوردار شوند.

به گزارش صبح ساحل، «حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای»، رییس قوه قضاییه  در ادامه برنامه‌های سفر خود به استان هرمزگان، به مناسبت روز کارگر با جمعی هزار نفری از کارگران این استان دیدار و بر رفاه کارگران و توجه به جایگاه این قشر در جامعه تاکید کرد.

وی افزود: کارگران و خانواده‌هایشان درصد قابل توجهی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و سهم بزرگی در تحقق شعار سال دارند .

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با طرح چند سوال از حقوق کارگران سخن گفت . وی اظهار داشت: آیا بستری برای ارتقای شغلی، علمی و حرفه‌ای کارگران ساده فراهم آمده است؟ آیا چنانچه برای یک کارگر در نخستین سال‌های کار، مشکلی جسمی ایجاد شود، آیا تدابیر حمایتی برای او اتخاذ می‌شود؟ باید چه رابطه‌ای میان کارگر و کارفرما باشد که امنیت شغلی کارگر تأمین شود؟ چنانچه بنگاهی تولیدی، تعطیل شد، آیا اقدامات حمایتی از کارگران آن بنگاه به عمل می‌آید؟

وی تصریح کرد: قانون برای رسیدگی به اختلافات بین کارگر و کارفرمایان مرجعی را پیش‌بینی کرده است که یکی از اعضای آن کمیسیون نیز جزو قضات قوه قضائیه است اما کارکرد این کمیسیون به درستی برای مردم تبیین نشده است و این وظیفه حاکمیت است که این کمیسیون و نحوه فعالیت آن را به اطلاع مردم برساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای کار، تولید و تولید ثروت را عوامل اصلی توسعه، عزت و استقلال کشور معرفی کرد و افزود : دوری گزینی از کار و تلاش می‌تواند استقلال سیاسی جامعه و حتی فرهنگ و اعتقادات مردم را خدشه دار کند.


کارگران صاحب مسکن شوند

رئیس عدلیه در رابطه با مسکن کارگران نیز گفت: امروزه با حقوق کارگری و حتی حقوق قضائی امکان تهیه مسکن وجود ندارد و وظیفه اصلی حکومت این است که راه‌های صاحب مسکن شدن برای مردم را باز کند تا مردم بتوانند به مسکن متعارف که در قانون اساسی نیز پیش بینی شده است دست پیدا کنند. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای ، از وظایف و مسوولیت های در قبال کارگران صحبت کرد اینکه باید کارگران را با حقوق خود آشنا کند و بدانند که کمیته‌ها و کمیسیون‌های مخصوصی در اداره‌های کار، ویژه کارگران وجود دارد و یکی از اعضای این کمیسیون‌ها، نماینده قوه قضائیه است، بایستی این قشر بزرگ جامعه بدانند که مرجع تجدید نظر پیرامون برخی تصمیمات کمیسیون‌های کارگری، دیوان عدالت اداری است که زیر نظر قوه قضائیه است.


ایجاد شعبه‌ها و مراجع قضایی تخصصی در حمایت از کارگران

رییس قوه قضاییه رییس قوه قضاییه از ایجاد شعبه‌ها و مراجع قضایی تخصصی خبر داد و گفت: برای حمایت از حقوق کارگران می‌توانیم شعبه‌ها و مراجع قضایی تخصصی را دایر کنیم. محسنی اژه‌ای یادآور شد : بایستی مشکلاتی که در استان هرمزگان مربوط به قوه قضائیه است احصا شده و تحویل رئیس کل دادگستری استان شودو چنانچه از اختیارات وی خارج بود با تفویض اختیارات یا به صورت پیگیری شخصی دنبال خواهد شد.

مطرح مشکلات کارگری

گفتنی است: تعدادی از نمایندگان کارگران حاضر در این مراسم از قرارداد‌های موقت کارگری و دستمزد پایین کارگران انتقاد کردند، در رابطه با ایمنی و حفاظت بهداشت ،جلوگیری از تعطیلی واحد‌های تولیدی و بیکار شدن کارگران و... سخن گفتند.

 

منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها