جنگ غزه، افشاکننده‌ی ذات واقعی غرب؛

استانداردهای چندگانه آمریکایی


نویسنده: روشنک زینی وند

همزمان با شکل گیری جنبش‌های اعتراضی در آمریکا  در دفاع از مردم غزه و مخالفت با اقدامات ضد بشری اسرائیل در فلسطین و برخورد امنیتی و توام با خشونت و شکل‌گیری سرکوب شدید از سوی نیروهای امنیتی این مسئله به ذهن متبادر می شود که این نوع از واکنش آمریکا در مواجهه با دانشجویان با شعارهای آمریکا در حمایت از آزادی بیان و حقوق بشر در تناقض است. در رابطه با این موضوع و تاثیر این جنبش های اعتراضی در آمریکا بر جایگاه اسرائیل در نزد افکار عمومی گفتگویی با دکتر «محمد جلیلی» کارشناس مسائل سیاسی انجام داده‌ایم.
  

 جنبش اعتراضی؛ تنزل جایگاه اسرائیل در نزد افکار عمومی

 
 این کارشناس مسائل سیاسی در رابطه با تاثیر این جنبش اعتراضی دانشجویی بر جایگاه اسرائیل در نزد افکار عمومی بیان داشت: جایگاه اسرائیل تنزل پیدا کرده است. دیگر مخالفت با اسرائیل تابو نیست و دیگر اسرائیل یک قدیس مظلوم بشمار نمی رود. علی رغم همه تبلغاتی که در بیش از 80 سال برای این رژیم انجام شده است امروز اسرائیل را خیلی مستندتر و واضح تر از گذشته یک رژیم متهم به نسل‌کشی و جنایتکار می دانند. وی افزود: سوال اساسی که برای مردم آمریکا شکل گرفته این است که چرا ما باید از اسرائیل حمایت کنیم؟ تا چه زمانی این حمایت ادامه دارد؟ و چه زمانی این حمایت بدون شرط باید پایان بپذیرد. لذا اسرائیل با مدارکی که وجود دارد و با اذعان رئیس سازمان ملل، رئیس یونیسف، رئیس هلال احمر جهانی و نمایندگان سازمان ملل در فلسطین، یک نسل کشی و یک جنایت بی‌مثال در قرن در حال رخ دادن است و حامی این سه کشور تروئیکای اروپایی و آمریکایی، آمریکا  است. این متناقض است با همه آنچه که در حقوق بشر و تمدن و احترام به انسان و ارزش های انسانی و جان انسان‌ها و انتخاب آزادانه انسان‌ها شعار آن داده  شده؛ بنابراین منجر به شکل گیری اعتراض سراسری شده است. جایگاه اسرائیل و ماهیت واقعی تمدن غرب توسط جوان هایی به چالش کشیده شده که  آمریکایی ها آن ها را جنبش زد یا نیتها یا نسل های جدیدی که قائل به انگاره های گذشته نیستند و رویکرهای پست مدرن دارند و شاید فارغ از هر دین و آیینی باشند؛ می دانند. 
  

 اعتراضات دانشجویی؛ استانداردهای چندگانه آمریکا

این کارشناس در رابطه با رفتار دوگانه آمریکا در برخورد با این اعتراضات بیان داشت: پرواضح است که آمریکا در قبال سیاست داخلی و خارجی استانداردهای چندگانه‌ای را دنبال می کند. آمریکا به بهانه نقض حقوق بشر و به بهانه بازگشت حقوق زنان، به بهانه مخالفت با یک جنایت یا شبه جنایت یا اتهامی که  یک دولتی که مخالف نظام امریکا است در کشورهای اسلامی یا کشوری مانند ایران توسط پلیس یا دولتمردان اتفاق می افتد، تحریم‌های بلند مرتبه‌ای را برای مقامات بلند پایه وضع می کند و سال‌ها فشار وارد می کند و تبلیغ می کند؛ هزینه های اقتصادی انجام می دهد و نیروی نظامی خود را برای ورود به آن کشور تجهیز می کند.وی گفت: تناقض این رفتار آنجا است که اگر قرار است ما هر کجا که حقوق زنان یا حقوق بشر نادیده گرفته شد یا به اقلیت‌های دینی فشار آورده شد، برای انسانیت و امنیت افراد موضع گیری کنیم چرا این اتفاق در کشورهای مسلمان نمی افتد چرا این اتفاق در کشورهای بوسنی، سوریه و یمن که سالیان متمادی مردم این کشور توسط سعودی ها بمباران شدند اما هیچ کس بابت هزاران کودکی که کشته شدند و زن و مردی که زیر بمباران صعودی هایی که با جنگنده های اسرائیلی- امریکایی کشته می‌شدند نگریست.
  

 نقض شعارها و ادعاهای آمریکا 

وی در ادامه بیان داشت: این استانداردهای دوگانه در حقیقت نقض فاحش ادعا و شعار آمریکایی ها است. آن چیزی که در غزه شاهدش هستیم توحش بی مثالی است که شاید جز در برخی از مناطق و ایام جنگ  های جهانی اول و دوم ما شاهدش نبودیم. امروز هم اروپایی های مهاجری که در فلسطین اشغالی سکنی گزیدند و تفکر صهیونیسم را دنبال می کنند این توحش بی‌مثال را به نام دفاع از خود و از غاصبینی که با تجاوز و خونریزی و تبعید اجباری دیگران، سرزمین آن‌ها را اشغال کردند و مورد حمایت تام غربی ها قرار گرفتند و سال‌ها با دروغ و بایکوت حرف‌های مخالف خودشان را حفظ کردند و با تجهیز نظامی قصد دارند باقی بمانند.
وی با بیان اینکه استانداردهای دو گانه غرب و آمریکایی‌ها افشا شده است، گفت: آن‌ها  نه تنها حامی حقوق انسان‌ها نیستند بلکه برای منافع خود حاضرند هزاران انسان را نسل کشی کنند در عین حال شعارهایشان را هم ادامه دهند. وقتی در رابطه با این عمل از آن‌ها سوال پرسیده می شود با یک جمله کمدی- تراژی پاسخ می دهند که از خودمان دفاع می کنیم. حق دفاع مشروع است و هر کسی با اسرائیل مخالفت کند یهودستیز و فاشیست، مدافع ظلم به یهود و مخالف هولوکاست تاریخی است. از اینرو این استانداردهای چندگانه که به نام فمینیسم و پاسداشت حقوق زنان در غرب انجام شده است، امروز افشا شده است که در پدیده ای مثل غزه شاهد آن نیستیم.
وی گفت: حضور گارد امنیتی به داخل دانشگاه علی رغم پروتکلی که خودشان ایجاد کرده اند که نیروی امنیتی به هیچ وجه مجوز ورود به دانشگاه ندارد و استاد دپارتمان فلسفه را جلوی چشم همگان بازداشت می کنند و با فجیع ترین رفتار با دانشجوها برخورد می کنند صرفا به دلیل در دست داشتن  پلاکارد پایان جنگ غزه  و حمایت از غزه؛ چرا که حماس یا غزه یا فلسطین از نگاه ما تروریست است و چون از نگاه ما تروریست است حق حمایت از فلسطین و مخالفت با اسرائیل را ندارید. به این دلیل  که تلقی ما از مخالفت با اسرائیل مسئله یهودستیزی است؛ شما حق اینکه بگویید کودکانی کشته شده‌اند ندارید. زیرا تعدادی افراد در اسرائیل بودند که کشته شدند و اسرائیل حق دارد به فرض اگر هزار نفر از شهروندانش کشته شدند، چهل هزار نفر از شهروندان فلسطینی را قتل عام کند. این حق دفاع از خود است و شما حق ندارید با این مسئله مخالفت کنید. در رسانه های فارسی زبان نیز بیان می‌کنند که دانشجو فریب خورده است و دانشجویان معترض تحت تاثیر رسانه ها قرار گرفته‌اند و از فاشیسم حمایت می کنند.
  

 استانداردهای چندگانه و مسئله حقوق بشر 

 این کارشناس مسائل سیاسی در پایان بیان داشت: این استانداردهای چندگانه موضوعاتی است که مساله حقوق بشر و حقوق مدنی و به طور خاص مساله آزادی بیان، مساله دموکراسی را زیر سوال برده است و تبدیل به شعارهای پوشالی و نمادین کرده است که محل سواستفاده برای منافع کارتل‌های اقتصادی و مافیاهای سیاسی است که در ایپک آمریکا و رژیم صهیونیستی و در محل تصمیم گیری هایی که در پنتاگون و کاخ سفید اتفاق می افتد، برای منافع آن‌ها تعریف می شود نه برای پاسداشت انسانیت. لذا این سیاست‌های چندگانه موضوعی است که در ماجرای غزه شاهد آن هستیم و شاید هیچ موضوعی به اندازه غزه افشا کننده ذات واقعی جامعه غرب که مدعی تمدن،پیشرفت و اخلاق مداری است نبوده است و آن را به طرز واضحی برای جهانیانی که حتی غیرسیاسی هم بودند افشا کرده است.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها