چگونه شنونده خوبی برای کودکانمان باشیم


نویسنده: راضیه نیرومند

خوب گوش کردن به فرزندان و شنونده خوبی برای آنها بودن یکی از  مهارت‌های مهم برای والدینی است که به آموزش و تربیت فرزندان توجه دارند و تمام سعی شان بر این است تا کودکانی با اعتماد به نفس بالا به جامعه‌ی فردا تحویل دهند. شنونده خوب بودن یعنی حفظ حرمت فرزند توسط والدین.
اگر با دقت به حرف‌های کودک گوش دهیم حامل پیامی برای فرزندتان خواهید بود که تو به اندازه کافی برای من ارزشمند هستی و وقت من در اختیار توست. علاوه بر آن وقتی به حرف‌های فرزندتان به خوبی  گوش می‌دهید به او کمک می‌کنید تا خودش مشکلات روزمره‌اش را مدیریت و حل کند. 
اولین گام برای اینکه به این مهارت دست یابید این است که تمام تمرکز و حواس خود را نسبت به موضوعی که درباره آنها صحبت می شود معطوف دارید . از تماس چشمی غافل نشوید و سعی کنید دستانتان نیز مشغول به انجام کارهای دیگر نباشد. برخی از والدین در هنگام صحبت فرزندان  حتی گوشی همراه خود را زمین نمی گذارند.
بنابراین طرز نشستن و بدن خود را طوری روبروی فرزند خود قرار دهید که مستقیما با او در ارتباط باشید.  عوامل حواس پرتی را از محیط خود دور کنید این عوامل می تواند صدای تلویزیون ، رادیو و یا حتی  صداهای جزئی دیگر باشد.
حتی سعی کنید در هنگام گفتگو تلفن همراه خود را روی حالت بی صدا قرار دهید . بهتر است وارد اتاقی ساکت شوید و درب را ببندید و از دیگر اعضای خانواده بخواهید برای مدتی مزاحمتان نشوند. توجه داشته باشید هیچ گاه صحبت های فرزندتان را قطع نکنید.به او اجازه دهید بی وقفه صحبت کند حتی اگر با صحبت های او موافق نیستید . با او رابطه دوستانه ای برقرار کنید واحساساتش را تائید کنید. سعی کنید علت نگرانی از موضوع بحث را متوجه شوید تا بهتر بتوانید به او کمک کنید.
هیچ گاه حالت تدافعی به خود نگیرید و نظر او را عوض نکنید. سعی نکنید او را متقاعد کنید که اشتباه می کند.فرزند شما  هم اکنون ناراحت است و دوست دارد کسی به دردل هایش گوش دهد .درانتها هنگامی که گفتگو به پایان رسد می توانید با جملاتی از قبیل: «از این موضوع متاسفم» ،«دلیل نگرانی و ناراحتی تو را کاملا درک می کنم» و «حق داری عصبانی باشی » موضوع را خاتمه دهید  و سعی در آرام کردن او داشته باشید.اگر فرزندتان احتیاج به کمک داشت می توانید با تعریف کردن تجربه شخصی تان در موقعیت های مشابه او را راهنمایی کنید .
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها