دستگیری دانشجویان دانشگاه کلمبیا توسط پلیس


نویسنده: عدنان نگاری

در بازتاب دفاع مشروع شکل گرفته از سوی ایران به خاک رژیم اشغال‌گر قدس دانشجویان آزادی‌خواه دانشگاه کلمبیا و دیگر دانشگاه‌های آمریکا از فلسطین و حاکمیت آن به ضد این نظام سرمایه‌داری دست به تظاهرات گسترده زده و با پلیس آمریکا درگیر شدند. 
به گزارش عرب‌نیوز، رسانه‌ی عربستان سعودی، ده‌ها پلیس کلاه‌خوددار روز سه‌شنبه به محوطه دانشگاه کلمبیا در قلب شهر نیویورک سرازیر شده تا ساختمانی را که توسط معترضان دانشجوی طرفدار فلسطین اشغال شده بود تخلیه کرده و تظاهرات کنندگان را بازداشت کنند.
این ساختمان در سحرگاه توسط دانش‌جویان اشغال شده بود و آن‌ها عهد کردند با هر گونه اخراجشان از سوی دولت مبارزه خواهند کرد و آن‌ها به تلفات فزاینده جنگ اسرائیل با حماس در نوار غزه به اعتراضشان ادامه می‌دهند. این اقدام در حالی انجام شد که مدیران دانشگاه‌ها در سراسر ایالات متحده هفته‌‌ها برای مهار تظاهرات طرفداران فلسطین در ده‌ها دانشگاه تلاش کرده بودند. مینوچه شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیا در نامه‌ای خطاب به اداره پلیس نیویورک گفت که اشغال ساختمان دانشگاه توسط افراد غیر وابسته به دانشگاه هدایت می‌شود و از نیویورک پی‌دی برای پاکسازی همه افراد از هامیلتون هال و تمام کمپ‌های دانشگاه کمک خواسته است. او همچنین از پلیس خواست حداقل تا 17 ماه مه در محوطه دانشگاه بمانند تا مطمئن شوند که اردوگاه‌های اعتراضی از سر گرفته نمی‌شوند.معترضان با نوشتن در اینستاگرام، بیانیه شفیق را به شدت مورد انتقاد قرار دادند و گفتند:«استفاده او از جملات ذکر شده به هیچ وجه برای آن‌ها ایجاد رعب و وحشت نمی‌کند.»
هفته‌ها تظاهرات، گسترده‌ترین و طولانی‌ترین ناآرامی‌ها در دانشگاه‌های ایالات متحده از زمان اعتراضات جنگ ویتنام در دهه‌های 1960 و 70 تا به حال به دستگیری چند صد دانشجو و فعالان سیاسی-اجتماعی دیگر منجر شده است. بسیاری از آن‌ها نیز با وجود تعلیق و تهدید به اخراج قول داده‌اند که به اقدامات خود ادامه دهند و در این راه دست از کنش‌گری برنخواهد داشت.
پیش از این، تظاهرات کنندگان در کلمبیا دیده شده بودند که از طناب برای بالا بردن جعبه‌هایی از وسایل نامشخص به طبقه دوم ساختمان استفاده می‌کردند، که ظاهراً نشان می‌داد که آن‌ها قصد داشتند در طبقه پایین بیایند. رئیس جمهوری آمریکا نیز به شدت از تصرف سالن همیلتون انتقاد کرده بود و سخنگوی وی گفت که این رویکرد کاملا اشتباه بود. این سخنگو افزود: «این نمونه‌ای از اعتراض مسالمت آمیز نیست.»
اعتراضات که کلمبیا در کانون آن قرار دارد، چالشی را برای مدیران دانشگاه ایجاد کرده است که تلاش می‌کنند حقوق آزادی بیان را با شکایت‌هایی مبنی بر اینکه تظاهرات به سمت یهودستیزی و نفرت تبدیل شده است متعادل کنند.
در روز یک‌شنبه در شبکه‌ی MSNBC مربوط به ایالات متحده‌ی آمریکا جاناتان گرینبلات در مورد تظاهرات دانشجویان دانشگاه‌ها در آمریکا بیان کرد:« ایران نیروی نظامی مثل حزب الله لبنان و نیروی نیابتی دانشگاهی مثل این گروه‌های معترض را دارد. تظاهرات‌های صورت گرفته در چند روز اخیر گویا در تهران اتفاق افتاده. به هیچ‌وجه نمی‌توانی باور کنی که این‌جا یک منطقه در نیویورک
 باشد!»
ناآرامی‌ها مانند آتش‌سوزی در موسسات آموزش عالی ایالات متحده گسترده شده است و بسیاری از دانشجویان معترض در محوطه‌های دانشگاهی چادر زده‌اند. در کلمبیا نیز تظاهرات کنندگان عهد بسته‌‌اند تا زمانی که خواسته‌هایشان برآورده نشود در کمپ‌هایشان باقی خواهند ماند، از جمله اینکه دانشگاه مربوطه باید تمام دارایی‌های مالی مرتبط با اسرائیل را واگذار کند. 
دانشگاه نیز این درخواست دانشجویان را رد کرده است. کلمبیا هشدار داده که دانش‌جویانی که ساختمان را اشغال کرده‌اند با حکم اخراج مواجه خواهند 
شد.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها