بازاریان بندرعباس نسبت به افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده اعتراض کردند

افزایش مالیات در اوج تورم


نویسنده: سامیه طهورنیان

تعدادی از بازاریان شهر بندرعباس نسبت به افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده، درب اداره کل امور مالیاتی استان هرمزگان تجمع کردند. آن‌ها نسبت به فراخوان این مالیات و بخشنامه‌های مرتبط به آن اعتراض داشتند. بازاریان بندرعباس همزمانی تورم و رکود شدید در همه صنف‌های بازار با صدور بخشنامه‌های متعدد اداره مالیات را بسیار ناعادلانه عنوان کردند.
تعدادی از کسبه‌های عمده فروش و خرده فروش از صنف‌های مختلف بازار بندرعباس یکشنبه 16 اردیبهشت ماه، دست به تجمع زدند. آن‌ها با ورود به محوطه  اداره کل امور مالیاتی استان هرمزگان، نسبت به پرداخت اجباری ده درصد نرخ مالیات بر ارزش افزوده و مشکلات متعدد سامانه مودیان اعتراض کردند. در این راستا سازمان امور مالیاتی هرمزگان اعلام کرد که در پی دستور العمل اداره مالیات استان، برخی از اصناف که تاکنون مالیات بر ارزش افزوده شامل آن‌ها نمی‌شد،  از ابتدای دی‌ماه سال جاری ۱۴۰۲ باید مالیات بر ارزش افزوده بدهند. در آخرین فراخوان، صنف‌های مرتبط با آرایشی و بهداشتی نیز به این صنف‌های مالیات دهنده اضافه شده است. مسئولان اداره مالیات برای کنترل اعتراض بازاریان به گفتگو با آن‌ها پرداختند و به پرسش‌های بازاریان پاسخ دادند.
یکی از کسبه‌های بندرعباس گفت: «بخش تولید و صنعت کشور اصولاً در زمان تورم و در شرایطی که با تحریم مواجه هستیم، به اندازهٔ کافی بار اضافی بر صنعت و تولید تحمیل شده است، افزایش مالیات بر ارزش افزوده، نوعی خودتحریمی است و در نظر بگیرید که استان هرمزگان یک استان مرزی است، کالاها به صورت قاچاق در بازار وجود دارند. ارزش افزوده را چگونه بایستی اخذ کنیم؟».
یکی دیگر از بازاریان صنف لوازم آرایشی و بهداشتی درخصوص اعتراض کسبه‌ها گفت: افزایش مالیات بر ارزش افزوده به معنای کاهش قدرت خرید مردم است که تولید را متضرر می‌کند. این اقدام به کاهش اشتغال‌زایی و تعطیلی برخی کسب و کارهای استان منجر می‌شود. تولیدکنندگان و فروشندگان با مشکلات مختلفی در زمینهٔ جبران سرمایه در گردش خود مواجه هستند و افزایش مالیات بر ارزش افزوده بار اضافه‌ای بر آن‌ها تحمیل می‌کند و این را هم آقایان در نظر بگیرند که مالیات بر ارزش افزوده سال گذشته را چگونه باید از مردم کسب کنیم وقتی که می‌گویید بایستی از مصرف کننده نهایی دریافت شود؟ کسبه دیگری با اعتراض به مشکلات سامانه مودیان، گفت: اداره مالیات با اطلاع از میزان تراکنش‌های ما در سامانه مودیان باز هم برای ما کتمان رد کرده که موجب اعتراض بسیاری از ما بازاریان شده است. جامعه توان تحمل مالیات اضافه‌ای را ندارد و افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده بر سطح زندگی قشرهای ضعیف و متوسط تأثیر منفی خواهد داشت. وقتی مردم تحت فشار قرار بگیرند و میزان مصرفشان کاهش یابد، تولید و در پی آن فروش نیز بیش از پیش صدمه می‌بیند و این وضعیت به شرایط رکودی در کشور دامن می‌زند.کسبه معترض دیگری با گلایه از تبصره‌ها و دستورات تعزیرات هرمزگان و سازمان صمت استان گفت: هر روز یک بخشنامه برای بازاریان صادر می‌شود. 
تعزیرات می‌گوید 15 درصد سود، سازمان صمت می‌گوید 5 درصد. شما به ما بگویید که هیچ کشوری در شرایط رکود و تورم به افزایش نرخ مالیات اقدام نمی‌کنند؛ زیرا این اقدام رکود و تورم را تشدید می‌کند. دولت باید در صدد ثابت نگه داشتن نرخ مالیات‌ها باشد و حتی در مواردی که امکانپذیر است، آن‌ها را کاهش دهد. همچنین افزایش مالیات بر ارزش افزوده موجب فشار بیشتر به مردم عادی و تولید کشور خواهد شد. 
گفتنی است که در پی دستورالعمل اداره مالیات هرمزگان، برخی از اصناف که تاکنون مالیات بر ارزش‌افزوده شامل آن‌ها نمی‌شده است، از ابتدای دی‌ماه سال جاری ۱۴۰۲ باید مالیات بر ارزش‌افزوده بدهند. همچنین به‌موجب قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده از ابتدای سال ۱۴۰۳ به میزان یک واحد درصد افزایش‌یافته است.بنابراین مؤدیان مشمول نظام مالیات بر ارزش‌افزوده در موارد عرضه کالا و خدمات مشمول به‌استثنای کالاهای خاص موضوع ماده (26) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده که دارای نرخ‌های جداگانه‌ای هستند، بقیه مودیان مکلف‌اند از ابتدای سال 1403 و در زمان صدور صورتحساب مالیات و عوارض ارزش‌افزوده را به نرخ ده (10) درصد در صورتحساب درج و از خریدار دریافت نمایند.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها