وزیر صمت:

آماده‌ همکاری با کشورهای همسایه برای استفاده از ظرفیت‌های دریایی هستیم


نویسنده: صبح ساحل

وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین نخستین رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران با بیان اینکه دریا از بسیاری جهات برای ما اهمیت راهبردی دارد، به تشریح مزیت‌های دریا پرداخت و گفت: دریا ارزان ترین مسیر تجارت از بُعد حمل و نقل به حساب می‌آید.

 

"عباس علی‌آبادی"، افزود: دریا بسیار مهم است زیرا محیط زیست و حیات زمین به آن وابسته است. اگر عملکرد دریا را از کره زمین جدا کنیم از بین خواهد رفت. دریا از بُعد تامین غذا هم مهم است. برای سرزمین ما دریا مهم است زیرا آب شرب کشور از آن تامین می‌شود؛پروژه‌ی بسیار بزرگی در وزارت صمت در حال انجام است؛ تولید نزدیک به ۲ میلیارد مترمکعب آب شیرین و انتقال به فلات مرکزی.

وزیر صمت با بیان اینکه دریا از جهت انرژی، مواد معدنی و از جنبه‌های امنیت، دفاع و گردشگری هم خیلی مهم است، اضافه کرد: برای اینکه از این فرصت‌ها استفاده کنیم، بایستی با دانش دریایی آشنا باشیم. دانش دریایی مقصد و هدف کمتر دانشگاه‌های کشور بوده است‌. به مسئولان محلی توصیه می‌کنم دانشگاه‌های محلی را به سمت توجه به علوم و صنایع دریایی پیش ببرند.

علی آبادی گفت: باید با فناوری‌های مرتبط به دریا فعالیت کنیم و دستاورد داشته باشیم؛ کمتر به این موضوع پرداختیم اما اقدامات خوبی هم انجام شده است.

وی با بیان اینکه با همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس باید موقعیت‌هایی را ایجاد کنیم که از ظرفیت دریا استفاده کنیم، اضافه کرد:باید تلاش بسیاری کنیم که نیروی انسانی به اهمیت دریا پی ببرد؛ چه از باب آموزش، چه در جهت علاقه‌مندی.

وزیر صمت تاکید کرد: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تمام جوانب توسعه بر مبنای دریا در نظر گرفته شده است.

علی‌آبادی خطاب به سفیران و فعالان اقتصادی حاضر گفت: ما آماده هستیم با کشورهای همسایه و کشورهای دنیا برای استفاده از ظرفیت‌های منطقه مشارکت و تعامل داشته باشیم.

وی گفت: در توسعه دریا محور سه فایده اصلی وجود دارد؛ اول اینکه دریا از جنبه اقتدار باید مورد بررسی قرار گیرد‌؛ اقتدار همه کشورهای منطقه، همکاری سازنده‌ای اینجا می‌تواند شکل بگیرد تا امنیت کافی برای صنعت و اقتصاد ایجاد شود. دوم محور اقتصادی دریا است و اینکه متناسب با ظرفیت‌های منطقه برنامه‌ها را پیش ببریم.

وزیر صمت افزود: همچنین موقعیت راهبردی کشور فرصت‌های ارزشمندی را برای تجارت همسایگان ایجاد می‌کند. بیش از ۵ هزار کیلومتر خط ساحلی فرصت بی‌بدیلی برای کشور است.

علی آبادی گفت: توسعه دریایی و کسب و کارهایی دریایی باید در هر سه حوزه انجام شود اول ساخت تجهیزات دریایی؛ ما آماده هستیم مشارکت هر بخشی از صنایع داخلی با کشورهای همسایه و دنیا را مورد حمایت قرار دهیم.

این مقام مسئول عنوان کرد: در زمینه ناوگان دریایی بیش از ۲۰ میلیارد دلار امکان تعریف پروژه وجود دارد. در زمینه شیلات ببش از ۱۰ میلیارد دلار امکان تعریف پروژه وجود دارد در فراساحل بیش از ۵۰ میلیارد دلار امکان تعریف پروژه وجود دارد لذا ضرورت دارد برای جذب این پروژه‌ها پشتیبانی کنیم و زمینه فعالیت را برای سرمایه‌گذارن تسهیل کنیم. دست سرمایه‌گذاران را می‌فشاریم.

وی در پایان گفت: در زمینه ساخت شناور صیادی و تفریحی آمادگی جذب سرمایه‌گذار را در کشور داریم و هیچ مانع قانونی در این زمینه وجود ندارد. همچنین آمادگی واگذاری سرمایه‌گذاری‌ها را داریم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها