رییس پلیس فتا استان عنوان کرد؛

افزایش ۷۸ درصدی جرایم سایبری در هرمزگان



 صبح ساحل ، حوادث -  رییس پلیس فتا استان هرمزگان با اشاره به افزایش ۷۸ درصدی جرایم فضای مجازی در ۹ ماه اول امسال، گفت: امسال ۲۲ عنوان جرم سایبری در سطح استان شناسایی شده است که در این میان پلیس موفق به کشف هفت درصد از این جرایم شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ علی اصغر افتخاری، رییس پلیس فتا استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به علل گرایش افراد جامعه به شبکه های اجتماعی، اظهار کرد: سهولت عملکرد فضای مجازی و ارزان بودن این خدمات باعث روی آوردن مردم به آن شده است و این جذابیت های کاذب باعث شده است که مردم زندگی را بدون آن غیر قابل تحمل بدانند و تا آن حد ;که به از دسترس خارج شدن تنها یکی از این شبکه ها واکنش نشان دهند.

رییس پلیس فتا استان ادامه داد: بعضی از پیام رسان های داخلی بسیار قوی تر و موثرتر از این شبکه ها عمل می کنند و به خوبی می توانند پاسخگوی نیازهای جامعه باشند اما با تبلیغات منفی و مخربی که علیه این پیام رسان ها صورت گرفته است و همچنین اطلاع رسانی ضعیف در این زمینه، نتوانسته اند جایگاه حقیقی خود را به دست آورند.

افتخاری با تاکید بر هنجارشکنی شیادان در فضای مجازی، تصریح کرد: با توجه به اینکه جرایم اینترنتی پنهان تر است، کلاهبرداران به آن علاقه بیشتری نشان می دهند چرا که خطرات کیف قاپی و دزدی را ندارد و محدودیت های مکانی در فضای مجازی، برداشته شده است.

وی با اشاره به افزایش ۷۸ درصدی جرایم فضای مجازی در ۹ ماه اول امسال، بیان کرد: امسال ۲۲ عنوان جرم سایبری در سطح استان شناسایی شده است که برداشت غیرمجاز با ۲۴ درصد، کلاهبرداری اینترنتی با ۱۸/۱۴ درصد و مزاحمت در فضای با ۱۴/۱۱ درصد رتبه های اول تا سوم این جرایم فضای مجازی را به خود اختصاص داده است.

رییس پلیس فتا استان با بیان اینکه جرایم برداشت از حساب رشدی ۴۸ درصدی داشته است، اظهار کرد: پلیس موفق به کشف هفت درصد از این جرایم شده است که این میزان دو برابر نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

افتخاری تصریح کرد: علی رغم گستردگی و نفوذ چشمگیر فضای سایبر در استان هنوز به دانش لازم و آگاهی کافی از فضای مجازی دست نیافته ایم و این خود زمینه ساز استفاده سودجویان است.

وی با تاکید بر اینکه اعتماد در فضای مجازی بسیار مخرب است، گفت: اعتماد در فضای سایبر و دادن اطلاعات به افراد غریبه فرصت باجگیری و اخاذی را برای آنان مهیا می کند و در این زمینه شکایت های زیادی ثبت شده است.

رییس پلیس فتا استان افزود: برای کاهش خطر بر روی گوشی های هوشمند رمز مطمئن و غیرقابل حدس بگذارید و از رمز یکسان برای تمام کارت های بانکی استفاده نکنید، همچنین بسیاری از لینک ها آلوده هستند و به راحتی می توانند به سیستم شما آسیب برسانند.

افتخاری با بیان اینکه یکی از شیوه های تکراری کلاهبرداری وعده دریافت جایزه است، اظهار کرد: هرکس که با شما تماس گرفت و درخواست کرد که به دستگاه عابربانک مراجعه کنید، بی تردید کلاهبردار است و قصد برداشت از حساب شما را دارد؛ در این شیوه کلاه برداری افراد قربانی زود باوری و طمع خود می شوند.

سلیقه های ساختگی دنیای مجازی، سوق دهنده خانواده ها به جدایی

وی با اشاره به اینکه با وجود آسیب های فضای مجازی نمی توان آن را کنار گذاشت، تصریح کرد: جوانان به طور میانگین ۹ ساعت از وقتشان را در فضای مجازی می گذرانند و تا کنون نتوانسته ایم از این فضا بهره لازم را ببریم و تبدیل به ابزار وقت گذرانی و محیطی برای آماج دشمن تبدیل شده است.

رییس پلیس فتا استان ادامه داد: فردگرایی یکی از معضلات اساسی این روزهای جامعه است و فضای مجازی خانواده ها را از هم دور کرده و فراموش کرده ایم که انسان ها به ارتباطات اجتماعی نیز احتیاج دارند، همچنین فضای مجازی پایه های خانواده ها را سست کرده و خانواده ها را به سمت جدایی سوق داده است.افتخاری با تاکید بر اینکه بسیاری از آسیب ها متوجه بانوان است، بیان کرد: اکثر فریبکاری ها به بهانه ازدواج است و احساسات و عواطف بانوان بازیچه عده ای سودجو می شود که رد و بدل شدن عکس ها فرصت اخاذی را به آنان می دهد و حتی اگر این روابط به ازدواج نیز ختم شود این پیوند بر پایه بی اعتمادی بنا خواهد شد.

وی با اشاره به شخصیت های کاذب افراد در گروه ها و چت روم ها، گفت: در این گروه ها سلایق ساختگی و آرمانی وجود دارد که باعث تغییر نگرش و مقایسه این شخصیت کاذب با شریک زندگی آسیب هایی اساسی به خانواده ها وارد می کند.رییس پلیس فتا استان یادآور شد: اگر افراد غریبه را در خیابان ببینیم صحبت زیادی با او نداریم و بسیار عجیب است که چطور در گروه های مختلف با افراد ناشناس درد دل می کنیم و به مبانی دین مبین اسلام در خصوص محدودیت روابط زن و مرد توجه ای نمی کنیم.

افتخاری با بیان اینکه محدود کردن فرزندان باعث می شود پنهانی به سراغ این برنامه ها بروند، اظهار کرد: ما باید اطلاعاتمان را درمورد فضای سایبری افزایش دهیم و آسیب های آن را به فرزندانمان گوش زد کنیم و نباید به گونه ای او را کنترل کرد که حس بی اعتمادی در او رخنه کند.

وی با اشاره به زندگی های ساختگی افراد در شبکه های اجتماعی، تصریح کرد: زرق و برق های زندگی ها در فضای مجازی افراد را به سمت هنجارهایی چون مدگرایی و شیطان پرستی سوق می دهد که باید با معرفی فرهنگ اصیل ایرانی به مبارزه با آن پرداخت.

رییس پلیس فتا استان خاطرنشان کرد: مدلینگ در فضای مجازی و کسب درآمد به واسطه نمایش گذاشتن خود به طور کلی جرم است و اداره مبارزه با جرایم اخلاقی با این مدلینگ های اینترنتی برخود خواهد کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها