با حضور وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی

مرکز نگهداری معلولین ذهنی «حبیب بن مظاهر» افتتاح شد



 صبح ساحل ، اجتماعی - صدف محمودی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هر ایرانی باید به یک خیر و مددکار تبدیل شود و رسالت و سیاست ما نیز این است که فرهنگ نیک و نیک خواهی را در جامعه گسترش دهیم و مردم در خیر جمعی مشارکت کنند.

علی ربیعی در دومین روز سفر کاروان تدبیر و امید به هرمزگان روز پنجشنبه در مراسم بهره برداری از مرکز نگهداری معلولان ذهنی حرکتی حبیب بن مظاهر در بندرعباس افزود: کشور ایران بیش از هر چیز دیگری نیاز به غمخوار و افراد خیر خواه و نیکوکار دارد تا بتواند آن طور که باید به مردم بویژه افراد معلول و نیازمند خدمت رسانی کند.

وی بیان داشت: اگر نگاه کنیم می بینیم که هزینه های رفاهی یک نفر در شهرهای بزرگ نسبت به روستاها قابل قیاس نیست و گاهی 2 میلیون به صفر است که این نابرابری ها و ناعدالتی باید جبران شود و به حداقل برسد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه لایحه مساعدت اجتماعی در دولت به تصویب رسیده و در چار چوب برنامه ریزی قرار دارد، اظهار کرد: سیاست ما براین است که در راستای این لایحه افراد را به نوعی توانمند کنیم که خود اداره زندگی را داشته باشند اما این امر به تنهایی امکان پذیر نیست و نیاز به همراهی و همیاری جامعه خیر و نیکوکار دارد.

ربیعی اضافه کرد: سالانه بیش از 30 هزار نفر از تحت پوشش بهزیستی از چرخه حمایتی خارج می شوند که این افراد در بیرون یار و پشتیبانی ندارند.وی گفت: مراقبت از این افراد باید تا پایان عمر دنبال شود و برای آن ها شغل و سرپناه و زندگی شرافتمندانه ای ایجاد شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در هفته نیکوکاری قرار داریم گفت: نیکوکاری فراتر از یک عنوان و یک مفهوم گسترده بوده و آن چیزی است که جامعه ایران تشنه و نیازمند آن است.ربیعی گفت: مددکاری یک شغل در بهزیستی نیست بلکه مفهوم این است که هر ایرانی به انجام کارهای خیرخواهانه بپردازد.

وی در ادامه به مرکز حبیب بن مظاهر بندرعباس اشاره داشت و یادآورشد: این مرکز یک چار دیواری نیست بلکه مفهومی است که امروز افراد پاک و معصومی در آن نگهداری می شوند که هیچ گناهی مرتکب نشده اند و امیدواریم روزی برسد که همه جامعه ایران و نسل های آینده در محیطی پر از عاطفه همراه با صفا و صمیمیت و مهربانی زندگی کنند.همچنین علی ربیعی گفت:سال آینده 70 هزار میلیارد ریال در قالب لایحه سیاست اجتماعی برای رفع نیازهای مددجویان و خانواده های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) که به هیچ عنوان توانایی اداره زندگی را ندارند، هزینه می شود.

وی افزود: 40 هزار میلیارد ریال از این بودجه به افرادی تعلق می گیرد که هم اکنون از مرکزهای بهزیستی و کمیته امداد خدمات دریافت می کنند و 30 هزار میلیارد ریال نیز برای افراد جدیدی که در سال آینده وارد این چرخه می شوند در نظر گرفته شده است.

وی بیان داشت: یکی از انتظارهای مردم از دولت‌، توجه به ارتقای شاخص‌ های رفاهی و اجتماعی آنان است که در این راستا لایحه مساعدت اجتماعی به تصویب دولت رسیده و به مجلس ارائه شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در حقیقت افرادی هستند که به هیچ عنوان توانایی اداره زندگی ندارند و ترتیبی داده می شود که این افراد در قالب یک خانوار 4 الی 5 نفره بتوانند با ایجاد اشتغال بیش از 80 درصد حداقل دستمزد سالیانه را دریافت کنند.

ربیعی افزود: درمان رایگان و ارزان قیمت، آموزش رایگان و ارائه مسکن از دیگر برنامه هایی است که در لایحه مساعدت اجتماعی در اولویت های دولت قرار گرفته است.وی یاد آورشد: هم اکنون در برخی از استان های کشور بین 10 تا 15 درصد و برخی از شهرستان ها 20 درصد افراد، تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند، که رقم بالایی است و سعی داریم با برنامه ریزی های انجام شده بتوانیم این رقم را کاهش دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یاد آورشد: افرادی که می توانند توانمند شوند در این لایحه قرار می گیرند و بعد از آموزش های فنی و حرفه ای و آموختن مهارت دارای شغل شده و از چرخه حمایتی دولت خارج می شوند.

سالانه100 هزار نفر در اثر تصادف در کشوردچار معلولیت می شوند

قائم مقام مشارکت های مردمی سازمان بهزیستی گفت: سالانه 100 هزار نفر در اثر تصادف های جاده ای در کشور دچار آسیب معلولیت می شوند.

محمد علی کوزه گر در آیین بهره برداری از مرکز نگهداری معلولان ذهنی حرکتی «حبیب بن مظاهر» در بندرعباس افزود: 20 هزار نفر نیز در اثر تصادف های جاده ای کشته می شوند که متاسفانه میزان معلولیت های پایدار ناشی از سانحه رانندگی پنج برابر بیشتر از آمار مرگ و میر ناشی از این حوادث است و مسئولان باید چاره اندیشی کنند.

وی بیان داشت: افراد زیادی نیز سالانه به صورت مادرزادی، مسائل ژنتیک و دیگر حوادث دچار معلولیت می شوند که توانستیم با برنامه های غربالگری و ژنتیک قبل از ازدواج این مشکل را تا حدی برطرف کنیم.

قائم مقام مشارکت های مردمی سازمان بهزیستی با اشاره به آسیب های اجتماعی و تصادف های جاده ای گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید توجه ویژه ای به این گونه آسیب ها داشته باشد و راهکارهای پیشگیری و مقابله با این آسیب ها را شناسایی کنند.

کوزه گر با اشاره به اینکه مسئولیت های اجتماعی مهم ترین هدف در سازمان بهزیستی است، گفت: یکی از مهم ترین راهکار ها برای مقابله با این آسیب ها، مسئولیت پذیر بودن نهادها و سازمان ها است.

وی خاطر نشان کرد: بیشترین دغدغه سازمان بهزیستی جلب مشارکت های مردمی است که این سازمان سامانه جذب خیران و داوطلبان را راه اندازی کرده و تاکنون 8 هزار خیر و 48 هزار داوطلب که بیشتر پزشکان هستند در این سامانه نام نویسی کرده اند.مرکز نگهداری معلولان ذهنی و جسمی حرکتی حبیب بن مظاهر در بندرعباس با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بهره برداری رسید.

 این بخش که توسط خیر محمدرضا صفا ساخته شده دارای مراکز خدماتی همچون فیزیوتراپی، گفتاردرمانی،داروخانه و نگهداری معلولین است. همچنین در آن خدمات مراقبتی ، ‌نگهداری و توان بخشی معلولین به صورت شبانه روزی ارائه می شود 

سرپرست بهزیستی استان هرمزگان در این خصوص گفت: با حمایت های خیرین، تشکل ها و سمن ها به اینجا رسیدیم اگرچه تنگناهایی هنوز وجود دارد اما امیدواریم با کمک این افراد تمامی این موانع برطرف شود. 

وی ادامه داد: دراین مرکز از 150 معلول ذهنی-حرکتی به صورت شبانه روزی نگهداری می شوند و 60 نفرکارمند و خدمت کار نیز در آن مشغول به فعالیت هستند.

‎غلامحسین رنجبر با بیان این که به ازای هر نفر معلول ماهانه 5 میلیون و 100 هزار ریال یارانه از سازمان بهزیستی دریافت می کنند عنوان کرد:با توجه به اینکه 80 درصد از افرادی که نگهداری می شوند، از خانواده های نیازمند بوده این اعتبارات جوابگو نیست و نیاز به مشارکت بیش از پیش تشکل های مردم نهاد و خیران دارد.

‎وی در خصوص مرکز اظهار کرد:این مرکز دارای 800 متر مربع زیر بنا در 2 طبقه و با هزینه 2 میلیارد و 800 میلیون ریال توسط خیر محمد رضا صفا ساخته و تجهیز شده است و تمامی خدمات مراقبتی و توانبخشی در این مرکز به معلولان ذهنی ارائه می شود.

‎رئیس هیات امنای مرکز حبیب بن مظاهر بندرعباس نیز با اشاره به اینکه در این مرکز 150 معلول ذهنی حرکتی شامل زن و مرد در سنین نوزادی تا بزرگسالی نگهداری می شوند، گفت: مشکل اصلی در این مرکز تامین پوشاک و داروی افراد معلول ذهنی است که در ماه به 100 کارتن پوشاک نیاز است.

‎بهروز جودی نیا افزود: در ماه 130 میلیون ریال بابت داروهای اعصاب و روان و همچنین درمان افراد معلول هزینه می شود که رقم بالایی است و امیدواریم با رایزنی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با داروخانه های سطح شهر و حمایت این دانشگاه بتوانیم مشکل دارو را حل کنیم.

‎وی بیان داشت: همچنین این مرکز با مشکل اساسی در پرداخت بیمه پرسنل به تامین اجتماعی، پرداخت سنوات بازنشستگان و پرداخت عیدی و حقوق کارکنان مواجه است که از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار چاره اندیشی در این زمینه هستیم.

‎رئیس هیات امنای مرکز حبیب بن مظاهر بندرعباس اظهار کرد: 10 میلیارد ریال بابت بیمه پرسنل و جرائم آن به تامین اجتماعی بدهی داریم که توانایی پرداخت آن را نداریم. ‎جودی نیا افزود: همچنین تاکنون 23 نفر در این مرکز بازنشسته شده اند که برای هر بازنشسته حدود 300 میلیون ریال هزینه در بر می گیرد که توان ما خارج است.‎

مرکز سابق حبیب بن مظاهر بندرعباس نیز در ابتدا از سال 69 فعالیت خود را به صورت دولتی آغاز کرد و در سال 72 به صورت هیات امنایی اداره می شد و از سه سال قبل نیز مراحل ساخت مرکز جدید توسط خیر محمد رضا صفا آغاز شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها