در هفتاد و نهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس چه گذشت؟

کشمکش‌های بی‌نتیجه افزایش نرخ تاکسی و اتوبوس



صبح ساحل ، اجتماعی - در هفتاد و نهمین جلسه شورای شهر بندرعباس دستور کار «نامه شماره 57826/1 مورخ 15 مرداد ماه شهرداری بندرعباس درخصوص افزایش نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس در سال 97 ارجاعی از کمیسیون عمران،حمل و نقل و ترافیک» مورد بررسی قرار گرفت.

دانش، رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: این موضوع سه وجه دارد، مسئولین، مردم و رانندگان و هرکدام آسیب ببیند سایر ضلع ها ناراضی خواهند بود.

وی اظهار کرد: اگر نرخ تاکسی ها بالاتر نرود شاید مردم راضی باشند اما رانندگان ناراضی هستند و نارضایتی رانندگان موجب می شود که مسئولین را ناراضی کنند.

دانش بیان کرد: جمعیت 4 هزار نفری تاکسی ها در شهر بندرعباس وجود دارد و با توجه به تامین مالی خانواده این رانندگان از این مسیر، جمعیتی حدود 20 هزار نفری در شهر به این دلیل مشکل دارند.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس با بیان اینکه افزایش نرخ باید نظر کمیسیون رخ دهد هم اما افزایش کیفیت چه می شود، عنوان کرد: درخصوص وسایل نقلیه هم می توان بسته تشویقی به رانندگان داد و در تک تک نرخ ها جلو برویم.

در ادامه بابک هاشمی، رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری بندرعباس افزود: عیال وار ترین خانواده شهرداری حمل و نقل است، در حال حاضر نزدیک به حدود 40 دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه خواهد شد و حدود 20 میلیون سفر شهری را می توانیم پوشش دهیم.

وی با بیان اینکه 2745 دستگاه تاکسی و 866 تاکسی موقت داریم که مجموع این تعداد حدود 3511 دستگاه تاکسی و بیش از هزار تاکسی ران در بندرعباس است که مجموعا با خانواده هایشان بیش از 20 هزار نفر را پوشش می دهد، اضافه کرد: در حوزه تاکسی جابجایی ها 10 برابر اتوبوس ها هست و تاکسی محور است پس برای اینکه چرخ آن ها بچرخد باید درآمد مناسبی داشته باشند.

هاشمی با اشاره به اینکه آنچه مطرح کردیم بر اساس دستورالعمل کشور است و حدود 60 آیتم به عنوان هزینه های تاکسی رانان مطرح شده است، خاطرنشان کرد: یک راننده تاکسی باید بعد از گذشت 7 تا 10 سال ماشین خود را نوسازی کند و ما نمی خواهیم این هزینه ها کاملا به شهرندان منتقل شود و از طرفی نمی خواهیم رانندگان با مشکلات معیشتی مواجه شوند و نهایتا به مبلغی مشخص رسیده ایم.

این مقام مسئول با بیان اینکه آنچه مطرح است موضوعات ارائه خدمات منظم از سوی شهرداری به صورت وظایف ما است که رعایت نرخ نامه، صلاحیت راننده، شکایت ها و ... را باید بعد از تصویب نرخ ها پیگیری کنیم، عنوان کرد: در خصوص افزایش نرخ تاکسی دو سال و اتوبوس افزایش نرخ کرایه ها را نداشتیم و از طرفی نمی‌توانیم واقعیت های جامعه را نادیده بگیریم.

هاشمی با بیان اینکه در بحث اتوبوس قرار بود یک سوم هزینه را دولت، یک سوم شهرداری و یک سوم را مردم بدهند در حالی که اکنون الان دو سوم را شهرداری می دهد و مجبوریم به این شکل عمل کنیم، خاطرنشان کرد: موافق ارائه تسهیلات برای تاکسی رانان هستم، باید ردیفی مشخص و به سازمان داده شود و حاضر هستیم این موضوعات را در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه می توانیم از جایگاه سی ان جی و تعمیرگاه هایی که سازمان حمل و نقل دارد برای ارائه تسهیلات استفاد کرد، تصریح کرد: به سرعت روی زیرساخت های بی آر تی کار می شود و قطعا تا بهمن ماه امسال این موضوع  افتتاح می شود.

هاشمی با اشاره به اینکه تدوین نرخ کرایه بر مبنای کرایه است، تهران گران ترین نرخ کرایه را دارد و نباید با بندرعباس مقایسه کرد، اظهار کرد: آنالیز ما بر مبنای نرخ های قبل است زیرا لوازم مصرفی خودروها بسیار افزایش نرخ داشته است و اکنون هر لاستیک اتوبوس 13 میلیون تومان است!

در ادامه فرزانه آرامش، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس افزود: در گذشته شاید افزایش نرخ موافق نبودیم زیرا با توجه به مشکلاتی که مردم دارند ارزان بودن نرخ کرایه ها انگیزه ای برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی ایجاد می کند اما به علت مشکلاتی که در ناوگان وجود دارد، مجبوریم نرخ ها را افزایش دهیم.وی اضافه کرد: ما با دو قشر جامعه سروکار داریم، شهروندان و رانندگان که باید به نحوی عمل کنیم که هیچ کدام آسیب نبینند.

آرامش ادامه داد: در تهران در سال 96 افزایش 15 درصد بوده و در سال 97 حدود 12 و در دو سال 29 درصد افزایش صورت گرفته است.

در همین خصوص آبتین امیری، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: مجموعا به 50 درصد افزایش نرخ رسیده اند و ما در کمیسیون مربوطه به افزایش 40 درصدی رسیده ایم، با توجه به اینکه نرخ تورم بیش از 50 درصد افزایش یافته، رانندگان هم باید احساس امنیت کنند.

در ادامه بواشه، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس با بیان اینکه قرار نیست با افزایش تورم، نرخ را بالا ببریم و ما نباید هربار که تورم بالا می رود فشار را بر مردم بیشتر کنیم، تصریح کرد: سازمان حمل و نقل باید خدماتی برای رانندگان انجام دهد برای مثال قطعات تعمیراتی و شست و شوی ماشین ها و بسته های تشویقی در حمل و نقل اتفاق بیفتد هم باری از دوش رانندگان برداشته می شود هم به مردم فشار نمی آید.

وی اظهار کرد: تمهیداتی صورت بگیرد تا با افزایش تورم نرخ کرایه ها را افزایش ندهیم، اگر کرایه ها را افزایش دهیم ترافیک هم افزایش می یابد بلکه ما باید بسته تشویقی برای مردم بگذاریم که از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.در ادامه کیانوش جهانبخش، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس افزود: بنده چند وقت یکبار یک تاکسی کرایه می کنم و در سطح شهر می چرخم.

وی اظهار کرد: راننده تاکسی جایگاهی را که باید داشته باشد، ندارد، باید ارزش افزوده دیگری به رانندگان اضافه شود، باید از این ظرفیت استفاده کنیم و برای تاکسی ها درآمدی ایجاد کنیم تا لطمه ای به حق و حقوق رانندگان وارد نشود.

جهانبخش اضافه کرد: برخی تاکسی ها انصافا متخلف هستند و باید با آن ها برخورد شود، برخورد با آن ها می تواند کمکی به رانندگان دیگر باشد.

در ادامه رئیسی، نماینده رانندگان تاکسی بندرعباس افزود: اگر عشق به کار نباشد افزایش نرخ ها کاری نمی کند، ما هم دل خوشی از بالا رفتن نرخ نداریم و ما هم از خود مردم هستیم اما دو سال است این نرخ تغییر نیافته و ما دیگر نمی توانیم با این وضعیت ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه این آنالیز نرخ صورت گرفته هم مربوط به قبل از این افزایش قیمت ها و افزایش تورم بوده است، تصریح کرد: خواهش می کنم این نرخ را بپذیرید ما با مردم کنار می آییم، شاید برخی تخلف کنند، ما کمیسیونی داریم که به تخلفات رسیدگی می کند.

رئیسی در پایان خاطرنشان کرد: تخلفات بررسی و برخورد می شود، تفاوت ها در هزینه ها در استان های دیگر تغییر می‌کند، در تهران سالانه به صورت خودکار در شورای شهر تصویب شده و نرخ ها افزایش میابد اما در سنوات گذشته 4 سال هم شده که افزایش نرخی در بندرعباس نداشته ایم!پس از بحث و بررسی مقرر شد بازنگری در نرخ های پیشنهادی انجام شود و در جلسه آینده در صحن علنی به رأی گذاشته شود./ ایسنا 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها