صبح ساحل گزارش می دهد

نگاهی به افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها در شرف وقوع



صبح ساحل ، اجتماعی - صدف محمودی:  در 15 مرداد ماه امسال در  هفتاد و نهمین جلسه شورای شهر بندرعباس در خصوص افزایش 40 درصدی  نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس صحبت شد، در این جلسه  «فیصل دانش»، رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در خصوص افزایش نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس گفت: این موضوع یک مثلث سه وجهی است؛ که مسئولین، مردم و رانندگان سه ضلع این مثلث را تشکیل داده اند و هرکدام آسیب ببیند سایر ضلع ها ناراضی خواهند بود.

وی با بیان اینکه اگر نرخ تاکسی ها بالاتر نرود شاید مردم راضی باشند اما رانندگان ناراضی هستند و نارضایتی رانندگان موجب نارضایتی مسئولین می شود، در حدود 4 هزار راننده ی تاکسی در شهر بندرعباس وجود دارد  و با توجه به تامین مالی خانواده این رانندگان از این مسیر، ما با جمعیتی در حدود 20 هزار نفر روبرو هستیم.
فرزانه آرامش، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس افزود: در گذشته شاید افزایش نرخ موافق نبودیم زیرا با توجه به مشکلاتی که مردم دارند ارزان بودن نرخ کرایه ها انگیزه ای برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی ایجاد می کند اما به علت مشکلاتی که در ناوگان وجود دارد، مجبوریم نرخ ها را افزایش دهیم.
ما با دو قشر جامعه سروکار داریم، شهروندان و رانندگان که باید به نحوی عمل کنیم که هیچ کدام آسیب نبینند.در تهران در سال 96 افزایش 15 درصد بوده و در سال 97 حدود 12 و در دو سال در مجموع 29 درصد افزایش صورت گرفته است.در همین خصوص آبتین امیری، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: سازمان حمل و نقل رقم 50 درصد افزایش نرخ را پیشنهاد داده  و ما در کمیسیون مربوطه به افزایش 40 درصدی رسیده ایم، با توجه به اینکه نرخ تورم بیش از 50 درصد افزایش یافته، رانندگان هم باید احساس امنیت کنند.
اما  فیصل دانش رئیس شورای شهر بندرعباس در گفت و گویی اخیری که با خبرنگار صبح ساحل داشت عنوان کرد: قرار نیست نرخ کرایه تاکسی 40 درصد افزایش یابد. افزایش 50 درصدی  درخواستی از طرف تاکسیرانی بود که پس از گفت و گوها به 40 درصد رسید  و در نهایت قرار شد کرایه ها 22 درصد افزایش پیدا کنند.  اما این مصوبه فعلا در دست کمیسیون تطبیق است و پس از مطابقت اجرا خواهد شد.
اما افزایش نرخ کرایه تاکسی از آن جایی حائز اهمیت است که بندرعباس شهری  ست تاکسی محور تا اتوبوس محور شاید یکی از دلایلش کمبود اتوبوس و وضعیت نابسامانش باشد. اما افراد بسیار بیشتری از تاکسی استفاده می کنند تا اتوبوس. از این رو از 287 شهروند بندرعباسی پرسیدیم آیا  با افزایش نرخ کرایه تاکسی موافقید: که 191 نفر پاسخ منفی و 96 نفر  پاسخ مثبت دادند به عبارت دیگر 67 درصد از شهروندان مخالف و 33 درصد موافق بودند که نظرات برخی از آن  ها را می خوانید:
شهروند شماره یک: هرچند من طرفدار بی چون و چرای حمل و نقل عمومی هستم، اما زیر ساخت ها در بندرعباس به قدری ضعیف است که ترجیح می دهم سختی رانندگی با ماشین شخصی را در ترافیک به جان بخرم تا اینکه مسیری تقریبا طولانی را که تاکسیرانی برای آن خطی تعریف نکرده با پای پیاده بروم و تازه به سر خیابان برسم.
در این فصل این موضوع قابل تحمل است اما گرما و شرجی تابستان به قدری دیوانه کننده است که قید همین را هم
می زنم، اگر خطوط تاکسی زیاد شود و مسیر های بیشتری را پوشش دهد همین مقدار کرایه برایش منطقی به نظر می رسد، اما اگر قرار است افزایش کرایه اتفاق بیفتد باید برای مسیرهای مشخص طولانی باشد.
به عنوان شهروند ترجیحم فصلی شدن کرایه هاست، چراکه در نیمه اول سال به علت استفاده از کولر مصرف بنزین افزایش پیدا می کند و انصاف حکم می کند برای یک مسیر دو هزار تومانی دو هزار و پانصد تومان کرایه بدهم مثل سیاست قیمت گذاری برق در مناطق گرمسیری.  تاکسیرانی بندرعباس تنها مسیرهای مستقیم را پوشش می دهد و با دو خط بی آرتی شرقی و غربی بلوار امام حسین و بلوار ساحلی مشکل حل می شود. پیشنهاد من افزایش خطوط تاکسی، اصلاح مسیرها و قیمت گذاری متغیر فصل گرم و سر بر اساس مصرف بنزین است.
شهروند شماره دو: به عنوان یک شهروند مخالف افزایش قیمت کرایه تاکسی هستم. مگر در این گرانی حقوق کسی افزایش پیدا کرده یا کیفیت خدمات بیشتر شده که بخواهیم کرایه بیشتری بدهیم. اما اگر راننده تاکسی بودم فکر می کنم موافق بودم به هر حال هم هزینه ها بالا رفته و وهم قرار است قیمت سوخت بیشتر شود.
شهروند شماره سه: چطور آن هایی که لوازم آرایشی و بهداشتی عرضه کنند می توانند قیمت ها را 150 و 200 برابر کنند به این بندگان خدا که می رسد نه به افزایش کرایه تاکسی؟
شهروند شماره چهار: من کاملا مخالف افزایش قیمت کرایه تاکسی هستم، چرا که تاکسی های بندرعباس کیفیت خوبی ندارند، بسیاری از آن ها فرسوده و کثیف هستند و همه مسیرها را پوشش نمی دهند.
شهروندان بسیاری مخالف این موضوع بودند و تعدادی نیز موافق بودند به این دلیل که به نظرشان راننده تاکسی ها هم در این جامعه هستند و از تورم آسیب می بینند، گرانی قطعات ماشین باعث می شود چرخ زندگی شان نچرخد.  تاکسی داران نیز مشخصا با این تصمیم موافق بودند و خواستار اجرایی شدن این طرح هستند اما یکی از آن ها در گفت و گو با خبرنگار ماعنوان کرد: چاره کار افزایش نرخ کرایه نیست بلکه باید تعاونی تاکسیرانی راه اندازی شود.
به گزارش صبح ساحل به نظر می رسد  راهکارهای بسیاری برای رفع مشکلات تاکسیرانان و مردم عادی وجود دارد که افزایش نرخ تنها یکی از آن هاست، امید است شورای شهر بندرعباس و دیگر مسوولین همه جوانب را برای اجرایی کردن این طرح ها در نظر بگیرند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها