سگ‌های سرگردان و وعده‌های بی نتیجه مسوولین

سگ‌های ولگرد بیش از 600شهروند را گاز گرفتند



صبح ساحل ، حوادث -  رییس روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت:از ابتدای سال جاری تاکنون، سگ های بدون صاحب و سرگردان ۶۲۹نفر از مردم هرمزگان در مناطق شهری و روستایی را گاز گرفتند.

دکتر فاطمه نوروزیان در گفت و گوی اختصاصی با خبر هرمزگان گفت: از این تعداد،۲۴۴ مورد گازگرفتگی توسط سگ های سرگردان در بندرعباس ثبت شده است.

وی ادامه داد: در مجموع تا پایان آبان ماه امسال 2 هزار و 140 مورد حیوان گزیدگی در هرمزگان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 158 مورد افزایش داشته است.

نوروزیان تصریح کرد:  به دلیل افزایش جمعیت سگ های ولگرد و تمایل به نگهداری حیوانات خانگی، شاهد افزایش موارد حیوان گزیدگی در استان هستیم.

به گفته این مقام پزشکی سال گذشته یک مورد ابتلا به بیماری هاری در شهرستان حاجی آباد مشاهده شد که یک پیرزن 82 ساله به دلیل حمله روباه دچار جراحت شد و به دلیل عدم مراجعه جهت انجام اقدامات پیشگیرانه جان خود را از دست داد.

این مسوول با بیان اینکه امسال مورد ابتلای انسانی به بیماری هاری گزارش نشده  گفت : اظهارات معاون فنی مرکز بهداشت بندرعباس در نشست اخیر شورای شهر  مربوط به ابتلای هاری در یک سگ خانگی بوده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ادامه داد: به دنبال درگیری این سگ با یک روباه و مشاهده تغییر رفتار از جمله حمله به دو عضو خانواده ای که این سگ را نگهداری می کردند، بلافاصله آزمایش های تخصصی انجام شد.

وی اضافه کرد: تا پیش از اعلام نتیجه مثبت بیماری در این سگ ، از آنجاییکه احتمال ابتلای این حیوان به بیماری هاری بالا بود، اقدام پیشگیرانه از جمله تزریق واکسن و سرم پیشگیری انجام شد که با گذشت دوره دریافت دارو اثری از ابتلا در این دو فرد مشاهده نشد.️

به گفته نوروزیان، برابر الگوی استانی حیوان گزیدگی، 75 درصد موارد مربوط به سگ، 15 درصد گربه و 10 درصد موش خرما، روباه، گرگ، شغال، گاو و گوسفند بوده است.

 این مسوول همچنین با بیان اینکه هاری بیماری ویروسی است که موجب التهاب مغزی حاد می‌شود، گفت: ویروس هاری در بزاق پنهان شده و معمولا توسط گازگرفتن حیوان یا انسان آلوده به فرد سالم منتقل می شود، درمان ندارد و کُشنده است.

در نشست روز یکشنبه گذشته  شورای شهر بندرعباس،سگ های بلاصاحب یکی از موضوعات مورد بحث در جلسه بود.

معاون شهردار بندرعباس در این نشست هزینه جمع آوری،نگهداری،عقیم سازی و رهاسازی هر قلاده سگ در یک دوره یک ماهه را حدود ۳۵۰تا ۴۰۰هزارتومان اعلام کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها