گفتگو ی اختصاصی صبح ساحل با مسوولان یک موسسه خیریه در بندرعباس ؛

مهربانی ،موسیقی بی کلام حامیان معلولان ذهنی



صبح ساحل ، حوادث - اعظم رام  :صدای موسیقی سنتی، محله را در برگرفته است صدایی که هر رهگذری را به مکانی می‌کشاند که در آنجا غرفه‌های فروش غذاهای سنتی و صنایع‌دستی به نفع موسسه خیریه معلولان جهش دایر است.

وارد حیاط موسسه می‌شوم، در نگاه اول افراد زیادی را می‌بینم که هرکدام با خرید بن‌های تهیه محصولات موجود، مهربانی را به اوج می‌رسانند و با حضورشان دلگرمی خاصی به مسئولان موسسه خیریه جهش می‌دهند.

تا چشم می‌چرخانم افرادی را می‌بینم که با صدای موسیقی و همهمه شهروندان حاضر در محل، خوشحال هستند و این نشاط را می‌توان به‌وضوح در چهره‌شان دید، این افراد، معلولان ذهنی هستند که دست روزگار آن‌ها را به‌نوعی با معلولیت جسمی و ذهنی به این دنیا آشنا کرده است اما درواقع شاید چهره‌شان این را نشان دهد اما جهانی زیبا دارند و توانایی و استعداد خاص آن‌ها در وجودشان شعله می‌زند و این را به ما می‌گویند که معلولیت اگرچه محدودیت است اما محرومیت نیست معلولان ذهنی استعدادها و توانایی‌هایی دارند که نیازمند حمایت مسئولان و خانواده‌هایشان می‌باشند. محمد طاهر ادیبی در سال 80 با راه‌اندازی موسسه خیریه معلولان جهش ثابت کرد که مراکزی که در قالب خیریه و بدون هیچ سروصدایی، به کمک نیازمندان می‌روند و کارهای ماندگاری نیز می‌کنند.

 پرهام، بانی ایجاد موسسه جهش

دریکی از روزهای زیبای سال 71، پرهام به‌عنوان فرزند پنجم خانواده ادیبی پا به این دنیا می‌گذارد، پس از گذشت مدتی پدر و مادر متوجه حرکات غیرعادی نوزاد می‌شوند و بعد از مراجعه به پزشک، در کمال ناباوری می‌فهمند که فرزندشان دچار معلولیت ذهنی است و تا مدتی دچار شوک بودند چراکه چهار فرزند دیگرشان سالم متولدشده بودند.

 پرهام بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و نگهداری از وی نیز مشکل‌تر. محمد طاهر ادیبی که معاون مدرسه ابتدایی دانش در محله اوزیها است در همان زمان به فکر تاسیس موسسه‌ای خیریه‌ای می‌افتد که پسرهای دارای معلولیت ذهنی بالای 14 سال را آموزش دهد چراکه در آن زمان چنین موسسه خیریه‌ای برای پسرهای بالای 14 سال وجود نداشت.

در سال 80 زمانی که پرهام 9 ساله است، ادیبی بازنشسته می‌شود و با فراغ باز به دنبال کارهای اداری تاسیس خیریه می‌افتد و چند ماه بعد با حمایت 13 خانواده دارای فرزندان معلول ذهنی، این موسسه تحت پوشش بهزیستی بندرعباس با مکان اجاره‌ای در کوی آزادگان شروع به فعالیت می‌نماید...

 سختی‌ها مانع از پیشرفت نشد

«در این راه سختی‌های زیادی کشیدیم جابجایی مکان، کمبود اعتبارات بهزیستی و... تا آنکه در سال 84 در مدرسه غیرانتفاعی امید انقلاب شهرک باهنر به‌عنوان معاون مدرسه مشغول به کار شدم و یک سال بعد با یوسف جلالی (سرپرست و عضو هیات مدیره موسسه خیره جهش) که در همان مدرسه معاون بود آشنا شدم و پس از شناخت ایشان به وی پیشنهاد دادم که با این موسسه همکاری کند».

ادیبی مؤسس خیریه جهش این را می‌گوید و می‌افزاید: «وی باکمال میل درخواست بنده را پذیرفت و در سال 86 به‌عنوان سرپرست این موسسه شد که در آن زمان محله آیت‌الله غفاری (شهناز سابق) بود و همچنین جز 7 نفر از همکاران فرهنگی هیات مدیره گردید».

 منزل مسکونی در اختیار موسسه خیریه

سال‌به‌سال معلولان ذهنی به جمع این موسسه اضافه می‌شوند تا جایی که مکان‌های استیجاری برای افزایش تعداد معلولان کفاف نمی‌دهد و باید مکان بزرگ‌تری در نظر گرفته شود، ادیبی منزل ویلایی خود در خیابان کازرونی را با مساحت 600 متر در اختیار موسسه خیریه قرار می‌دهد و به همراه خانواده به خانه کاشانه‌ای نقل‌مکان می‌کند.

«حدود 4 سالی است که موسسه را به این مکان انتقال دادیم و در این مدت حیاط را به کارگاه‌های مختلف برای آموزش معلولان تبدیل کردیم و اکنون این مکان دارای 400 متر زیربنا است و منتظر آماده شدن ساختمان پنج طبقه متعلق به افراد تحت پوشش موسسه در مهرگان هستیم که با کمک خیرین 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و با آماده شدن به مکان جدید نقل‌مکان خواهیم کرد».

 نگهداری از فرزندان معلول در ساعات معینی

چند سال گذشته زمینی به متراژ 500 متر از سوی مسکن و شهرسازی به موسسه خیریه جهش در مجتمع مهرگان تعلق گرفت و سپس عملیات ساخت آن در پنج طبقه شروع شد.

این طبقات با 2 هزار و 370 متر مساحت کل فضا شامل طبقه اول آشپزخانه و سالن نهارخوری، طبقه دوم کلاس آموزشی، طبقه سوم فیزیوتراپی، کاردرمانی و مشاوره پزشکی، طبقه چهارم اداری و طبقه پنجم متعلق به نگهداری چندساعته افراد معلول در ساعات خاصه است.

 «خانواده افراد معلول ذهنی در ساعات خاصی احتیاج به استراحت، تفریح دارند و یا باید در مکانی حضور یابند که نمی‌توانند فرزندشان را با خود ببرند و نمی‌دانند به کجا بسپارند به همین علت در طی نامه‌ای به سازمان بهزیستی استان خواستیم مجوزی دهند که این افراد معلول را در ساعات خاصی با مربی نگهداری شوند تا خانواده بدون هیچ دغدغه به امورات خود برسند و با کسب مجوز طبقه پنجم به این افراد تعلق خواهد گرفت». 

ادیبی در ادامه می‌گوید که سعی بر این است تا اوایل سال آینده با تکمیل دوطبقه از این ساختمان، به این مکان نقل و مکان کنند و اینکه تمام هزینه‌های ساخت این مجتمع، توسط خیران تأمین می‌شود.

 712 نفر معلول تحت پوشش

یوسف جلالی به‌عنوان مدیر و عضو هیات مدیره موسسه خیره جهش نامی آشنا و پی گیر حل مشکلات معلولان در حاشیه این نمایشگاه خیریه، موسسه جهش را این‌طور معرفی می‌کند که یک موسسه غیردولتی و خیریه که تحت نظارت بهزیستی کار نگهداری و مراقبت از 712 معلول ذهنی در سنین 14 ساله تا 40 ساله را در بندرعباس بر عهده دارد و بخشی از اعتبارات آن توسط دولت در قالب یارانه از سوی سازمان بهزیستی و بخش دیگر توسط خیرین تأمین می‌شود. جلالی فعالیت این موسسه را 3 بخش می‌داند.

 فعالیت‌های موسسه جهش

«کارگاه آموزشی، مشاوره، راهنمایی کاردرمانی، اردو تفریحی و اردو تخصصی جز فعالیت اول ما، توان‌بخشی مبتنی بر خانواده یا مراقبت در خانواده جز فعالیت دوم و مددکاری فعالیت سوم این موسسه است».

 در توان‌بخشی مبتنی بر خانواده، 20 نفر از پرسنل آموزش‌دیده بهزیستی که آموزش‌های توان‌بخشی به‌صورت ساده و خیلی سبک و روان آموزش دیدند به منازل افراد معلول می‌روند و به خانواده این افراد آموزش می‌دهند در این رابطه 80 نفر تحت پوشش این موسسه هستند که پس از حدود 2 سال از چرخش آموزش خارج می‌شوند و خدمات دیگری را دریافت می‌کنند، افراد جدیدی نیز به قسمت آموزش پذیرش می‌شوند.

«در فعالیت سوم، چهار مددکار داریم که برای بازدید دوره‌ای (دو بار در سال) به منازل افراد معلول تحت پوشش می‌روند و اگر خانواده و یا خود معلول کمکی بخواهند ازجمله کمک‌هزینه درمانی یا ...برای حل مشکل، راه‌حل می‌یابیم و اکثر با کمک خیرین یا بهزیستی مشکلات حل می‌شود».

 100 میلیون تومان مخارج یک ماه

جلالی در ادامه سخنان از وجود 6 سرویس ایاب و ذهاب برای این موسسه مطالبی بیان می‌کند که 4 سرویس مخصوص افراد معلول تحت پوشش است که آن‌ها را از درب خانه تا خود موسسه انتقال می‌دهند. 

وی از 40 نفر پرسنل این موسسه که همگی تحت پوشش بیمه هستند نیز سخن می‌گوید و همچنین مخارج یک‌ماهه این موسسه را بالغ‌بر 100 میلیون تومان برآورد می‌کند.«به ازای هر معلول ذهنی یک یارانه تعلق می‌گیرد.

مثلاً یک نفر معلول ذهنی که روزانه یک‌میلیون و 140 هزار تومان بابت یک ماه آموزش، غذا، موسیقی‌درمانی و. هزینه در بردارد 400 هزار تومان آن سازمان بهزیستی متقبل می‌شود و مابقی افراد خیر و کمک‌های مردمی به دست می‌آید»...

 آدرس موسسه خیریه جهش

می‌توان گفت موسسه جهش یکی از بهترین و مجهزترین مؤسسات خیریه معلولان است که هر معلولی که از ساعت 8 صبح وارد این مرکز می‌شود و تا ساعت 13 که این مرکز را ترک می‌کند انرژی خود را در کلاس‌های آموزشی، ورزشی، تئاتر و موسیقی موسسه تخلیهمی‌کند.

این موسسه که دارای پنج کارگاه آموزشی شامل قالی و گلیم‌بافی، خیاطی، معرق، تولیدات چرم و کارگاه آموزشی مهارت‌های زندگی است نیاز منابع مالی از سوی خیرین دارد تا بتواند سال‌های سال با افزایش افراد معلول تحت پوشش، به آموزش این افراد توانمند بپردازد.

افراد خیر می‌توانند مبالغ موردنظر را به شماره کارت سیبا 6037991199514997 و یا شماره‌حساب سیبا 0108538444007 واریز کنند و یا با شماره تلفن‌های موسسه خیریه جهش بندرعباس: 07632220965_ 07632223875 تماس و یا به آدرس چهارراه فاطمیه _خیابان شهید کازرونی، خیابان گل‌ابریشم مراجعه نمایند.

 پرهام‌ها نیازمند حمایت مسئولان و خیران

این نمایشگاه به نام نمایشگاه شکوفایی که به همت عده‌ای از دانشجویان رشته مدیریت امور فرهنگی دانشگاه علمی و کاربردی بندرعباس و بانوان نیکوکار در خود مرکز خیریه جهش برپاشده است نیز به پایان می‌رسد و در همان ساعات اولیه بسیاری از محصولات‌ها غرفه و همچنین دستاوردهای این معلولان شامل صنایع‌دستی، گلیم‌بافی و... به فروش می‌رود ...پرهام 29 ساله در پایان این مراسم که در حیاط نشسته است با زبان بدنش از همه مدعوین تشکر می‌کند و این را هم می‌داند که خواهر و برادرانش که متخصص بیهوشی، متخصص کودکان، دندانپزشک و استاد دانشگاه دکترای مکانیک هستند به وی می‌بالند که با پا گذاشتن به این دنیا، دریچه امیدی برای دیگر معلولان ذهنی شد که هرکدام بتوانند با توجه به استعداد و توانایی بالقوه خود، نقشی در زندگی‌شان داشته باشند و بدانند معلولیت، محرومیت نیست و با کمک خیران و مسئولان می‌توانند همانند دیگر اقشار جامعه زندگی کنند.

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها