مأموریت موفقیت آمیز فضانورد اماراتی در ایستگاه فضایی


نویسنده: سامیه طهورنیان

به گزارش صبح ساحل، مرکز فضایی محمد بن رشید، MBRSC، از موفقیت آمیز بودن مأموریت فضایی حامل نخستین فضانورد اماراتی خبر داد. فضانورد اماراتی علی منصوری، در داخل سفینه فضایی روسی سایوز ام اس 15 قرار گرفت.چهارشنبه سوم مهر فضاپیمای سایوز روسی از قزاقستان به فضا پرتاب و روانهٔ ایستگاه فضایی بین‌المللی شد. بدون شک یکی از بهتری نماها از پرتاب فضاپیمای سایوز را فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی نظاره کردند.


در پرتاب اخیر فضاپیمای سایوز سه فضانورد از کشورهای مختلف حضور داشتند جسیکا مییر از ناسا، اولگ اسکریپوچکا از روسیه و هازا علی منصوری از امارات. این سه فضانورد به جمع شش فضانورد حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی اضافه شدند.

 علی منصوری نیز اولین سفر فضایی خود را انجام می‌دهد و اولین فضانورد اماراتی است که روانهٔ ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌شود.
 او پیش از این خلبان ارتش بوده و در سال ۲۰۱۸ به عنوان یکی از فضانوردان برنامه فضایی امارات انتخاب شده است. این فضانورد تنها یک هفته را در ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد گذراند.


علی منصوری وسایل مختلفی را با خود به همراه برده است تا با کمک آن‌ها به برنامه‌های فرهنگی پس از سفر فضایی خود بپردازد. علاوه بر پرچم امارات، او یک عروسک با نام «سهیل» را نیز به ایستگاه فضایی بین‌المللی برده است تا در آینده با کمک آن با کودکان امارات ارتباط نزدیک‌تری برقرار کند.

  یک جلد قرآن نیز به همراه این فضانورد اماراتی به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال شده است. او ۳۰ بذر درخت را نیز به همراه دارد که پس از بازگشت از فضا در نقاط مختلف امارات کاشته خواهند شد.

 شیخ حمدان بن محمد بن راشد آل مکتوم، ولیعهد دبی و رئیس مرکز فضایی محمد بن راشد که شاهد اجرای زنده از مرکز فضایی محمد بن رشید بود، این دستاورد تاریخی را به مقام والای خود شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان تبریک گفت.


وی گفت: این دستاورد یادآوری کمک‌های تاریخی اعراب به دانش و علم جهانی است که امروز در بزرگترین دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی جهان تدریس می‌شود.

این مأموریت آغاز دوره جدیدی است که امارات متحده عربی به عنوان یک بازیگر مهم در چشم انداز علمی جهانی ظاهر می‌شود. وی گفت که این کشور قرار است وارد مرحله جدیدی از پیشرفت‌های علمی پیشرفته در زمینه فضانوردی شود که می‌خواهد به آینده بشر کمک کند و کیفیت زندگی بشر را ارتقا بخشد.

برنامه فضانوردان امارات متحده عربی در آوریل سال 2017 توسط شیخ محمد بن رشید آل مکتوم، معاون رئیس جمهور و نخست وزیر امارات و حاکم دبی آغاز شد.


این اولین برنامه یکپارچه در منطقه عربی است که کادرهای ملی را برای شرکت در پروازهای فضایی انسان و انجام مأموریت‌های علمی مختلف انجام می‌دهد.

 در 6 دسامبر سال 2017، محمد بن راشد، توییتی را برای دعوت از جوانان اماراتی برای ثبت نام در برنامه فضانوردی امارات از طریق مرکز فضایی محمد بن راشد منتشر کرد. سه هزار شهروند اماراتی در برنامه فضایی امارت متحده عربی ثبت نام کرده و مشتاق سفر به فضا شدند که هزازا علی منصوری یکی از کاندیدای شرکت کننده بود که در این برنامه پذیرفته شد. سپس کاندیداها یک به یک مورد تست پیشرفته در مرکز فضایی گاگارین قرار گرفتند. در 3 سپتامبر 2018، امارات اسامی دو فضانورد اول اماراتی، علی منصوری و سلطان آل نایادی را اعلام کرد.

 طی یک سال، فضانوردان اماراتی، بیش از 90 دوره و بیش از 1400 ساعت آموزش را پشت سر گذاشتند. این آموزش‌ها تحت توافق نامه‌های مشارکت با آژانس‌های بزرگ فضایی، ناسا در مسکو، دبی، هیوستون و کلن انجام شد.


صنعت فضا در کشور امارات یکی از صنایع نوظهور است. در سال‌های اخیر، دولت امارات متحدهٔ عربی بیشتر به نوآوری‌های فضایی توجه کرده است.
ازجمله اقدام‌های مهم این دولت «تأسیس سازمان فضایی امارات متحدهٔ عربی» و «تصویب قوانین فضایی ملی» است. درمیان این پروژه‌ها، اولین مدارپیمای مریخ این کشور با عنوان Hope برای پرتاب در سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده است. ماهوارهٔ سنجش‌ازدور خلیفه سِت (KhalifaSat) هم اولین ماهواره‌ای است که به‌طور کامل در امارات ساخته شد و در اکتبر‌۲۰۱۸، با موشک ژاپنی H-2 در مدار قرار گرفت.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها