حاشیه های یک نشست؛

کتابخانه شهدا به تاریخ شهر بندرعباس گره خورده است



صبح ساحل، اجتماعی _ دبیرکل نهاد کتابخانه ها در نشست انجمن کتابخانه های عمومی استان هرمزگان با ابراز تاسف ازاینکه اطراف نخستین و بزرگترین کتابخانه شهربندرعباس مخروبه شده ، کتابخانه را هویت یک شهرعنوان کرد و اظهار کرد: کتابخانه شهدا به تاریخ شهر بندرعباس گره خورده است.

مهندس واعظی خطاب به استاندار هرمزگان گفت:اصلی ترین  و با سابقه ترین کتابخانه را تعطیل کرده اید، چرا کتابخانه 1000 متری که در زمان شاه ملعون ساخته شده در دوران جمهوری اسلامی باید تخریب ویا به کاربری دیگری تبدیل شود. این کار در کارنامه مدیران ارشد استان و روحانیون عضو انجمن کتابخانه ها خواهد ماند بنابراین به شهرداری تذاکرات لازم درخصوص جلوگیری از هرگونه اقدام داده شود چراکه برای این کتابخانه 150 میلیون از بودجه استان هزینه شده است.

استاندار هرمزگان هم با یادآوری این موضوع که هرمزگان از ساحل مناسب بی بهره مانده گفت:درجهت ساماندهی ساحل شهر بندرعباس با توجه به مشکلات ترافیکی در ایام نوروز تعریض وگسترش مسیر ساحلی ضرورت بوده است.

عزیزی ایمنی تردد و درپی داشتن خطرات جانی برای شهروندان را از علل اصلی این اقدام عنوان کرده و معتقد بود: که محل کتابخانه شهدا مناسب کتابخانه نیست  و امکان تغییر مسیر ساحلی هم وجود نداردو به همین میزان وسعت کتابخانه در نقطه ای دیگر پیش بینی می شود و عناوین این کتاب در کتابخانه دیگری قرار داده خواهد شد.

دبیرکل کتابخانه ها در ادامه براین موضوع تاکیدکردکه ابتدا بایدکتابخانه درمحل دیگری ساخته شود و پس از آن بحث تغییر کاربری یا تخریب آن انجام شود. وی همچنان براین نکته اصرار داشت: در شرایطی که شهر باکمبود کتابخانه مواجه است چراباید نخستین کتابخانه بدون جایگزین تخریب شود.

گفتنی است براساس گفته های این دبیرکل در نشست خبری کتابخانه شهدا مجددا احیا خواهد شد و به عنوان نخستین کتابخانه شهر بندرعباس مورد استفاده قرار می گیرد.

اهدا 2000 جلد کتاب تخصصی به  خانه مطبوعات هرمزگان

راه اندازی مجدد کتابخانه شهدا  بندرعباس

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در جمع خبرنگاران وعده اهدای 2000 جلد کتاب تخصصی در حوزه خبر و رسانه به خانه مطبوعات هرمزگان خبر داد.

 منصور واعظی در پاسخ به درخواست مدیرعامل خانه مطبوعات هرمزگان مبنی بر اختصاص کتب تخصصی به اهالی رسانه وخانه مطبوعات گفت: تعداد 2000 جلد کتب تخصصی به خانه مطبوعات اهدا می شود و همواره قدردان تلاش های خبرنگاران هرمزگانی هستیم. وی از راه اندازی مجدد کتابخانه شهدا  بندرعباس خبر داد و گفت : با تخریب هیچ کتابخانه ای در هیچ نقطه ای از کشور موافقت نخواهم کردو با توافق انجام شده با استانداری مقرر شد تذکرات لازم به شهرداری بندرعباس داده شود و به زودی این کتابخانه احیا خواهد شد . دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشورسرانه مطالعه کتاب  را در اردیبهشت ماه سال جاری  15 دقیقه اعلام کرد و افزود : در سال گذشته میانگین مطالعه هر ایرانی  5/2 جلد کتاب بوده است که با راه اندازی ایستگاههای مطالعه امیدواریم این میزان به 5/3 جلد کتاب افزایش یابد.

وی از راه اندازی ایستگاه های مطالعه با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی  برای عموم جامعه  خبر داد و گفت : در هر ایستگاه به طور میانگین 15 هزار جلد کتاب تعبیه شده است که مردم می توانند این کتابها را برای مطالعه امانت بگیرند و در صورت تمایل به مالکیت با پرداخت 20 هزار ریال به شماره حساب مندرج در پشت جلد کتاب صاحب کتاب شوند . واعظی اظهار داشت :سهم استان هرمزگان از این ایستگاهها در مرحله اول 5 ایستگاه بود که امروز شاهد افتتاح 4 ایستگاه بودیم و تا ابتدای سال92 13 بیش از20 ایستگاه مطالعه دیگرنیز  در هرمزگان افتتاح خواهد شد .

شهر مطالعه و اهداکتاب زرین

وی از گشایش اولین شهر مطالعه در کشورخبرداد و گفت : در مرحله نخست 4 شهر یزد ، ارومیه ، اهواز و کرج  که به لحاظ شاخص های کتاب و کتاب خوانی بالاترین میزان را به خود اختصاص داده اند به رقابت خواهند پرداخت به طوریکه از اکنون تا شهریور ماه سال 94 این رقابت ادامه خواهد داشت و از بین این 4 شهر هر کدام به لحاظ فعالیت و گرایشات کتاب خوانی مانند برگزاری مسابقات کتاب خوانی ، خلاصه نویسی کتب ، نوشتن کتاب  و ... بهترین عملکرد را ارائه دهد صاحب کتاب زرین خواهد شد و آن شهر به عنوان شهر مطالعه برگزیده می شود. وی به تشریح وضعیت کتاب و کتاب خوانی در مناطق آزاد قشم و کیش پرداخت و گفت : منطقه آزاد کیش به لحاظ تعداد کتابخانه ها وضعیت خوبی دارد به طوریکه از سرانه کشوری نیز بالاتر است در مورد جزیره قشم اما وضعیت مطلوب نیست  که با ساخت کتابخانه جدید در تراز خوبی قرار خواهد گرفت . دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشوراز احیا بخش تخصصی خلیج فارس در کتابخانه قشم خبر داد و گفت : حرکت اولین کتابخانه صبا  نیز به جزیره تنب بزرگ بود.واعظی  ابراز داشت : در حال حاضر 2800 باب کتابخانه در سراسر کشور  در حال فعالیت است که تا پایان سال این تعداد به 3 هزارباب خواهد رسید . که در این  تعداد کتابخانه 1200 بخش  کودک و نوجوان وجود دارد . وی از طراحی و ساخت کتابخانه های استاندارد در آینده خبر دادو گفت : رویکرد اصلی نهاد کتابخانه ها توسعه کتابخانه هاست که در آینده در این راستا کتابخانه برای خانواده راه اندازی خواهد شد به طوریکه فضای کتابخانه ها طوری طراحی می شود تا افرا د بتوانند به صورت خانوادگی به مطالعه در فضای کتابخانه بپردازند . وی ادامه داد : بر اساس چار چوب های تخصصی رشته کتابداری ، 40 درصد  کتابداران سراسر کشور فارغ التحصیل این رشته هستند .واعظی در این رابطه افزود : با اقدامات صورت گرفته طی 4 سال اخیر از 1500 نفر استخدام شده برای فعالیت در کتابخانه ها  هزار نفر دارای تخصص کتابداری بوده اند .  

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها