افزایش ۲۰ درصدی برداشت خرمای پیارم در هرمزگان



به گزارش صبح ساحل،به نقل از ایرنا،مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان شنبه شب در جمع خبرنگاران گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال حدود ۵۰ درصد از خرمای برداشت شده به کشورهای‌ اروپایی، استرالیا، کانادا و دیگر کشورها صادر و مقابقی نیز در خود استان و سایر استان‌های کشور مصرف می‌شود.

مسعود گرگیج با بیان اینکه خرمای پیارم از محبوب‌ترین رقم خرما در جهان است، افزود: تغذیه ، اصلاح باغها و کنترل آفات و بیماری ها از جمله علتهای افزایش تولید امسال است.

وی خاطرنشان کرد: نخلستان‌های پیارم بیشتر در دهستان‌های سرچاهان، معدنوئیه، شهدادی، درآگاه و طارم، تزرج در اطراف شهرستان حاجی آباد واقع شده است.

وی زمان آغاز برداشت خرمای پیارم در هرمزگان را اواخر مهرماه و پایان آن را نیز آذرماه اعلام کرد.

خرمای پیارم (Piarom or Pyarom) نام یکی از انواع خرماهایی است که در شهرستان حاجی آباد از توابع استان هرمزگان کشت می‌شود و سال گذشته ثبت جهانی شده است.

رقم پیارم از نوع تجاری و درجه یک بوده که به دلیل کیفیت مناسب و بازار پسندی یک رقم خاص صادراتی محسوب می‌شود طوریکه این محصول توانسته توجه بازارهای جهانی را به خود جلب نماید.

پوست نازک این خرما به رنگ قهوه‌ای تیره و با توجه به اینکه گوشت و پوست آن بطور کامل به یکدیگر چسبیده‌اند، ظاهری زیبا و مطلوب دارد و فرایند شستشوی آن نیز به صورت کامل صورت می‌گیرد و با توجه به اینکه عمده قند موجود در آن از نوع فروکتوز می‌باشد به راحتی و سرعت در سوخت‌و ساز بدن استفاده شده و کسانی که یک بار این خرما را مصرف کرده‌اند به خاطر طعم بسیار خوب و ظاهر مطلوب و سایر خواص غذایی آن بطور معمول مصرف‌کننده دائمی این خرما می‌ شوند.

خرمای پیارم سرشار از مواد قندی، پروتئین، کلسیم، پتاسیم، فسفات، منیزیم، آهن، ویتامین و مواد معدنی است.

هرمزگان با برداشت سالانه ۱۵۰ هزار تن خرما از ۳۷ هزار هکتار نخلستان رتبه چهارم تولید و سوم سطح زیرکشت خرما در کشور را دارد.

در هرمزگان ۵۵ نوع خرما تولید می ‌شود که ۲۰ نوع آن تجاری داخلی و خارجی است و سه نوع پیارم ، خاصویی و مضافتی به کشورهای استرالیا، کانادا، روسیه و کشورهای آسیای میانه صادر می شود.

برداشت خرما در هرمزگان با خرمای آل مهتری از اول خرداد آغاز می‌ شود و با برداشت پیارم پایان می یابد.

شهرستان حاجی آباد در ۱۷۰ کیلومتری شمال بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها