مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان هرمزگان مطرح کرد :

ارتقا ضریب ایمنی راه‌های هرمزگان



مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان هرمزگان به مناسبت روز ایمنی و حمل‎‌ونقل، ضمن ارائه گزارش عملکرد یک‌ساله خود، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

ایجاد یک سطح پایدار ایمنی در جاده‌های برون‌شهری هرمزگان

یوسف عابدینی گفت: سازمان فرهنگی سازمان ملل، هفتم اردیبهشت‌ماه را روز جهانی ایمنی و کاهش تصادفات نامید و براساس پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و تصویب شورای فرهنگی عمومی کشور، همین روز به نام روز ملی ایمنی حمل‌ونقل نامیده شد.

وی هدف خود را فرهنگسازی برای نجات جان حتی یک نفر در تصادفات درون‌شهری و برون‌شهری دانست و افزود: در همین راستا سازمان‌های مردم نهادی ایجاد شد که به آن جمعیت طرفداران ایمنی راه هم گفته می‌شود.

عابدینی تصریح کرد:  این تشکیلات عضو پذیرش می‌کند و هرکس در هر سطح و ارگانی اعم از خصوصی و دولتی خود را به عنوان یک عضو این مجموعه قلمداد می‌کنند. در واقع هرکس در این تشکیلات، چه مقام مسئول و چه غیرمسئول، در جهت افزایش ضریب ایمنی جاده‌ها و کاهش تصادفات تلاش می‌کند.

وی با بیان اینکه اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حوزه راهداری تلاش می‌کند یک سطح پایدار ایمنی را در عبور و مرور در جاده‌های برون‌شهری به وجود بیاورد اظهار کرد: پایداری ایمنی در سطح جاده‌ها شامل وظایف ذاتی و روزمره ما و پروژه‌های بهبود ترافیک در جاده‌هاست. برای مثال 790 کیلومتر تجدید خط‌کشی‌ها، 17 کیلومتر ارتقای حفاظ ایمنی میانه راه‌ها و بهسازی حفاظ‌های موجود از جمله این اقدامات در سال 98 بوده‌است.

عابدینی ادامه داد: از دیگر وظایف ما برای ارتقای ایمنی در حوزه راهداری، تهیه و نصب علائم ایمنی راه‌ها مثل علائم اخطاری، انتظامی و مسیرنما بوده‌است که 19 هزار و 371 عدد تابلو در سطح کل جاده‌های استان هرمزگان در سال 98 بازسازی و ایجاد شده‌اند. هم‌چنین نصب و تهیه  6هزار و 570 عدد چشم‌گربه‌‌ای، 820 کیلومتر ایمن‌سازی شیب شیروانی حاشیه راه‌ها و آشکارسازی نقاط پرتصادف از دیگر اقدامات اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بوده‌است.

وی از ارزیابی 22 نقطه در سال 91 در راه‌های استان هرمزگان به عنوان نقاط حادثه‌سازخبر داد و گفت: از این تعداد تاکنون مشکلات 15 نقطه را به طور کامل رفع کرده‌ایم و 2 نقطه هم مربوط به اداره کل راه‌وشهرسازی است؛ رفع مشکل 5 نقطه باقی‌مانده برعهده ماست که مهندسین مشاور آن مشخص و مطالعات آن انجام شده‌است و امسال به دنبال پیمانکار و اجرایی کردن این برنامه هستیم.

وی در ادامه توضیح داد: 52 کیلومتر روشنایی راه و تونل را علیرغم سرقت‌هایی که در سال گذشته صورت گرفته‌بود، انجام دادیم  ام به دلیل زیاد بودن سرقت‌ها مجبور شدیم کابل‌کشی را به‌صورت هوایی انجام دهیم.عابدینی اضافه کرد: بقیه وظایف مثل پاکسازی حاشیه راه‌ها، شست‌وشوی علائم، درخت‌زنی و بوته‌کنی حاشیه راه‌ها، کارهای روزمره‌ای است که همواره انجام می‌شود.

بازگشایی معابر بعد از بارندگی و سیلدر هرمزگان

مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان، یکی دیگر از کارهای مهمی که در سال گذشته انجام شد را ایمن‌سازی راه‌های تخریب‌شده در سیل‌های اخیر بر شمرد و گفت: در مناطق سیل‌زده این ره‌ها تا حدود 380 کیلومتر بازسازی شده‌است.

وی در ادامه توضیح داد: هرساله یک‌سری اعتبارات ملی و استانی برای نگهداری از راه‌ها را پیگیری و جذب می‌کنیم. اما یک‌سری اعتبارات به‌صورت ثابت وجود دارد که تعطیلی‌بردار نیستند. عابدینی برنامه خود را ایجاد یک سطح ایمنی پایدار و نسبی در کلیه جاده‌های استان هرمزگان اعلام کرد و گفت: گاهی آسیب به جاده‌ها آنقدر شدید است که اقدامات روزمره پاسخگو نیست و ما اعتبارات مخصوص این پروژه و بازسازی را از منابع استانی یا کشوری جذب می‌کنیم.

عابدینی یکی دیگر از وظایف خود را ارتباط و همکاری با پلیس‌راه‌های استان هرمزگان دانست و اضافه کرد: 8 پاسگاه پلیس‌راه در استان وجود دارد که نگهداری و بازسازی و یا حتی بهره‌برداری از این پاسگاه‌ها برعهده ماست.وی ضمن بیان این که در بحث تصادفات و تلفات جاده‌ای در سال 98 در حوزه راه‌های روستایی و برون شهری اصلی عملکرد خوبی داشتیم، ادامه داد: آمار تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در استان هرمزگان طبق آمار یازده ماهه سال 98 پزشکی قانونی، 250 نفر اعلام شد در حالی‌که در سال قبل این رقم 260 نفر بوده‌است.

عابدینی ویروس کرونا را یکی از دلایل کاهش 60 درصدی تلفات جاده‌ای هرمزگان در ایام نوروز برشمرد و افزود: فعالیت رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی در ایام کرونا حائز اهمیت است. به طوری‌که حمل کالاهای اساسی از بندر شهید رجایی نسبت به سال قبل 78 درصد رشد داشته‌است.

وی اضافه کرد: در فروردین 99 تعداد 5 فقره تصادفات منجر به فوت در استان داشته‌ایم. هم‌چنین تعداد تلفات جاده‌ای در فروردین‌ماه سال 98 تعداد 12 نفر بود که این رقم با 70 درصد کاهش به 5 نفر فوتی در فروردین 99 رسیده‌است.

به گفته عابدینی ایجاد 10 نقطه جدید برای شست‌وشوی دست، ایجاد سایبان و قرار دادن صندلی برای ایجاد فاصله اجتماعی، توزیع ماسک، دستکش و ژل ضدعفونی بین رانندگان، رزرو نوبت مجازی برای بارگیری و اعلان بار مجازی در قالب اپلیکیشن از جمله اقدامات اداره راهداری برای مقابله با ویروس کرونا است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اداره راهداری حمل‌ونقل استان هرمزگان نظارتی بر برگیری و تخلیه فراورده‌های نفتی شرکت نفت نظارت کامل بر بارگیری و تخلیه فراورده‌های نفتی دارد اذعان کرد: به دلیل این‌که محل تخلیه و بارگیری خطرناک است و برای نظارت بر آن پروتکل‌های مخصوصی  وجود دارد، پس با نظارت خود شرکت نفت انجام می‌شود.

عابدینی در خصوص مشکلات راه‌های صعب‌العبور و انسداد جاده‌ها در بعضی شهرستان‌های هرمزگان در زمان سیل، اظهار کرد: استان هرمزگان بالغ بر 14 هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی و فرعی دارد. از این میزان ما حدود 5 هزار کیلومتر راه خاکی داریم و بعد از بشاگرد که عمده راه‌های خاکی کشور را تشکیل می‌دهد، بندرعباس بیشترین میزان این راه‌های خاکی را دارد.

وی افزود: بیشترین راه خاکی را در شرق استان داریم که خوشبختانه با حمایت‌های جناب استاندار در اواخر سال گذشته 5 دستگاه لودر نو خریداری شد که به عنوان ابزار کار ما برای سرعت بخشیدن به بازگشایی معابر بعد از بارندگی است. از این تعداد، دو دستگاه لودر به شرق هرمزگان اختصاص یافت.

یوسف عابدینی مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان هرمزگان در پایان گفت: 27 کیلومتر راه جدید به صورت امانی در بشاگرد در سال گذشته ایجاد کرده‌ایم که به همین منظور از استان‌های مجاور کمک گرفتیم ودر حال حاضر 96 کیلومتر راه روستایی آماده آسفالت در بشاگرد داریم. با احتساب 34 کیلومتر راه‌های زیرکوه و پشت‌کوه، برنامه داریم که 130 کیلومتر از آن را آسفالت کنیم و علاوه بر این مقرر شده‌است که 50 کیلومتر از این جاده‌ها را ما بازگشایی کنیم که سهم استانداری در این مورد 20 کیلومتر و قرارگاه سازندگی خاتم 10 کیلومتر است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها