دبیر کل سازمان:

همه گیری ویروس کرونا "استخوان بندی شکننده" جوامع را برملا کرد



آنتونیو گوترش گفت همه گیری ویروس کرونا "استخوان بندی شکننده" جوامع را برملا کرد و البته شیوع این بیماری ممکن است ۱۰۰ میلیون نفر را درگیر فقر مطلق کند.

به گزارش صبح ساحل، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل روز شنبه اعلام کرد همه گیری ویروس کرونا "استخوان بندی شکننده" جوامع را برملا کرد و این که شیوع این بیماری ممکن است ۱۰۰ میلیون نفر را درگیر فقر مطلق کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژوهانسبورگ، گوترش در سخنانی به مناسبت صد و دومین سالگرد تولد نلسون ماندلا (فقید) - نخستین رئیس جمهور سیاه پوست آفریقای جنوبی - اعلام کرد ویروس کرونا، بی عدالتی در جهان را در کانون توجه قرار داد.

وی گفت: "ما با یک ویروس بسیار کوچک به زانو در آمده ایم. این همه گیری، شکنندگی جهان ما را به نمایش گذاشته است".

گوترش در یک سخنرانی مجازی که توسط بنیاد نلسون ماندلا مستقر در ژوهانسبورگ سازماندهی شده است، هشدار داد: "کل مناطقی که در حال دستیابی به پیشرفت در زمینه ریشه کن کردن فقر و کاهش بی عدالتی بودند، ظرف چند ماه برای چندین سال به عقب باز گشتند".

وی خاطر نشان کرد تبعات اقتصادی این همه گیری، که بیش از ۱۴ میلیون نفر را مبتلا کرده و جان حدود ۶۰۰ هزار نفر را در سراسر جهان گرفته است، به طور نامتناسبی بین کارکنان غیررسمی، کسب و کار‌های کوچک و زنان احساس می‌شود.

گوترش با اعلام این که "ما با عمیق‌ترین رکود جهانی از زمان جنگ جهانی دوم رو به رو هستیم", افزود: "ممکن است صد میلیون نفر دیگر به ورطه فقر مطلق بیافتند. ممکن است ما شاهد قحطی‌هایی در ابعاد تاریخی باشیم".دبیر کل سازمان ملل: "بی عدالتی و تبعیضی که افراد را بر اساس رنگ پوستشان به عنوان جنایتکار قلمداد می‌کند", دیگر بس است, "نژادپرستی ساختاری" و "ظلم نظام مند" دیگر بس است.

وی گفت ویروس کرونا همچون "اشعه-ایکس" است که "شکستگی‌ها را در استخوان بندی شکننده جوامعی که ما ایجاد کرده ایم", نمایان کرده است.

گوترش به نابرابری در ارائه خدمات درمانی، عدم پرداخت حقوق بابت فعالیت‌های مراقبتی، نابرابری درآمد‌ها و تغییرات آب و هوایی به عنوان برخی از دغدغه‌ها اشاره کرد.

وی تصریح کرد ثروت ۲۶ نفر که متمول‌ترین افراد در جهان هستند، به اندازه ثروت نیمی از جمعیت جهان است.

وی افزود: "ولی درآمد، حقوق و ثروت تنها معیار‌های بی عدالتی نیستند".

گوترش اعلام کرد صبر مردم از تبعیض و نابرابری‌های فاحش در همه جوامع در حال لبریز شدن است.

وی به جنبش جهانی ضد نژادپرستی در پی کشته شدن جرج فلوید سیاه پوست به دست یک مامور سفیدپوست پلیس آمریکا در ماه مه به عنوان "یک نشانه دیگر از این که طاقت مردم طاق شده است", اشاره کرد.

وی افزود "بی عدالتی و تبعیضی که افراد را بر اساس رنگ پوستشان به عنوان جنایتکار قلمداد می‌کند", دیگر بس است, "نژادپرستی ساختاری" و "ظلم نظام مند" دیگر بس است.

گوترش تاکید کرد شیوع ویروس کرونا همچنین فرصتی برای رهبران جهان به وجود آورده است تا "جهانی پایدارتر و عادلانه تر" ایجاد کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها