روحانی:

مبادا پای رژیم صهیونیستی را به منطقه باز کنید



رییس جمهوری برقراری رابطه با صهیونیست‌ها را نادرست و محکوم دانست و به امارات عربی متحده هشدار داد که مبادا پای رژیم صهیونیستی را به منطقه باز کند چون برخورد دیگری با آنها خواهد شد. دکتر روحانی همچنین با اشاره به رد قاطع قطعنامه امریکا علیه ایران در شورای امنیت تصریح کرد: آمریکا در این توطئه با خفت و خواری شکست خورد.

به گزارش صبح ساحل، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: گزارشات این جلسه نشان داد روند شیوع ویروس کرونا در بسیاری از استان‌ها سیر نزولی دارد. برخی استان‌ها مانند خوزستان، کردستان و آذربایجان غربی عملکرد بسیار خوبی داشتند و روند بیماری نزولی شده که این خوشحال کننده است. امیدوارم استان‌های دیگر هم این روند را داشته باشند.

رییس جمهوری ادامه داد: موج اول بیماری که بیشتر در ماه اسفند سال گذشته و فروردین امسال بود برای مردم روشن کرد که این یک بیماری جدی است. روزهای اولیه شیوع این بیماری بعضی‌ها این ویروس را  جدی نمی‌گرفتند و آنرا مانند سایر بیماری‌ها عنوان می‌کردند.

روحانی ادامه داد: مردم در موج اول احساس کردند که این بیماری جدی است اما برخی فکر کردن زمان آن بسیار کوتاه است و با رعایت دو تا سه هفته‌ای،  این بیماری تمام می‌شود و در واقع زمان را کوتاه در نظر می گرفتند.  

وی گفت: اما در موج دوم این بیماری مردم به این نتیجه رسیدند که این بیماری کوتاه مدت نیست و باید بلندمدت‌تر به این بیماری نگاه کنند. بنابراین نه فکر این باشیم که دو هفته همه جا تعطیل شود و یا سفر نرویم، بلکه باید سبک زندگی را عوض کنیم. پروتکل‌های مراسم نه برای یک ماه و دوماه بلکه باید برای ماهها و حتی احتمال دارد برای سالها را تغییر دهیم. ممکن است این بیماری باشد حتی واکسن آن بدست بیاید اما سال بعد دوباره به شکل دیگری ظهور و بروز پیدا کند و ریشه کنی آن برای ما مشخص نیست.  

روحانی افزود: چون روشن نیست که زمان ریشه کنی این بیماری چه زمانی است باید این بیماری را بلندمدت در نظر بگیریم و راه آن این است که برنامه ریزی بلندمدت‌تر مدنظر قرار دهیم. وقتی این طور در نظر بگیریم باید برای کسب و کارمان فکر کنیم. زمانی فکر می کردیم این بیماری برای سه هفته تا یک ماه است که آن وقت می‌شد برای یک ماه همه جا را تعطیل کرد اما زمانی می‌بینیم که این بیماری برای ۶ ماه یا حتی بیشتر است بنابراین باید برای همه فعالیت‌های ضروری زندگی برنامه ریزی کنیم و پروتکل‌های مخصوص را در برابر این بیماری و پیشگیری در برابر آن مراعات کنیم. الان دیگر بحث یک هفته و ۲ هفته نیست.

رییس جمهوری ادامه داد: باید سیستم آموزشی، کسب و کار، مراودات خانوادگی و مراسم‌ را با چارچوب خاص برنامه‌ریزی کنیم و خودمان را برای یک سبک جدید آماده کنیم. باید باور و قبول کنیم این بیماری برای یک مدت طولانی است که باید با آن زندگی کنیم بنابراین برای این کار هم مردم باید به صحنه بیایند و هم به وزارت بهداشت و درمان، متخصصان و به دستورالعمل‌های ستاد ملی اعتماد کنند و هم بین همه مسوولان و آنهایی که نفوذ کلام دارند و نخبه و فرهیخته هستند یک نوع وحدت و اتحادی به وجود بیاید.

روحانی گفت: اگر بنا باشد ستاد ملی کرونا که مرجع اصلی است دستورالعملی صادر کند و فرد دیگری که جایگاه و تریبونی در اختیار دارد طور دیگر برای مردم توضیح دهد. افکار مردم متشتت می‌شود و اضطراب برای مردم ایجاد می‌شود ما باید همه متحدانه و همدلانه در این مسیر حرکت کنیم و پیش برویم.

۱۰ هزار تخت بیمارستانی تا پایان سال آماده سازی می‌کنیم

روحانی با بیان این که همه باید متحدانه و همدلانه در مسیر مبارزه با کرونا حرکت کنیم و پیش برویم، گفت: در این زمینه دولت وظایف سنگین و سختی بر عهده دارد و برهمین مبنا هم وظایف خود را برنامه‌ریزی و طراحی کرده است.

رییس جمهوری با بیان اینکه اولین وظیفه دولت در این شرایط سخت تقویت و تکمیل و توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی کشور است، گفت: اکنون در حال انجام همین کار هستیم و تا پایان سال ۱۰ هزار تخت بیمارستانی و ۲ هزار تخت ویژه (آی سی یو) آماده و تکمیل می‌شود؛ هیچ گاه در هیچ سالی تا این حد سرمایه‌گذاری نکرده بودیم، اولین وظیفه دولت این است که بیش از هر سال دیگر برای بهداشت و سلامت مردم با همه امکانات موجود بیش از پیش توجه کنیم که این کار را انجام می دهیم.

زیرساخت‌های دیجیتال کشور توسعه یابد

روحانی با تاکید بر اینکه دولت الکترونیک باید اجرا و تکمیل شود، گفت: باید زیرساخت‌های دیجیتال را در کشور توسعه دهیم و هم اقتصاد کشور و هم آموزش و هم بخش‌های امکان‌پذیر در زندگی مردم باید دیجیتالی شود.  

رییس جمهوری، توسعه فعالیت‌های کشور بر مبنای زیرساخت دیجیتال را وظیفه دوم دولت بیان کرد و افزود: برای این کار قدم‌های بلندی در زمینه آموزش فرزندان، جامعه و دانشگاه‌ها، آموزش‌های عمومی و ارتباطات میان مردم باید برداشته شود، امسال سرمایه گذاری ویژه ای برای استقرار دولت الکترونیک و همچنین برای ارتباطات جامعه و مردمدر چارچوب ارتباطات دیجیتالی مهیا کردیم و دنبال می کنیم.

روحانی بر تقویت شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد و افزود: این شرکت‌ها علاوه بر اینکه  باید دارو امکانات و تجهیزات لازم را برای بیمارستان‌ها باید کیت‌های آزمایشگاهی بسازند و تولید واکسن کرونا را نیز دنبال کنند

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش بنیان سومین زیرساخت مهم کشور هستند، تصریح کرد: مخصوصا شرکت‌های دانش بنیان مرتبط با مبارزه با کرونا که فعالیت بیشتری می‌کنند را باید بیشتر تقویت کنیم،  

وی اظهار داشت: همان طور که دنبال دارو و واکسن کرونا هستیم باید با کشورهای دیگر هم در رابطه باشیم و در تحقیقات و فعالیت‌های خود مشارکت کنیم و کارها مشترک انجام دادیم برخی از این کشورها این فعالیت‌ها را شروع کرده اند، ما هم باید این مسیر را دنبال کنیم.

روحانی تاکید کرد: علاوه بر تقویت شرکت‌های دانش بنیان برای ساخت واکسن، اگر مطمئن شدیم کشوری یا موسسه ای در دنیا به مرز تولید واکسن رسیده است برای خرید آن نیز باید اقدام کنیم، علاه بر اینکه در تلاش هستیم و مثلا از تولید واکسن سه ماه عقب هستیم زودتر باید آنرا خریداری کنیم، این کار یکی از وظایف دولت است و وزارت بهداشت و درمان برای این فعالیت خود را آماده کرده است.

تولید امکانات بهداشتی بیش از سال‌های گذشته بر دوش دولت است یعنی در بخش تولید که به نیازمندی‌های ضروری کشور مربوط می‌شود باید آنها را تقویت کنیم زیرا صادرات غیر نفتی برای دولت مهم است و ارز لازم برای تامین مواد اولیه را تامین می‌کند.

رییس جمهوری با بیان اینکه با ابتکارات جدید باید بتوانیم از اقشار آسیب پذیر حمایت کرده و زمینه پرورش فرزندان را نیز فراهم کنیم، افزود: تعطیل کردن هنربزرگی نمی‌خواهد و مانند کلیدی است که می‌توان آن را خاموش کرد. بلکه باید بتوانیم امکاناتی که مورد نیاز مردم است در اختیار آنها قرار دهیم و در عین حال با بیماری کرونا نیز مبارزه کنیم و شاید جمع این دو با یکدیگر مشکل باشد.

روحانی ادامه داد: اگر تعطیلی در دستور کار قرار بگیرد، شیوع ویروس کرونا کم می‌شود اما آیا می‌توان همه بچه‌ها را چند سال در خانه نگه داشت؟ آیا می‌توان دانشگاه‌ها را برای چند سال تعطیل کرد؟ آیا می‌توان مراکز تولیدی را برای چند هفته تعطیل کرد؟ به عبارتی هنر این است که همه فعالیت‌ها انجام شود منتهی در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ما در نظر گرفته است.

عدم رعایت پروتکل های بهداشتی تخلف است و مجازات دارد

رییس جمهوری با بیان اینکه یکی از بحث‌ها ستاد ملی مقابله با کرونا چگونگی برخورد با افراد متخلفی است که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، اظهارداشت: در جلسه امروز درباره افرادی که در سیستم اداری، ‌ اصناف یا کل جامعه مرتکب تخلف در رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌شوند، بحث شد. همچنین برخی از مجازات را در این باره تدوین و تصویب کردیم و از امروز ابلاغ و  در ادارات، اصناف، ‌ فعالیت‌های تولیدی، اجتماعات سربسته دینی و غیر دینی اجرا می‌شود.

نمی‌توان آموزش و کنکور را تعطیل کرد

روحانی با تاکید بر اینکه در نحوه برگزاری عزاداری در ماه محرم و آزمون سراسری ۹۹ باید مراقبت شود که پروتکل‌های بهداشتی اجرای شود، افزود: میلیون‌ها نفر که می‌خواهند وارد دانشگاه‌ها شوند و حتی خانواده‌های آنها را نمی‌توانیم در یک شرایط ابهام کامل قرار دهیم و یک روز بگویم کنکور هست و فردا گفته شود کنکور نیست.

رییس جمهوری تصریح کرد: البته تصمیم بر این است که آزمون سراسری سال ۹۹ برگزار شود و در انجام آن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اذعان کردند. در ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز این موضوع بحث شد که کنکور با رعایت مسائل بهداشتی اجرا شود.

روحانی با بیان اینکه رفت آمد مردم در خیابان‌ها، ‌ وسایل حمل و نقل عمومی، حضور در اداره‌ها و...تعطیل نیست ولی درباره کنکور حرف از تعطیلی است، بیان کرد: چطور فروشگاه‌ها و مغازه‌ها و رفت و آمدها فعال است، خوب کنکور نیز جزء همین موارد است و فقط باید مراعات کنیم. البته چگونگی کنکور به مانند سال‌های پیش نیست.

روحانی به تجربه‌های برگزاری کنکور در شرایط کرونا در دو مقطع دکتری و کارشناسی ارشد اشاره کرد و اظهارداشت: این تجربه‌ها می‌توانند پشتیبان ما باشند تا کنکور کارشناسی دقیق‌تر عمل کنیم. البته گاهی محیطی که فرد باید در جلسه کنکور حاضر شود به خوبی آماده شده یعنی فاصله اجتماعی، بهداشت و استفاده از ماسک رعایت شده است. اما گاهی قبل و بعد از برگزاری کنکور سبب ایجاد مشکل می‌شود. جمعیتی که از خانواده‌ها کنار محل برگزاری آزمون جمع می‌شوند، باید این قسمت‌ها سامان داده شود و اجازه ندهیم خانواده‌ها تجمع کنند.

رییس جمهوری، پروتکل‌های بهداشتی که برای آزمون سراسری سال ۹۹ تدوین شده را فقط مختص کنکور ندانست و اجرای این برنامه را برای محیط بیرونی نیز  تعمیم داد.

روحانی با تاکید براینکه باید همه امکانات کشور برای چگونگی برگزاری کنکور بسیج شوند، عنوان کرد: وزارتخانه‌های بهداشت، علوم، کشور، استانداری‌ها و همه دانشگاه‌های علوم پزشکی باید بسیج شوند تا برگزاری آزمون سراسری به بهترین شکلی انجام شود و جان عزیزی در معرض خطر قرار نگیرد و همه دستور عمل های بهداشتی نیز رعایت و اجرا شود.

رییس جمهوری درباره عزاداری در ماه محرم امسال که با شیوع ویروس کرونا همزمان شده است نیز خاطرنشان کرد: آخر این هفته، اول ماه محرم الحرام است و این فضا نیز برای دولت و کشور مهم است. مردم عشق به اباعبدالله الحسین(ع) ‌دارند و عزاداری و احترام به خاندان رسالت برای همه ما مهم است و عاشورا و برگزاری مراسم باید زنده بماند. اما همه دستورعمل های بهداشتی هم که پیش از توسط مسوولان وزارت بهداشت، علما، سازمان های تبلیغی و همه آنهایی که در ماه محرم مسوولیت فرهنگی دارند و تدوین شده، باید مراعات و اجرا شود.

روحانی با اشاره به دستورالعمل کرونا ویژه ماه محرم گفت: صداوسیما و فضای مجازی باید در این زمینه مانند ماه رمضان  کمک کنند، در ماه رمضان بسیاری از مراسم ها که نمی‌شد پر ازدحام در یک مکان برگزار شود،  به صورت محدود و با فاصله گذاری اجتماعی برگزار شد که همان مراسم‌ها را تلویزیون و فضای مجازی برای مردم پخش می‌کرد.  

رییس جمهوری با بیان اینکه مراسم‌های ماه رمضان و شب‌های احیا با همان معنویت و با همان دقت برگزار شد، گفت: بدون تردید اگر همه دست به دست هم دهیم و دستورالعمل‌های بهداشتی را با همکاری همه اجرا کنیم، می‌توانیم کنکور را به خوبی و بدون مشکل و عزاداری ماه محرم نیز با شکوه برگزار کنیم.

برای آن که فردی در واشنگتن رای بیاورد به مسلمانان خیانت کردند

روحانی در ادامه به توافق امارات با رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: کشور مسلمانی که مردم متدینی و بسیار خوبی دارد، اما حاکمان دچار یک مسیر اشتباه و غلط شدند؛ آنها فکر می کنند اگر خود را به آمریکا و رژیم صهیونیستی بچسبانند امنیت انها تامین می شود و اقتصاد آنها رشد پیدا می کند.

رییس جمهوری برقراری رابطه با صهیونیست‌ها را از نظر جمهوری اسلامی ایران نادرست، غلط و صد در صد محکوم دانست و اقدام امارات را خیانتی به آرمان ملت فلسطین، مسلمان و آرمان قدس عنوان کرد و گفت: در شرایطی که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها (با معامله قرن) نسبت به قدس آن تصمیمات را گرفتند و برخی از کشورها مانند آمریکا سفارتخانه‌های خود را بر خلاف مقرارت و تصمیمات بین المللی منتقل کردند.  

روحانی گفت: صهیونیست‌ها به فکر این هستند که بخش دیگری از سرزمین فلسطین را غصب و اشغال کنند و خانه‌سازی‌ها را توسعه دهند، جنایات خود را بر علیه مردم مسلمان فلسطین ادامه دهند در این شرایط برای خوشامد حاکمی که در یک کشور غربی بنا است در انتخابات شرکت کند این توافق را انجام دادند، چرا در این ایام و این مقطع؟  

وی گفت: اگر یک رابطه غلطی ایجاد شده است و وجود دارد چرا این ارتباط از سوی طرف سوم یعنی آمریکا اعلام می‌شود؟  زیرا برای اینکه یک آقایی در واشنگتن رای بیاورد به کشور خود، ملت خود، مسلمانان و دنیای عرب خیانت می‌کنند و یا اینکه فکر می کنند اگر به دشمنان اسلام و ایران نزدیک شدند برای خود امنیت می‌آورند، که خطا و اشتباه است.

ایران نخستین کشور منطقه بود که تجاوز صدام به کویت را محکوم کرد

روحانی گفت: ما در کنار آنها و حافظ آنها بودیم، بارها در سخنرانی‌های خود اشاره کردم صدام از ما خواهش و التماس کرد که ما چیزی نگوییم تا بتواند تمام کویت، عربستان و بحرین و قطر و امارات را اشغال کند، ما بودیم که ایستادیم و اجازه ندادیم. اگر ما چراغ سبز می‌دادیم و اعلام می‌کردیم از نظر ما مانعی ندارد (صدام کار خود را انجام می‌داد) ما اولین کشوری بودیم در منطقه که تجاوز صدام به کویت را محکوم کردیم.

رییس جمهوری بیان کرد: قبل از اینکه شورای همکاری خلیج فارس از خواب بیدار شود و یا از ترس حرفی بزند همان روز که روز عاشورا هم بود بعد ازظهر شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد و این تجاوز به کویت را محکوم کردیم و به مردم آواره کویت رسیدگی کردیم و پس از آن به مردم آواره عراق در سال بعد کمک کردیم.

روحانی تصریح کرد: ایران همواره به عنوان حامی مسلمانان، همسایگان خود و  امنیت ساز منطقه خلیج فارس نه فقط اکنون بلکه در طول هزاران سال بوده است؛ امارات متاسفانه خطای بسیار بزرگ مرتکب شده است، امیدوارم از این خطا برگردند و توجه کنند که این مسیر اشتباهی است که نه به نفع حاکمان کشور و نه به نفع امنیت خودشان است.

وی گفت: به امارات هشدار می‌دهیم که مبادا بخواهد پای رژیم صهیونیستی را به منطقه باز کند، آن زمان حساب دیگری خواهد داشت و برخورد دیگری با آنها خواهد شد حواسشان جمع باشد تا اینجا خطای بزرگ و عمل خائنانه‌ای انجام داده‌اند. امیدواریم متنبه شوند و این مسیر نادرست را ادامه ندهند که بخش تلخ ماجرای دیروز بود.

روز جمعه روز مباهله بود

روحانی در ادامه به رد قطعنامه آمریکا علیه ایران در شورای امنیت اشاره کرد و گفت: روز جمعه روز مباهله بود که موفقیت بزرگ دیگری را در شورای عالی امنیت سازمان ملل متحد شاهد بودیم. برای اولین بار است که آمریکایی‌ها در شورای عالی امنیت سازمان قطعنامه‌ای را پیشنهاد می‌دهند و فقط کشور کوچک جزیره ای به آن رای می‌دهد.  

رییس جمهوری تاکید کرد: به یاد ندارم آمریکا از ماهها قبل برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران قطعنامه تهیه کند و این قطعنامه فقط یک رای بیاورد آن هم توسط دومینیکن که اگر بگویم جزیره اشتباه گفتم چرا که یک سوم یک جزیره است، یعنی یک کشور کوچک رای داده است. کار آمریکا به کجا رسیده و به چه خفتی افتاده است!

برجام مقابل آمریکا ایستاد و آمریکا را شکست داد

روحانی افزود: از طرف دیگر قدرت برجام را ببینید، برجامی که در طول این ۳ سال با جنایات آمریکا و رژیم صهیونیستی این همه ضربه خورده است. همین برجام رو به روی آمریکا ایستاد و آمریکا را شکست داد.  

رییس جمهوری یادآور شد: علت این که یازده کشور رای ممتنع دادند و ۲ کشور رای مخالف دادند این بود که حفظ برجام برای مصالح منطقه و جهان ضرورت دارد و لازم است. اما موفقیت بزرگ این بود که آمریکا در این توطئه با خفت و خواری شکست خورد. البته پیش بینی می‌شد که رای نیاورد یا این که بتواند رای جمع کند و با وتو.  اما این قطعنامه نیازی به وتو نداشت چون اصلا رای نداشت.

روحانی اضافه کرد: به نظر من این مباهله روز ۲۴ ذیحجه امسال در تاریخ ایران در مبارزه با استکبار جهانی یک روز ماندگاری شد و در وسط این بحبوحه که آمریکا دید خیلی افتضاح شده چیزی را اعلام کرد که آن هم دروغ بود. گفت که  ۴ کشتی ایرانی را در آب‌های بین المللی توقیف کردیم در صورتی که آن کشتی‌ها و پرچم آنها ایرانی نبود و کل حرف دروغ بود این دروغ به دلیل این بود که آن خفت را تا حدی بپوشانند.

وی ادامه داد: بارها گفتیم جمهوری اسلامی ایران با قدرت و دوستانی که امروز در منطقه دارد و با کشورهایی که با جمهوری اسلامی ایران در اهداف مشترک حرکت می‌کنند موفقیت‌های بسیار بزرگی داشته است و دیروز -روز جمعه ۲۴ مرداد- یک موفقیت سیاسی برای جمهوری اسلامی ایران و یک شکست سیاسی و حقوقی برای رژیم آمریکا بود. امیدواریم کشورهای منطقه درس بگیرند و خودشان را به یک رژیم غاصب و ظالم و رژیمی که علیه ملت‌های مسلمان در هفتاد و چند سال جنایت کرده است نزدیک نکنند.

منبع: ایرنا

منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها