نخل داران حاجی آباد در انتظار نگاه مسئولین


نویسنده: علی کرامتی

حاجی آباد، شهری در شمالی ترین نقطه استان هرمزگان، خواستگاه خرمای پیارم مرغوب ترین خرمای جهان که سالانه بخش عمده ای از صادرات محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده است.
در حاجی آباد علاوه بر خرمای پیارم ارقام مرغوب دیگری همچون خاصویی، خنیزی، مضافتی، شاهانی و ... نیز وجود دارد که هر کدام در نوع خود دارای ارزش فراوانی ست.
شهرستان حاجی آباد به دلیل دارا بودن آب و هوایی خشک و معتدل و نیمه کوهستانی  در شمال هرمزگان بهترین منطقه برای کشت خرمای پیارم در استان هرمزگان و حتی کشور است.
اما با این وجود نبود کارخانه فرآوری خرما و صنایع تبدیلی و همچنین فعال نبودن کارخانه های بسته بندی خرما از عمده مشکلات نخلداران این شهرستان به شمار می آید تا جایی که خرمای حاجی آباد به صورت فله و با قیمت ناچیز از کشاورزان خریداری می شود و برای بسته بندی به سایر استان ها ارسال و حتی بعضا به اسم همان استان ها به خارج از کشور صادر می شود.
با توجه به اینکه خرمای این منطقه شهرتی جهانی دارد اما متاسفانه نبود صنایع تبدیلی باعث شده کشاورزان زحمتکش سود چندانی عایدشان نشود و حضور دلالان سودجو بزرگترین آفت برای محصولات کشاورزی این منطقه شده است.
حمایت از کشاورزان با ایجاد صنایع تبدیلی و کارخانه فرآوری محصولات کشاورزی از جمله کارخانه فرآوری خرما از ابتدایی ترین خدماتی ست که می توان به این قشر زحمتکش ارائه نمود اما در کمال تعجب این مهم در سایه بی مهری و بی توجهی مسئولین قرار گرفته تا جایی که جوانان هیچ میل و رغبتی برای ادامه دادن سنت پدرانشان یعنی نخلداری ندارند.
اوایل دهه ۷۰ ساختمان بزرگی با مساحتی بالغ بر ۵ هکتار در قالب ۷ سوله جهت راه اندازی کارخانه فرآوری خرما در شهرستان حاجی آباد( ابتدای جاده علی آباد) ساخته شد و به دستگاه ها و ماشین آلات مربوطه برای این کار تجهیز شد که باعث دلگرمی نخلداران منطقه شد. اما دیری نگذشت که تمام دستگاه ها و ماشین آلات به شهرستانی دیگر در یکی از استان های هم جوار انتقال داده شد. 
منابع محلی حاکی از آنست ساختمان مذکور که متعلق به بنیاد مستضعفان می باشد از همان ابتدا تا کنون  به صورت بلا استفاده باقی مانده و ساختمان رو به تخریب است. 
کارخانه ای که ۳۰ سال پیش بذر امید و اشتیاق را در دل کشاورزان و نخلدارن کاشته بود اکنون در معرض فروش قرار گرفته است. در صورتی که با راه اندازی این کارخانه علاوه بر حمایت از تولید کنندگان می تواند بستر خوبی جهت اشتغال جوانان این شهرستان ایجاد کند.
بهنام کریمی معاون عمرانی فرمانداری حاجی آباد می گوید: تمام توان خود را جهت همکاری و راه اندازی کارخانه خرما به کار خواهیم گرفت و از هیچ تلاشی جهت اشتغالزایی جوانان حاجی آباد دریغ نخواهیم کرد.
نخل داران حاجی آباد در انتظار نگاه مسئولین
   
نخل داران حاجی آباد در انتظار نگاه مسئولین
  نخل داران حاجی آباد در انتظار نگاه مسئولین
  
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها