تعاونی‌ها نقش تأثیرگذاری در اقتصاد و زندگی مردم‌دارند



مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان در دیدار مدیرمسئول، دست‌اندرکاران و خبرنگاران صبح ساحل افزود: صبح ساحل بعنوان روزنامه نخست و پرمخاطب و تنها ترین تعاونی رسانه ای استان، نقش مهمی در ترویج و توسعه فرهنگ تعاون دارد.
«هادی ابراهیمی»  ادامه داد: استان هرمزگان دارای ظرفیتهای زیادی است که تعاون به عنوان مردمی ‌ترین بخش اقتصاد بستر مناسبی برای اشتغالزایی و تحقق عدالت اجتماعی است که باید از این ظرفیت استفاده کرد و رسانه ها می توانند پتانسیل‌هایی که برای ایجاد و گسترش تعاونی ها مغفول مانده را ترویج و اطلاع رسانی کنند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان اظهارداشت: بخش تعاون بستر مناسبی برای تجمیع سرمایه های کم و انجام فعالیت های بزرگ اقتصادی با بهره گیری از توان و تخصص افراد در حوزه های مختلف است که با تجمیع این سرمایه ها می توان سهم ارزنده ای در فعالیتهای اقتصادی استان داشت.
ابراهیمی در ادامه به مجموع تعاونی های استان اشاره و اضافه کرد: بیش از 2 هزار و 900 تعاونی فعال در 14 رشته فعالیت می کنند که تعاونی های استان 2/3 در صد کل تعاونیهای کشور را تشکیل می دهند. به گفته وی، استان هرمزگان در بخش‌های تعاونی و اشتغال پیشرفت چشم‌گیری داشته‌ است و در حال حاضر نزدیک به 3 هزار تعاونی در استان فعالیت می‌کنند. مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی بابیان اینکه استان هرمزگان در راه‌اندازی مرکز نوآوری، جزو 6 استان برتر در کشور شناخته‌شده است، افزود: اکنون دو مرکز نوآوری در استان وجود دارد که اولین مرکز نوآوری در شهرستان رودان بوده و دیگری در بندرعباس راه‌اندازی شده است. ازجمله تعاونی سهام عام و تعاونی توسعه عمران در حال حاضر در استان شکل‌گرفته‌اند که دارای ظرفیت بالایی برای حضور افراد را دارا هستند.
وی گفت: ما از طریق سرمایه‌گذاری با ضمانت دولتی تلاش می‌کنیم تا این سرمایه‌های خرد مردم را وارد بازار کارکنیم و درنتیجه به دنبال ایجاد کسب‌وکار و اشتغال‌زایی و بازگشت سود پول به مردم هستیم. ما خواهان ترویج و گسترش شرکت‌های تعاونی در استان هستیم و می‌خواهیم موفقیت‌هایی که در پی ایجاد این تعاونی‌ها کسب کرده‌ایم را به مردم نشان می‌دهیم.
ابراهیمی در مورد سازمان‌دهی تعاونی‌های بلاتکلیف مسکن مهر گفت: تمامی مشکلات مسکن مهر به‌جز مقادیری که دارای پرونده‌های قضایی هستند تا پایان دولت تعیین و تکلیف می‌شوند.
وی اتمام و تعیین تكلیف واحدهای مسكونی شركت های تعاونی مسكن مهر، تشكیل تعاونی‌های نوع جدید شامل دانش بنیان، تعاونی توسعه روستایی، تعاونی توسعه عمران شهرستان‌ها، استمرار طرح تعاون روستا، تشكیل و راه اندازی تعاونی های توسعه عمران در شهرستان های استان و توانمندی تعاونی بانوان را از مهم ترین برنا مه های اجرایی معاونت تعاون اعلام کرد.
ابراهیمی، شکل گیری و فعالیت تعاونی همچون تعاونی پشتیبان مشاغل خانگی را ضروری دانست و گفت: نمونه موفق این تعاونی در شهرستان بستک فعالیت دارد که زمینه اشتغال زیادی را فراهم کرده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان از تعیین تکلیف تعاونی های مسکن مهر خبر داد و گفت: از سال گذشته تا شهریور امسال 2 هزار واحد مسکن توسط تعاونی مسکن مهر افتتاح شده و یا قابل واگذاری است و پیش بینی می شود واحدهای باقی مانده که مشکل قضایی ندارند نیز سال آینده واگذار شوند.

  امکان تاسیس چاپخانه فراهم نشده است
در ادامه این دیدار «الهام کرمی» مدیرمسئول صبح ساحل با تقدیر از حضور مسوولان کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دفتر این روزنامه به تاریخچه شکل گیری این روزنامه پرداخت و اظهارداشت: مجموعه صبح ساحل از سال 64 به‌عنوان روزنامه شروع به کارکرد و از سال 72 تحت‌عنوان شرکت تعاونی فعالیت خود را ادامه داد.
وی تعدادافراد شاغل در این مجموعه را 65 نفر اعلام کرد و افزود: تعاونی صبح ساحل با دو هدف مهم تشکیل شد که یکی از این اهداف داشتن چاپخانه‌ای در استان هرمزگان بود که متأسفانه این امکان هنوز هم محقق نشده است، هرچند ما در بخش توزیع پیشرفت‌های بسیاری داشتیم تا جایی که به‌زودی قرار است در حوزه توزیع اقلام نیز وارد شویم. وی خاطرنشان کرد: تعاونی مسکن صبح ساحل نیزباهمت مرحوم «قاسم کرمی«از دهه 80 با هدف تامین مسکن کارکنان صبح ساحل که در آن زمان مشغول به کار بودند راه‌اندازی و مجتمع مسکونی صبح ساحل احداث شد.
کرمی اضافه کرد: از طرفی دیگر با افزایش سرمایه‌گذاری بخش آنلاین تلاش می کنیم تا بتوانیم باکم کردن کاغذ، روزنامه بصورت آنلاین و سریع تربه مردم برسانیم با این دیدگاه که صبح ساحل در حوزه رسانه قبلاً توانسته عنوان تعاونی برتر در استان را به خود اختصاص دهد و ما امیدواریم بتوانیم دوباره موفق عمل کنیم.

  توجه اداره کل کار به حل مشکلات کارگران
در بخش دیگری از این جلسه «مهراب رشیدی» قائم‌مقام و سردبیر روزنامه صبح ساحل نیزاضافه کرد: تعاونی‌ها نقش زیادی در اقتصاد دارند و یکی از مهم‌ترین دلایلی که ما این تعاونی‌ها را تشکیل دادیم این است که بتوانیم پرسنل صبح ساحل را به سمت توسعه اجتماعی و فردی سوق دهیم. اکنون مجموعه صبح ساحل دارای کادر جوانی است که ما می‌خواهیم تعاونی مسکن را برای این جوانان دوباره تشکیل دهیم.
وی با قدردانی از تلاش مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان در حمایت از کارگران و جامعه هدف اضافه کرد: به دنبال انتشار گزارش هایی در این رسانه در مورد احقاق حقوق کارگران و به سرانجام رساندن تعاونی های مشکل دار مسکن مهر، این اداره کل پیگیراین مسایل بود که این نشان از توجه این اداره کل به حل مسایل کارگران دارد.
رشیدی اظهارداشت: این رسانه با استفاده از تمام ظرفیت های خود، آمادگی همکاری با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان را دارد.

  نا آگاهی افراد از قوانین تعاونی ها
در این دیدارهمچنین «فرشید رضایی«سرپرست مدیریت تعاون این اداره کل در خصوص مشکلات مسکن مهر گفت: مشکل اصلی در شکایات از تعاونی‌های مسکن مهر ناآگاهی افراد است. در برخی موارد دیده می‌شود افرادی که در این نهاد فعالیت دارند حتی کوچک‌ترین اطلاعی از اساس‌نامه تعاونی‌ها نمی‌دانند.
وی افزود: حتی ناآگاهی مسئولان و در برخی مواقع ناآگاهی رسانه‌ها و عدم شناخت و دانستن قوانین تعاونی‌ها باعث ایجاد مشکل در تعاونی‌ها می‌شود. وی ادامه داد: برای مثل یکی از عمده مشکلات تعاونی‌ها مسکن مهر و افرادی که شاکی هستند این است که عملاً این افراد اصلاً عضوی از تعاونی نیستند، به این صورت که فردی عضو تعاونی مسکن مهر بوده و وکالتی سهم خود را واگذار می‌کند. باید تأکید کنم در قانون تعاون چیزی به اسم قانون واگذاری یا وکالت وجود ندارد و افرادی که عضو تعاونی نیستند شرکت‌های تعاونی عملاً نمی‌توانند هیچ‌گونه خدماتی به این افراد ارائه کنند چراکه تعاونی‌ها تنها با اعضای خود سروکار دارند. این افراد باید برای حل مشکل خود از راه‌های دیگری را پیگیری کنند.
رضایی همچنین گفت: اداره تعاون تنها به اعضای تعاونی مسکن مهر خدمات‌رسانی خواهد کرد. پس توجه داشته باشید قبل از خرید و واگذاری حتماً از طریق تعاونی‌های مسکن مهر پرسش‌های لازم را انجام دهید و چگونگی عضو شدن در این تعاونی‌ها را پیگیری کنید. از طرفی دیگر گاهی تعاونی‌ها یک شخصیت حقوقی مستقل هستند، بخش تعاون بخشی خصوصی است و در شرایطی که با مشکل مواجه می‌شویم ما اجازه عزل یا اخراج فردی را نداریم تنها در برخی موارد خاص که باید دستور داشته باشیم. این موارد ازجمله موارد عمده شکایات مردمی نسبت به تعاونی‌های مسکن مهر بود.
وی در پایان یادآور شد: از سال قبل تا امسال 200 واحد از مسکن مهر تعیین و تکلیف شده و به مالکان واگذار‌شده است و مابقی واحدهای مسکن مهر استان به‌جز تعداد محدودی که دارای پرونده قضایی هستند تا پایان دولت تعیین و تکلیف می‌شوند. درپایان این نشست مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هرمزگان، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها