رتبه یک کارشناسی ارشد سم‌شناسی در گفت‌وگو با «صبح ساحل»

کافیست واقعا بخواهید تا موفق شوید



«تلاش، دلیل اصلی موفقیت من بود. کافی است هدفی داشته باشید و برای رسیدن به آن تلاش کنید. از وقتتان بهترین استفاده را کنید تا بهترین نتیجه را بدست آورید». این صحبت های «نوشین کوهی» جوان هرمزگانی است که رتبه اول کارشناسی ارشد در رشته سم شناسی را کسب کرده‌است. در ادامه مصاحبه، راه‌هایی که باعث موفقیت او شد را باهم می خوانیم؛


درچه رشته ای قبول شده‌اید؟کمی در مورد این رشته توضیح می‌دهید؟
رتبه یک کنکور کارشناشی ارشد در رشته ی سم شناسی را کسب کرده ام. برای توضیح بیشتر بد نیست بدانید این رشته تعداد محدودی دانش آموخته را پرورش می دهد. کار این افراد شناسایی موادی است که باعث ایجاد مسمومیت در افراد می شود این مواد شامل مواد غذایی، دارویی و آرایشی می باشد. برخی مواد گاها باعث ایجاد مسمومیت مزمن و یا حتی حاد در مدت زمان کوتاه وبلند در افراد مصرف کننده می شوند. کار ما ایجاد امنیت و آرامش خاطر برای مصرف کنندگانی است که این محصولات را مصرف می کنند. ازرایج ترین این مواد داروها،مواد غذایی و ... هستند.


چند ساعت مطالعه در روز داشتید و شیوه مطالعه شما به چه صورت بود؟
ساعات مطالعه من بسیار متغیر بود. کنکور ارشد مانند کنکور کارشناسی نیست از آن جهت که افراد به دلیل دانشجو یا شاغل بودن نمی توانند تمام وقت خود را صرف مطالعه کنند. من قبل از تعطیلی دانشگاهها به دلیل شیوع کرونا، بعد از ساعات دانشگاه روزانه 5 تا 6 ساعت درس می خواندم، اما بعد از قرنطینه به دلیل داشتن وقت آزاد بیشتر این ساعت به حدود 10 تا 11 ساعت در روز تبدیل شد.


با توجه به برگزاری آزمون ها در شرایط خاص و شیوع کرونا چگونه استرس خود را کنترل کرده و موفق عمل کردید؟
برای من هم مانند تمامی افراد شرایط کرونا اوایل گیج کننده و بسیار استرس زا بود چون من تقریبا هر روز برای مطالعه به کتابخانه می رفتم. کرونا باعث شد همه چیز تغییر کند و من سعی کردم این تغییر را در جهت مثبت برای خودم رقم بزنم. می دانستم برای موفق شدن این بهترین شرایط است و امید به موفق شدن باعث شد در این شرایط پشتکارم را بیشتر کنم و بتوانم به استرس این دوران غلبه کنم.


با توجه به تعداد محدود رتبه های برتر در هرمزگان، آیا علت ناکامی داوطلبان را مشکلات زیر ساختی و کمبود امکانات آموزشی می دانید؟
باید بگویم که این دلایل بخشی از مشکلات آموزشی در استان هستند و غیر قابل انکاراند. اما به نظر من بحث کنکور متفاوت است. در درجه اول، اگر کسی واقعا علاقه مند باشد با تلاش و مطالعه حتما موفق خواهد شد در گام دوم وجود افراد باانگیزه ای است که بتوانند به شما امیدواری دهند.
یکی از مهمترین عوامل می تواند ارتباط داشتن با اساتیدی باشد که تفکر پیروزی دارند و حس علاقه مندی را در شما ایجاد می کنند. مشکلاتی که در زیر ساخت های آموزشی ما وجود دارد باعث ایجاد تفکری خسته و به نوعی دل زدگی از تحصیل را القا می کند اما اگر وضعیت آموزشی بهتر بود قطعا خیلی از افراد به ادامه تحصیل و آینده بیشترعلاقه مند می شدند.


برای داوطلبان سال آینده چه توصیه ای دارید؟
به چیزی که علاقه دارید تمرکز کنید، آن را انتخاب و دنبال کنید. زمانی که چیزی را بخواهید هرچه وضعیت اطراف و جامعه سخت باشد هرگز انگیزه به دست آوردنش را از دست نمی دهید. بعضی مواقع امکان دارد خسته شوید، اما هرگز از آن دست نخواهید کشید. استرس بیهوده و ناامیدی هیج بار مفیدی برای شما ندارد. از وقتتان استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید و موفق شوید. پس تنها باید سخت تلاش کنید تا به چیزی که می خواهید
 برسید.

    

     نوشین کوهی

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها