بخشی از سهمیه واکسن آنفلوانزا در اختیار هرمزگان قرار گرفت



به گزارش صبح ساحل، «فاطمه نوروزیان»، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص واکسن آنفلوآنزا عنوان کرد: بخشی از سهمیه واکسن در اختیار استان قرار گرفته است و خانم‌های باردار با بیماری زمینه‌ای به‌ویژه بیماری‌های دیابت و قلبی عروقی و همچنین کارکنان بهداشتی مرتبط با بیماران کرونایی و دارای بیماری زمینه‌ای در اولویت تزریق هستند.

نوروزیان اظهار کرد: شناسایی زنان باردار از طریق سامانه سیب صورت می‌گیرد و به تدریج با آنها از طرف کارکنان بهداشت تماس گرفته و تاریخ مراجعه برای تزریق به آن‌ها اعلام می‌شود.

وی اضافه کرد: این واکسن در داروخانه‌ها توزیع نشده است و همچنین هم استانی‌ها به منظور تزریق به هیچ وجه حضوری به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند.

توزیع و تزریق واکسن آنفلوآنزا در میان افراد و گروه‌هایی پرخطری که بیشترین ریسک ابتلا به ویروس آنفلوآنزا را دارند مساله‌ی جدیدی نیست. هر ساله در آغاز پاییز این امر به راحتی انجام می‌شد، اما پاییز امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا توزیع و تزریق این واکسن اهمیت خاصی یافته است. توزیع این واکسن امسال با حواشی بسیاری همراه شده است و این نگرانی وجود دارد که آیا این واکسن در اختیار افراد گروه حساس قرار داده می‌شود یا نه؟

روز ۳۱ شهریور «محمدرضا شانه ساز» رییس سازمان غذا و دارو از ورود پارت اول واکسن برای گروه‌های پرخطر به کشور خبر داده و گفته بود: این محموله ظرف امروز و فردا از طریق معاونت بهداشت وزارت بهداشت در اختیار خانه‌های بهداشت قرار می‌گیرد تا برای مادران باردار و کودکان زیر ۵ سال تزریق شود.

با این حال با گذشت حدود یک هفته از این وعده خبری از توزیع و تزریق واکسن نبود و این سوال ایجاد شد که چه بر سر اولین پارت واکسن آمده است؟ تا اینکه چند روز بعد محسن عبدالله زاده، دبیر انجمن شرکت‌های پخش دارو اعلام کرد که ۲۵ روز است که واکسن آنفلوآنزا وارد انبار‌های شرکت‌های پخش دارو شده، اما براساس دستور وزارت بهداشت بنا شده واکسن‌ها تنها در اختیار معاونت بهداشت وزارتخانه قرار بگیرد تا آن‌ها عرضه را آغاز کنند.

او همچنین گفته بود شرکت‌های واردکننده در خصوص توزیع این واکسن، سیاست گذار نیستند و درحال حاضر بخش ناچیزی از واکسن‌ها به دستور سازمان غذاو دارو تحویل داروخانه مجلس شده است. این سخن عبدالهی در واکنش به انتشار خبری مبنی بر تحویل ۱۵۰۰ دوز واکسن در روز اول مهر به داروخانه مجلس بود که انتقادات زیادی را برانگیخت.

دکتر عباس آقازاده، رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی درباره توزیع واکسن آنفلوآنزا و در اولویت قرار دادن مجلس  می‌گوید: گروه‌های پرخطر شامل زنان باردار، افراد سالمند بالای ۶۵ سال و کودکان ۳ ماهه تا ۲۴ ماهه هستند. نماینده‌های مجلس جزو کدام‌یک از این گروه‌های پرخطر بودند؟ بدیهی است که نمایندگان مجلس باید امکاناتی بهداشتی را در اختیار داشته باشند تا به طور نسبی حفاظت شوند. اما نباید به خاطر آن‌ها پروتکل‌های بهداشتی را بر هم زد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها