هرمزگان مستعد تولید انرژی خورشیدی است



استان هرمزگان درواقع به علت شرایط خاص آب وهوایی و با متوسط روزانه هشت و نیم ساعت تابش نور خورشید، یکی از استان‌های مستعدِ کشور برای استقرار پنل‌های خورشیدی است و حتی می‌توان از آن به عنوان طرح ملی انرژی خورشیدی مورد ارزیابی ومطالعه قرارداد.

به گزارش صبح ساحل، گرمای شدید هوا در بیشتر روزهای سال، بالابودن میزان مصرف برق و همچنین افزایش مدت زمان مفید تولید برق خورشیدی درهرمزگان از متوسط کشوری و حتی جهانی از دیگر دلایل مهم برای حمایت و استقرار نیروگاه‌ها و سامانه‌های خورشیدی در این استان جنوبی است.

آسمان صاف و تابش مستقیم نور خورشید به عنوان یک هدیه‌ای الهی برای استان هرمزگان برای بهره برداری از آن در تولید ثروت ارزان قیمت درقالب راه اندازی پنل‌های انرژی خورشیدی یک ضرورت است؛ چرا که تولید برق با نور خورشید هزینه‌های زیادی را از دوش مردم می‌کاهد.

استان هرمزگان بین ۳۴۰ تا ۳۵۰ روز در طول سال بهترین ظرفیت برای استفاده از انرژی پاک و بدون آلایندگی خورشید و تولید برق از این منبع انرژی دارد که این امر هم یکی از ظرفیت‌های بی‌نظیر این منطقه جنوبی در کشور و حتی جهان به شمار می‌رود.

استفاده از انرژی‌های نو و پاک همچون خورشیدی در استان‌هایی همانند هرمزگان که ۹۵ درصد از روزهای سال از موهبت تابش نور آفتاب بهره‌مند است، همچنین می‌تواند یک رویداد الهام بخش و درآمدزا برای مردم بویژه افراد نیازمند به حساب ‌آید.

طبق اعلام شرکت توزیع برق هرمزگان، تمام شهرستان‌های این استان بویژه بندرعباس، میناب، حاجی آباد، رودان و بستک بهترین مکان برای راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی دارد.

  

خورشید منبعی پایان ناپذیر و درآمدزا

به عقیده افراد صاحب‌نظر، انرژی خورشیدی در واقع انرژی پاک، ارزان ‌قیمت، در دسترس و پایان‌ ناپذیری است که می‌توان از این موهبت الهی برای جلوگیری از افزایش گرمای زمین و همچنین کاهش انتشار آلاینده‌ها استفاده کرد.

رشد قابل توجه انرژی خورشیدی نشان از اهمیت روزافزون این منبع انرژی پاک دارد که استفاده کامل از آن منجر به توسعه اقتصادی، اجتماعی و همچنین ارتقای کیفیت زندگی مردم می‌شود.

کاربردها و مزایای استفاده از انرژی پاک و بدون آلاینده خورشیدی در واقع هر انسانی را ترغیب می‌کند تا وقت، سرمایه و نیروی انسانی خود را در این زمینه سرمایه گذاری کند.

سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) پیش‌تر در گزارش‌های خود آورده است که ایران با وجود ۳۰۰ روز آفتابی در سال و متوسط تابش چهار و نیم تا پنج و نیم کیلووات ساعت بر مترمربع در روز یکی از کشورهایی با ظرفیت بالا در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی است.

  

دو سوم ماه‌های سال درهرمزگان آفتابی و گرم است

سرپرست مرکز تحقیقات سازمان هواشناسی هرمزگان در خصوص تابش نور خورشید می‌گوید: بیش از ۲ سوم از ماه‌های سال در این استان هوا گرم و آفتابی است.

راحله رمضانی افزود: شدت تابش نور خورشید نیز در استان گرما و شرجی هرمزگان به یکهزار و ۹۶۵ کالری بر سانتی‌متر مربع می‌رسد.

وی یادآورشد: تابش مستقیم نور خورشید و وسعت زیاد آن در استان هرمزگان خود می‌تواند بستر مناسبی برای راه اندازی پنل‌های خورشیدی و لزوم توجه بکارگیری از این انرژی پاک باشد.

  

هرمزگان مکانی مستعد برای راه اندازی نیروگاه خورشیدی

رییس دفتر مولدهای کوچک شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان گفت: همه شهرستان‌های این استان بویژه بندرعباس، میناب، حاجی آباد، رودان و بستک بهترین مکان برای راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی است.

رسول موذنی در همین زمینه افزود: تاکنون ۱۹۸واحد نیروگاه خورشیدی در هرمزگان با ظرفیت تولید برق حدود هزار و ۷۰۰ کیلووات نصب شده است.

وی یادآورشد: هر کیلووات نیروگاه خورشیدی بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون ریال هزینه دارد که درآمد ماهانه آن به ازای هر کیلووات ۲ میلیون ریال است.

این مسوول اظهارداشت: باتوجه به مصرف بیش از ۹ میلیون و ۳۰۴ هزار مگاوات ساعت برق در سال گذشته در هرمزگان، استفاده و توسعه زیرساخت‌های انرژی خورشیدی می‌تواند مصرف استفاده از برق را کاهش دهد.

موذنی بیان داشت: با افزایش ۸۲ درصدی مشترکان خانگی هرمزگان و مصرف ۶۴ درصدی برق از سوی آن‌ها از ابتدای سالجاری تاکنون، نیاز است دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی دراستان با حمایت دولت‌ به عرصه تولید انبوه برق خورشیدی روی آورند.

  

تامین برق روستاهای هرمزگان با پنل‌های ۲۵۰۰ واتی خورشیدی

معاون مهندسی شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان نیز گفت: برای تامین برق روستاهای این استان از پنل‌های فتوولتائیک ۲۵۰۰ واتی خورشیدی استفاده می‌شود که برای نخسین بار در کشور از این میزان توان برای تامین برق مناطق روستایی استفاده شده است.

نیما امیرشکاری افزود: به طور معمول در سایر نقاط کشور از سیستم‌های هزاروات برای تامین برق روستایی استفاده می‌شود اما برای نخستین بار در مهرماه جاری در ۲ روستای هرمزگان (هرمودر بالا وپایین از توابع شهرستان بندرعباس) از سیستم‌های ۲۵۰۰ وات استفاده شد.

وی با اشاره به مزایای استفاده از سیستم‌های فتوولتائیک بیان داشت: برای توزیع برق از شبکه سراسری نیاز به احداث شبکه گسترده می‌باشد که باتوجه به مسافت طولانی برخی روستاهای استان هرمزگان باعث اتلاف در توزیع انرژی می‌شود.

معاون مهندسی شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان اظهارداشت: استفاده از برق خورشیدی برای تامین برق روستاهای سخت گذر که از شبکه سراسری فاصله دارند از چند سال قبل در برنامه‌های شرکت توزیع برق استان قرارگرفته است.

امیرشکاری ابرازداشت: استفاده از پنل‌های خورشیدی علاوه بر کاهش هزینه احداث و توسعه شبکه، باعث صرفه جویی در نگهداری از تاسیسات برق رسانی نیز می‌شود.

وی گفت: همچنین انرژی‌ خورشیدی قابلیت اطمینان شبکه را نیز افزایش می‌دهد و سیستم ذخیره سازی انرژی در باطری پنل‌های خورشیدی می‌تواند برای شب و روزهای بارانی که نور خورشید در دسترس نیست، برق مورد نیاز مشترکان را تامین کند.

  

توسعه انرژی‌ پاک خورشیدی باهدف کاهش مصرف برق در هرمزگان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان نیز گفت: باتوجه به افزایش هفت درصدی مصرف برق در نیمه نخست امسال، توسعه انرژی‌ پاک خورشیدی جهت کاهش مصرف برق در استان در دستورکار قرارگرفته است.

هاجر عبدی در این راستا افزود: از ابتدای سالجاری تاکنون ۲ میلیون و۶۵۳ هزار مگاوات ساعت برق در هرمزگان مصرف شده که از این میزان یک میلیون و ۷۲۲ هزار مگاوات ساعت مصرف خانگی بوده است.

وی بیان داشت: استان هرمزگان دارای ۷۱۱ هزار مشترک است که ۵۸۱ هزار مشترک آن‌، خانگی هستند.

مدیرکل شرکت توزیع برق هرمزگان باتوجه به راه اندازی مرحله نخست نیروگاه غدیرقشم با ظرفیت ۱۷۰ مگاواتی اظهارداشت: هرمزگان سه نیروگاه بزرگ شامل نیروگاه بخار، ایسین و نیروگاه خلیج فارس دارد.

  

کمیته امداد پیشقدم در منبع ثروت ساز خورشید برای مددجویان

کمیته امداد امام خمینی (ره) هرمزگان از جمله دستگاه‌های پیشقدم استان در زمینه راه اندازی انرژی خورشیدی برای کمک به اشتغال و ایجاد درآمد مددجویان بویژه زنان سرپرست خانوار و افراد از کارافتاده وسالمند شده است.

 در این راستا نصب نیروگاه‌های تولید انرژی برق خانگی در منازل مددجویان کمیته امداد هرمزگان به عنوان یکی از انرژی‌های پاک، از سوی شرکت توزیع هرمزگان از سال ۹۶ باهدف توانمندسازی و ایجاد اشتغال خانگی پایدار و درآمدزایی مستمر خانواده‌های تحت حمایت این نهاد کلید خورد.

ظرفیت تولید برق در هر نیروگاه پنج کیلووات است و عمر مفید پنل‌های خورشیدی ۲۰ سال است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) هرمزگان در این راستا گفت: در مجموع از سال ۹۶ تاکنون تعداد ۱۴۲ نیروگاه خورشیدی تولید برق خانگی با مشارکت مددجویان این نهاد در سطح استان راه اندازی و به شبکه برق سراسری متصل شده است.

علی اللهیاری ابرازداشت: با وجود شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها و همچنین در راستای تحقق جهش تولید، تعداد ۸۹ نیروگاه خورشیدی خانگی یادشده از ابتدای سالجاری تاکنون در منازل مددجویان هرمزان نصب شده است.

وی بیان داشت: برای ساخت این ۸۹  نیروگاه‌ خورشیدی پنج کیلوواتی حدود ۴۶ میلیارد و ۷۲۰ میلیون ریال اعتبار از محل تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی و مشارکت خیران هزینه شده است.

مدیرکل کمیته امداد هرمزگان اظهارداشت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته‌ برق تولیدی این نیروگاه‌ها، طبق تعرفه شرکت توزیع برق از خانواده‌های تحت حمایت این نهاد خریداری و به‌حساب بانکی آن‌ها واریز می‌شود.

الهیاری گفت: کمیته امداد درچند سال اخیر با برنامه‌ریزی منسجم تلاش کرده تا ضمن بهره‌گیری از الگوهای اسلامی- ایرانی، نسبت به معرفی و اجرای طرح‌ها و مدل‌های نوین ایجاد اشتغال پایدار برای مددجویان اقدام نماید که اجرای طرح نیروگاه‌های خورشیدی خانگی نیز باهدف توانمندسازی اقتصادی و کمک خودکفایی خانواده‌های تحت حمایت این نهاد انجام‌شده است.

  

هر پنل خورشیدی زمینه اشتغال یک نفر را فراهم می‌کند

معاون اشتغال وخودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) هرمزگان نیز گفت: هر پنل خورشیدی زمینه اشتغال یک نفر را فراهم می کند و شرکت توزیع برق استان با قرائت از راه دور کنتور، مبلغ متناسب با میزان برق تولیدی را به حساب افراد مجری طرح واریز می‌کند.

عبدالرضا خسروانی افزود: برای تضمین خرید میزان برق تولیدی با شرکت توزیع برق هرمزگان قرارداد ۲۰ ساله منعقد شد که قیمت پرداختی در ۱۰سال آغاز فعالیت، ثابت اما پس از این بازه زمانی به این مبلغ اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان برق تولید به آفتابی بودن و پاک نگه داشتن صفحه‌های پنل‌ها خورشیدی بستگی دارد، اظهارکرد: مبلغ دریافتی ماهیانه بین هفت میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تا هشت میلیون و ۵۰۰ هزار ریال از این پنل‌های انرژی است که هر ۲ ماه یکبار به حساب مددجویان هدف واریز می‌شود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد هرمزگان اظهارداشت: برای اینکه برق مصرفی توسط پنل‌های خورشیدی تولید شود باید هر صبح صفحه‌های موردنظر به خوبی تمیز شوند.

وی با بیان اینکه تولید برق خانگی به فعالیت فیزیکی خاصی نیاز ندارد، بیان کرد: اولویت اجرای این طرح با اشتغال سالمندان سرپرست خانوار و کسانی که توانایی انجام فعالیت‌های جسمانی سخت را ندارد، می‌باشد.

خسروانی با اشاره به میزان سرمایه اولیه برای اجرای این طرح تصریح کرد: سرمایه مورد نیاز برای اجرای این طرح ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون ریال است که از محل اعتبارات صندوق امداد ولایت استان پرداخت می‌شود.

  

نیازمند جهش تولید در زمینه انرژی خورشیدی هستیم

هم اکنون منبع اصلی تامین انرژی در کشورمان استفاده از انرژی‌های فسیلی و تجدیدناپذیر همچون نفت، گاز و گازوییل است که زنگ خطری برای محیط زیست به شمار می‌رود.

طبق نظر کارشناسان محیط زیست، سوخت‌های فسیلی و ادامه استفاده از آن، انتشار انواع گازهای سمی و غیرسمی (گازها با اثر گلخانه ای) را به دنبال دارد که خود باعث گرم شدن زمین و بالا رفتن دما، آلودگی هوا، کاهش بارندگی و بارندگی به صورت باران‌های اسیدی و غیره را می‌شود.

در حقیقت آلودگی‌های محیط زیستی، پایان پذیربودن منابع انرژی فسیلی و هزینه‌های زیستی جبران ناپایذر استفاده از این نوع سوخت‌ها، راهی جز روی آوردن کشورمان به انرژی‌های جایگزین، نو و تجدیدپذیر ندارد.

انرژی خورشیدی که یکی تا ۲ دهه گذشته در دنیا در «صنعت کسب و ذخیره» به مراحل خوبی رسیده ، می‌تواند نسخه‌ای کارگشا برای سرزمین گرم و پرآفتاب ایران بویژه استان هرمزگان باشد تا شاید کورسویی از امید را در حوزه کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی درپی داشته باشد.

انتظار می‌رود علاوه بر تاکید مراکز تصمیم‌ گیری کلان کشور برای حرکت به سمت توسعه دریافت انرژی خورشیدی، در استان‌ها و مراکز محلی نیز از طرف مسوولان امر توجه بیشتری به این موضوع شود.

هرچند که تاکنون گام‌های خوبی در این مسیر در کشور و هرمزگان برداشته شده اما باتوجه به خطرهای روزافزون استفاده از سوخت‌های فسیلی که قیمتی گزاف و شاید جبران ناپذیر برای حیات انسان دارد، لذا باید نگاه جدی‌تر به مقوله استفاده از انرژی های پاک همچون انرژی خورشیدی بویژه در استان‌هایی همانند هرمزگان داشت .

آنچه مهم است انرژی خورشیدی کمترین آسیب و بیشترین منفعت برای محیط زیست و زندگی انسان‌ها دارد که در این راستا برای استفاده از این منبع بی‌پایان هستی نیازمند یک جهش تولید در زمینه انرژی خورشیدی هستیم.

منبع: ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها