توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه ها طی ۱۵ روز آینده/ واکسن آنفلوانزای ایرانی هنوز در مرحله مطالعات است



مدیر کل نظارت بر دارو و فرآورده های تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: امسال حدود ۱۶ میلیون واکسن آنفلوانزا وارد و توزیع می‌شود اما اکنون فقط ۱.۵ میلیون دوز واکسن وارد شده و بعد از توزیع ۲.۵ میلیون واکسن در مراکز بهداشتی، توزیع داروخانه‌ای آن شروع خواهد ‌شد.

وی افزود: بیش از این میزان، هنوز هیچ واکسن آنفلوانزای دیگر وارد کشور نشده و توزیع در داروخانه نیز هنوز شروع نشده است. قرار است یک میلیون واکسن آنفلوانزای دیگر نیز برای توزیع رایگان در شبکه بهداشتی برای گروه های پر خطر وارد شود.

مدیر کل دارو وزارت بهداشت گفت:فعلا قرار است محموله های واکسن که با ارز دولتی وارد می شود به قیمت حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان و با کد ملی در داروخانه ها به فروش برسد اما اگر این واکسن با ارز نیمایی وارد شود، درباره قیمت آن تصمیم گیری می شود.

رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد که پیگیری ها نشان می دهد که بتوانیم ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آینده توزیع و عرضه واکسن آنفلوآنزا را در داروخانه ها نیز آغاز کنیم.

دکتر محمدرضا شانه ساز درباره آخرین وضعیت واردات واکسن آنفلوآنزا، گفت: علی رغم اینکه ارز واکسن آنفلوآنزا تامین و به خارج از کشور ارسال شده است، اما کارشکنی هایی توسط دشمنان مردم کشورمان در حال انجام است که این دارو و واکسن به کشور نرسد.

بنابر اعلام کانال تلگرامی سازمان غذا و دارو، در این مرحله واکسن آنفلوآنزا با ارائه کارت ملی به سالمندان بالای ۶۵ سال ارائه خواهد شد.

  

واکسن آنفلوانزای ایرانی هنوز در مرحله مطالعات است

وی درباره تولید واکسن آنفلوانزا در کشور نیز گفت: تولید واکسن آنفلوانزا در ایران هنوز در مراحل مطالعات است و مطالعات بالینی آن هنوز انجام نشده است، بر اساس ادعای شرکت تولید کننده سه ماه بعد از اینکه مطالعات بالینی آن با موفقیت انجام شود، می تواند این واکسن را تولید و روانه بازار کند، شرکت تولید کننده ایرانی ادعا کرده که دی امسال می تواند واکسن آنفلونزای ایرانی را تولید کند.

محمدی افزود: شرکتی که برای تولید واکسن آنفلوانزا در ایران فعالیت می کند یک شرکت خصوصی است و اگر بتواند طبق وعده ای که داده تا دی ماه این واکسن را تولید کند، جای خوشحالی دارد اما هنوز سازمان غذا و دارو درباره تولید این واکسن ایرانی در زمان اعلام شده مطمئن نیست.

به گفته مسئولان وزارت بهداشت، واکسن آنفلوانزا هیج تاثیری در پیشگیری از کرونا ندارد و میزان ایمنی زایی آن علیه بیماری آنفلوانزا نیز در حدود ۴۰ درصد است و فقط برای تعداد معدودی از ویروس های شایع آنفلوانزا که با توصیه سازمان بهداشت جهانی در واکسن سال پیش بینی شده، ایمنی ایجاد می کنند.

مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده اند که امسال بیش از سالهای گذشته و بیش از ۶ برابر سالهای قبل واکسن آنفلوانزا وارد و توزیع می شود تا با توجه به همزمانی احتمالی اپیدمی کرونا و آنفلوانزا از تشدید بیماری و جهش ویروس جلوگیری شود. سالهای گذشته هر سال حدود  ۲.۵ میلیون واکسن آنفلوانزا وارد می شد و حدود ۴۰۰ هزار دوز آن به صورت رایگان در شبکه بهداشتی توزیع می شد.

ویروس کرونا هنوز واکسن ندارد اما تحقیقات در دنیا برای تولید واکسن آن در بیش از ۱۷۰ شرکت در حال انجام است که حدود ۶ شرکت در مراحل مطالعات بالینی جلوتر از بقیه هستند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها