مرگ سالانه حدود چهار میلیون نفر در جهان؛ دیابت در زنان بیش‌تر از مردان



دیابت یک عارضه ناشى از اختلال در تولید و یا عملکرد انسولین در بدن است. تغییرات چشمگیر در محیط زیست، رفتارها و سبک زندگی انسان ها موجب رشد صعودی چاقی و دیابت شده و عوارض عروقی دیابت در طول حیات بیماران به افزایش بسیار زیاد سکته های قلبی و مغزی، نارسایی کلیوی،‌ نابینایی و قطع عضو منجر شده است.اين بيماري در ایران نیز بیش از پنج و نیم میلیون نفر از افراد بالای ۲۵ سال را درگير کرده است، عبارت دیگر حداقل ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال از بیماری دیابت رنج می‌برند و حداقل ۲۵ درصد این بیماران از بیماری خود آگاه نیستند.  

24 آبان ماه (چهاردهم نوامبر)، سالگرد تولد "فردریک بانتینگ" کاشف انسولین، اولین بار در سال 1991 با همکاری بنیاد بین‌المللی دیابت (IDF)  و سازمان جهانی بهداشت (WHO) به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده است. هدف از نامگذاری چنین روزی افزایش آگاهی عمومی در ارتباط با علل، عوارض، پیشگیری و درمان این پدیده روزافزون است. نماد روز جهانی دیابت،  یک دایره به عنوان نشان «همه با هم برای دیابت» است. دایره یک نماد ساده است که به راحتی می توان آن را پذیرفت و استفاده کرد. در تمام ِ فرهنگ ها دایره، نشـانه زندگی و سلامتی است و معنی این نماد نیز این است که فشارهای سخت و شدید، نتیجه مثبت دارد. رنگ آبی، تجسم آسمان است که همه ملت ها را متحد می کند (رنگ پرچم سازمان ملل نیز آبی است). دایره آبی دیابت، نشان اتحاد جهانی برای مبارزه علیه دیابت است.

باورهای غلط درباره دیابت

 باورهای غلط درباره دیابت

بیماران دیابتی، در معرض خطر بیشتری در ابتلای ویروس کرونا قرار دارند. به گفته‌ی سازمان جهانی بهداشت، تخمین زده‌شده که ۶ درصد از جمعیت جهان به دیابت مبتلا هستند. در حال حاضر، تعداد کل افراد مبتلابه دیابت چهار برابر تعداد مبتلایان به دیابت در سال ۱۹۸۰ است. علاوه بر این، این تعداد در کشورهای با درآمد کم و متوسط که کمترین تجهیزات برای ارائه درمان را دارند به سرعت در حال افزایش است. به همین دلیل واکنش شدید و یکپارچه از سوی همه سازمان‌هایی که در زمینه نظارت، پیشگیری و درمان دیابت فعالیت می‌کنند، ضروری است.  

دیابت در زنان بیش‌تر از مردان است

به گفته‌ی رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت آذربایجان شرقی، معمولا دیابت در زنان بیش‌تر از مردان است که بارداری، زایمان، تغییرات هورمونی و فعالیت بدنی کم و وزن زیاد در این خصوص موثر است. وی با بیان اینکه سالانه حدود چهار میلیون نفر در جهان به دلیل ابتلا به دیابت جانشان را از دست می‌دهند، افزود: حدود ‌۳۷۰ میلیون نفر هم به دلایلی مانند چاقی و یا زمینه‌ی ارثی در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند که به این حالت پره دیابت گفته شده و در صورت عدم کنترل، فرد در آینده به دیابت مبتلا می‌شود.

یک چهارم دیابتی‌ها از بیماری خود خبر ندارند

به گفته‌ي کارشناسان، در ایران نیز بیش از پنج و نیم میلیون نفر از افراد بالای ۲۵ سال مبتلا به دیابت هستند و به عبارت دیگر حداقل ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال از بیماری دیابت رنج می‌برند و حداقل ۲۵ درصد این بیماران از بیماری خود آگاه نیستند. همچنين دیابت یکی از علل اصلی بیماری قلبی و عروقی است و یکی از چهار بیمار مبتلا به دیابت، نتیجه عوارض قلبی و عروقی است. دیابت عامل اصلی از بین رفتن بینایی در بزرگسالان (در یک‌سوم افراد دیابتی) است. مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان در اين باره مي گويد:  نیمی از زنان مبتلا به دیابت بارداری، پنج تا ۱۰ سال پس از زایمان به بیماری دیابت نوع ۲ مبتلا خواهند شد. همچنین از هر هفت تولد، یک نوزاد تحت تأثیر دیابت بارداری است. نعمانی با بیان اینکه ۷۵ درصد مرگ در بیماران دیابتی به علت بیماری‌های قلبی و عروقی است، گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت‌، سرطان‌ها و بیماری‌های مزمن ریوی، ۸۲ درصد از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر را به خود اختصاص داده‌اند. بیماران دیابتی دو تا چهار برابر بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند. این بیماران، چهار برابر بیشتر به نارسایی قلبی مبتلا می‌شوند. امید به زندگی بیماران دیابتی نیز ۵ تا ۱۰ سال کاهش می‌یابد.

منبع: ايرنا_ ايسنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها