رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در گفت و گوی اختصاصی با صبح ساحل عنوان کرد:

چرخش شورا برای گسترش تعاملات



رئیس شورای شهر بندرعباس طی بازدید از بخش‌های مختلف روزنامه صبح ساحل، با تحریریه این رسانه به گفت و گو پرداخت.
اسلام باوقار در این دیدار، دعوت مدیران ارگان‌های مختلف به صحن شورا را یکی از مهم ترین اقدامات شورا در جهت ایجاد تعامل، بین دستگاه‌های اجرایی شهر عنوان کرد. این گفت و گو دوستانه پیرامون مسائل مختلفی چون حق و حقوق کارگران شهرداری، موج دستگیری شهرداران در ایران و اولویت های شورای پنجم در سال پایانی، انجام شد که در ادامه آمده است.

رئیس شورای شهر بندرعباس با تاکید بر اهمیت جایگاه رسانه، برای بیان مشکلات مردم گفت: از دیدگاه من اگر رسانه نبود خیلی از مشکلات مردم باقی می‌ماند. نقش اصلی رسانه پوشش مسائل اقتصادی، شهری و اجتماعی شهروندان است. در واقع رسانه‌ها دغدغه‌های مردم را به گوش مدیران می‌رسانند.
به گفته باوقار روزنامه مخاطبان خود را دارد اما امروز فضای مجازی رسانه همه‌گیر است و رسانه‌های استان اگر فعالیت‌شان را در فضای مجازی بیشتر کنند بیشتر تاثیر گذار خواهند بود.
وی اضافه کرد: روزنامه صبح ساحل یکی از روزنامه‌های قدیمی، پرطرفدار و پرتیراژ هرمزگان بوده و هست. صبح ساحل از آغاز فعالیت با مرحوم «حاج قاسم کرمی»  تا الان یکی از هدفمند ترین رسانه‌ها بوده است. قطعا صبح‌ساحل یکی از روزنامه‌های برند استان است. تیم تحریریه خوب و قوی، هم در بخش روزنامه و هم در فضای مجازی دارد.
رئیس شورای شهر بندرعباس با بیان اینکه همه‌ی رسانه‌ها خوب هستند و درصدد بهتر شدن تلاش می کنند، افزود: در مجموع من با هیچ رسانه‌ای مشکل ندارم. تعامل خوبی با رسانه‌ها دارم و همه‌ی رسانه‌ها را به یک چشم می‌بینم. اصالت و ریشه‌ی صبح ساحل ایجاب می‌کرد اولین بازدید از رسانه را با صبح‌ساحلی‌ها آغاز کنیم و سعی داریم تا پایان این دوره شورا از همه‎ی رسانه‌ها بازدید کنیم.

 

 تعامل بین دستگاهی برای خدمات رسانی بهتر به مردم
باوقار با بیان اینکه یکی از برنامه های اصلی این دوره دعوت مدیران استانی به صحن شورا بوده و تاکنون به خوبی انجام شده است، اظهار کرد: کمک به شهرداری در جهت خدمت رسانی بهتر به مردم مهم‌ترین اولویت شورا است.
وی افزود: شهرداری نهادی است که با عامه‌ی مردم جامعه سروکار دارد به همین علت با سایر دستگاه‌ها فرق می‌کند، از طرفی تمام دستگاه‌های شهری و دولتی به شهرداری وابسته هستند قطعا اگر همراهی و تعامل همه‌ی دستگاه‌ها باشد، خدمت رسانی با کیفیت بهتری انجام می‌شود.
رئیس شورای شهر بندرعباس با بیان اینکه در زمینه خدمات شهری می‌توانیم از تعامل دیگر دستگاه‌ها در جهت رفاه مردم استفاده کنیم، گفت: به طور مثال آب و فاضلاب می‌تواند در حوزه فضای سبز، مخابرات در بحث زیر ساخت، مسکن و شهرسازی در بازگشایی‌های محلات «به مردمی که بخشی از خانه‌هایشان در مسیر بازگشایی‌ قرار می‎گیرد، زمین جایگزین بدهند»، اداره برق به روشنایی معابر محلات قدیمی، کمتر برخوردار یا بافت فرسوده کمک کند و غیره.
وی با بیان اینکه تعامل مدیران با شورا تاکنون خوب بوده است، اضافه کرد: از همه‌ی مدیران که به صحن شورا دعوت می‌شوند خواهش می‌کنم تشریف بیاورند. این حضور هم فرصتی است برای مدیران که عملکرد خودشان را به گوش مردم برسانند و هم حق مردم است که بدانند دستگاه‌های اجرایی چه کاری انجام می‌دهند.

 

 بدترین سال مالی شهرداری
باوقار با بیان اینکه در بدترین سال مالی کشور و به تبع آن شهرداری هستیم، تصریح کرد: با توجه به این شرایط فکر نمی‌کنم بیش از 40، 50 درصد بودجه شهرداری تا در پایان سال محقق شود، به همین دلیل در تلاشیم علی رغم اینکه بودجه کمتری محقق می‌شود، خدمات بهتری به مردم بدهیم.وی با تاکید بر اینکه تاپایان سال تمرکز بر روی به سرانجام رساندن کارهای باقی مانده شهرداری است، گفت: اجازه شروع پروژه‌های جدید و بزرگ را به شهرداری ندادیم. اولویت، اتمام پروژه هایی است که از قبل مانده. البته برخی پروژه‌های کوچک مثل فرهنگسرا، پارک‌های محله‌ای، کتابخانه و غیره که نیاز محلات است در دستور کار بوده و انجام می شود.
باوقار با اشاره به چهار منطقه‌ای شدن شهر بندرعباس گفت: تقسیم بندی‌ها انجام شده و با اتمام کارهای اداری، شهرداری منطقه چهار بندرعباس راه‌اندازی می‌شود. تقسیم مناطق بدین گونه است که از شهرک توحید تا رسالت منطقه یک، از رسالت تا دباغیان منطقه دو، از دباغیان تا پل خواجو منطقه سه، از پل خواجو تا باهنر منطقه چهار می‌شود.
رئیس شورای شهر بندرعباس افزود: برای شهرداری نیرویی جذب نکردیم و همین نیروهای موجود در شهرداری منطقه چهار فعالیت می کنند. قطعا این اتفاق مفید بوده و با چهار منطقه‌ای شدن بندرعباس، شهرداری می‌تواند خدمات رسانی بهتری انجام دهد.

 

 بافت فرسوده در اولویت
باوقار با بیان اینکه خدمات رسانی و توجه به بافت فرسوده شهر از مواردی است که بارها اعضای شورا پیگیر آن بوده و هستند، اظهار کرد: بیش از 47 درصد شهر بندرعباس را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد. این مناطق نیازمند خدمات‌ بیشتری هستند، به همین منظور یکی از کارهای مثبتی که انجام شده بازگشایی بیش از 30 خیابان بزرگ در این مناطق بوده است.
وی اضافه کرد: چه کاری بزرگتر از اینکه در محله آیت الله غفاری دو خیابان بزرگ بازگشایی شد و مردم از آن استفاده می‌کنند. امنیت آن منطقه بالاتر رفته و مردم در کنار خیابان، مغازه‌های تجاری راه‌اندازی کردند و به نوعی اشتغال‌زایی شده است. امیدواریم در محلاتی مثل کمربندی نیز از این قبیل اتفاقات بیفتد. اگر با همین روند پیش برویم اتفاقات خوبی را در شهر شاهد خواهیم بود.
رئیس شورای شهر بندرعباس در پاسخ به این سوال که خدمات رسانی به شهرک پیامبراعظم برعهده چه ارگانی است، تصریح کرد: شهرداری در حال حاضر به این شهرک خدمات می دهد اما درآمدی از آن ندارد و فقط هزینه می‌کند. به همین منظور درصدد هستیم شهرداری با اداره کل مسکن و شهرسازی تفاهم نامه‌ای منعقد کند که براساس این تفاهم نامه مسکن و شهرسازی، شهرک پیامبر اعظم را به شهرداری واگذار کند و شهرداری نیز در ازای سهم مسکن به مردم خدمات دهد .اگر پیامبر اعظم به شهرداری واگذار شود قطعا شهرداری خدمات بهتری می دهد.

 

 دستگاه قضا جلوی تخلفات بزرگتر را بگیرد
باوقار در پاسخ به این سوال که امسال با موج عظیمی از دستگیری شهرداران در ایران مواجه بودیم، آیا می‌توان گفت فساد سیستماتیک باعث این اتفاق شده است؟، گفت: اگر بخواهیم واقعیت را در نظر بگیریم، نمی شود گفت شبکه فساد سیستماتیک در شهرداری وجود دارد. قطعا در هر اداره‌ای ممکن است فساد اتفاق بیفتد. در مجموعه بزرگ شهرداری که پنج هزار نیرو دارد اگر دو نفر تخلف کردند قرار نیست بگوییم فساد سیستماتیک است. برخی از موارد تخلفات اداری صورت گرفته است. در چند سالی که در بندرعباس هستم با فساد سیستماتیک مواجه نشده‌ام.
وی با بیان اینکه فکر نمی‌کنم اعضای شورای شهر در دستگیری دو شهردار متخلف بندرعباس نقشی داشتند، اضافه کرد: از دستگاه قضا که پیگیر حقوق مردم است، تشکر می‌کنم. هرکس که تخلف کرد باید مجازات شود. ان شالله این روند ادامه دار باشد و جلوی تخلفات بزرگ و بزرگتر را در مجموعه‌های دیگر مانند اسکله و گمرک، را بگیرند تا مردم بتوانند نفسی بکشند.
باوقار در خصوص هدر رفت بیت المال در برخی از پروژه های شهرداری مانند خور نایبند، BRT، آبنمای پارک شهر و غیره گفت: بسیاری از این پروژه‌ها مربوط به قبل از سال 92 یعنی قبل از این شورا و حضور شهردار کنونی، بوده است. نمی خواهم از عملکرد شورای پنجم دفاع کنم و بگویم شوراهای قبلی کار را بد انجام دادند اما این اتفاقات قبل از سال 92 رخ داده است. البته تمام این طرح‌ها چون در طرح جامع بوده، باید اجرا می شد.
رئیس شورای شهر بندرعباس افزود: شاید مواردی بوده که ما در وظیفه‌ی نظارتی‌مان کوتاهی کردیم. ما نمی‌توانیم تمام موارد را ورود، نظارت و پیگیری کنیم. شهر بزرگ و پروژه زیاده است. تا جایی که توانستیم سعی کردیم که به وظیفه‌مان عمل کنیم. در این یک سال باقی مانده نظارت را بیشتر کردیم. این نظارت بیشتر باعث می شود پروژه‌های بهتری اجرا شود.

 

 اگر کوتاهی کردیم از مردم عذرخواهی می‌کنیم
وی در پاسخ به این سوال که میزان رضایتمندی مردم از شورای شهر را چگونه ارزیابی می کنید؟، بیان کرد: مردم را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد. یک گروه، آدم‌های منطقی، منصف و کم توقع هستند. یک گروه هم که تعدادشان خیلی محدود است هر کاری کنید هیچ وقت راضی نمی‌شوند.
باوقار با بیان اینکه بارها گفته‌ام برای مردم هرکاری انجام بدهیم، کم است، تصریح کرد: مردم بندرعباس توقعشان واقعا کم است. در محلات زیادی رفتیم درخواست‌های مردم همان زندگی راحت و حق و حقوق اولیه‌شان است. همواره سعی کردیم آن چیزی که وظیفه‌مان بوده را انجام بدیم. اگر کوتاهی کردیم از مردم عذرخواهی می‌کنیم.
وی اضافه کرد: در فرصت باقی مانده از شورای پنجم به دنبال این هستیم که بهترین تصمیمات را برای شهر بگیریم. یکی از دلایلی که مدیران استانی را دعوت می‌کنیم، همین است. اگر مدیری هم دعوت می‌کنیم در جهت تعامل و کمک به شهرداری است.

 

پرداخت حقوق معوقه کارگران تا پایان سال
رئیس شورای شهر بندرعباس در خصوص حق وحقوق معوقه کارگران شهرداری گفت: پیمانکارانی که در مجموعه شهرداری کار می‌کردند به دلیل مشکلات اقتصادی نتوانستند حق و حقوق کارگران را به موقع پرداخت کنند. زمانی که به شورا آمدیم، تمام کارگران تقریبا چهار تا پنج ماه حقوق معوقه داشتند. با تعاملاتی که انجام دادیم این عقب ماندگی را به یک ماه رساندیم. متاسفانه دوباره به دلیل کسری درآمد شهرداری این اتفاق تکرار شد.
وی تاکید کرد: یکی از کارهای خوب شورا افزایش رقم حقوق کارگران بود. رقم حقوق نیروهای شهرداری را از مرز دو میلیون 200 یا حتی یک میلیون 800 به رقم 3 میلیون و بعضا 4 میلیون تومان رساندیم.
باوقار اضافه کرد: با شهرداری رایزنی کردیم، حق و حقوق معوقه کارگران ان شالله تا پایان امسال پرداخت می‌شود. مشکلات بیمه‌ای آن‌ها نیز ظرف یک تا دو ماه آینده برطرف خواهد شد.
رئیس شورای شهر بندرعباس با تاکید بر اینکه شرکت‌ها مکلف هستند حق و حقوق و عیدی کارگران را همان سال پرداخت کنند، اظهار کرد: شرکت هایی که توان مالی پرداخت حق کارگران را نداشته باشند، کنار گذاشته می‌شوند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها