واکسن آمریکایی در پیشگیری از کووید19، بیش از 94 درصد موثر است



شرکت مدرنا روز دوشنبه اعلام کرد:بر اساس داده های موقت آزمایش بالینی در مراحل آخر،  واکسن آزمایشی شرکت مدرنا 94.5٪ در جلوگیری از کووید_19   موثر واقع شده است و به عنوان دومین شرکت آمریکایی در یک هفته گزارش می کند که نتایج بسیار فراتر از انتظار را به همراه داشته است.

به گزارش صبح ساحل،  شرکت "فایزر" و شرکت مدرنا به ترتیب 90 درصد و 94.5 درصد در واکسن آزمایشی موفق بوده اند. ایالات متحده می تواند با تولید بیش از 60 میلیون دوز واکسن در ماه دسامبر تا پایان سال به بیش از 60 میلیون دوز واکسن دسترسی پیدا کند. همچنین، ایالات متحده در سال آینده می تواند به بیش از یک میلیارد دوز از طریق سازنده واکسن، در دسترس بیش از 330 میلیون از ساکنین کشور قرار دهد. این واکسن ها ، هر دو با استفاده از فناوری جدید معروف به RNA پیام رسان یا mRNA ساخته شده اند، ابزارهای قدرتمند جدیدی برای مبارزه با بیماری همه گیر است که 54 میلیون نفر را در سراسر جهان آلوده و 1.3 میلیون نفر را به کام مرگ کشانده است. 

"استفان هوگ"، رئیس جمهور مدرنا در یک مصاحبه تلفنی گفت: "ما قصد داریم واکسنی تهیه کنیم که بتوان کووید-19 را متوقف کند." بررسی های آزمایش بالینی مرحله سوم، ۹۵ مورد ابتلا به کووید-۱۹ را در بین ۳۰ هزار شرکت کننده در این آزمایش ارزیابی کرده است. "مدرنا" که واکسن خود را با همکاری انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی تولید کرده، می‌گوید که ۹۰ مورد ابتلا به کووید-۱۹ در گروه دارونما در مقابل پنج مورد در گروهی که این واکسن دو دوزه را دریافت کرده‌اند، مشاهده شده است و این یعنی اثربخشی این واکسن ۹۴.۵ درصد تخمین زده می‌شود.

مزایای واکسن مدرنا

یکی از مزایای اصلی واکسن مدرنا این است که مانند واکسن فایرز، به ذخیره سازی بسیار سرد نیاز ندارد و توزیع آن را آسان تر می کند. مدرنا انتظار دارد که در دمای استاندارد یخچال از 2 تا 8 درجه سانتیگراد (36 تا 48 درجه فارنهایت) به مدت 30 روز پایدار باشد و می تواند تا 6 ماه در -20 درجه سانتیگراد نگهداری شود. اما واکسن فایرز باید حمل شود و در دمای منفی 70 درجه سانتیگراد نگهداری شود ، نوعی درجه حرارت معمول در زمستان قطب جنوب. در دمای استاندارد یخچال می توان آن را تا پنج روز نگهداری کرد.همچنین بررسی های آزمایش بالینی مرحله سوم، ۹۵ مورد ابتلا به کووید-۱۹ را در بین ۳۰ هزار شرکت کننده در این آزمایش ارزیابی کرده است. "مدرنا" که واکسن خود را با همکاری انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی تولید کرده، می‌گوید که ۹۰ مورد ابتلا به کووید-۱۹ در گروه دارونما در مقابل پنج مورد در گروهی که این واکسن دو دوزه را دریافت کرده‌اند، مشاهده شده است و این یعنی اثربخشی این واکسن ۹۴.۵ درصد تخمین زده می‌شود. هوگه گفت: "با فرض دریافت مجوز استفاده اضطراری ، تقریباً در عرض چند ساعت آماده حمل و نقل خواهیم بود." "بنابراین می تواند بلافاصله توزیع شود."

بودجه یک میلیارد دلاری برای شرکت مدرنا

ایالات متحده بالاترین میزان شناخته شده در جهان با موارد کووید-19 و مرگ با بیش از 11 میلیون عفونت و نزدیک به 250،000 مرگ را دارد. دولت ترامپ در درجه اول به عنوان واكنش خود در برابر همه گيري ، به واكسن ها و روش هاي درماني اعتماد كرده است. مدرنا نزدیک به یک میلیارد دلار بودجه تحقیق و توسعه از دولت ایالات متحده دریافت کرده است و یک قرارداد 1.5 میلیارد دلاری برای 100 میلیون دوز دارد. دولت ایالات متحده همچنین گزینه 400 میلیون دوز دیگر را در اختیار دارد. این شرکت امیدوار است که در سال 2021 بین 500 میلیون تا 1 میلیارد دوز داشته باشد که بین سایت های تولیدی ایالات متحده و بین المللی آن تقسیم شده و تا حدی به تقاضا بستگی دارد.دولت آمریكا گفته است كه واكسن های کووید-19 به طور رایگان در اختیار آمریکایی ها قرار می گیرد. حتی کسانی که دارای بیمه درمانی نباشند، نیز از این واکسن به طور رایگان استفاده می کنند. به گفته ی مدرنا؛  از داده های خود برای گرفتن مجوز در اروپا و مناطق دیگر استفاده خواهد کرد.کشورهای دیگر مانند چین و روسیه قبلاً واکسیناسیون را آغاز کرده اند. روسیه قبل از انتشار اطلاعات آزمایشات گسترده ، واکسن "Sputnik-V" کووید-19 خود را برای استفاده خانگی مجوز داد. در 11 نوامبر اعلام شد که واکسن آن بر اساس 20 عفونت در آزمایش بزرگ 92٪ موثر است.

"مدرنا" می‌گوید قصد دارد در هفته‌های آینده برای دریافت مجوز استفاده اضطراری از سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) اقدام کند. به گفته این شرکت، آزمایش‌های مربوط به ایمنی و کارآیی این واکسن همچنان ادامه خواهد داشت. این شرکت می‌گوید انتظار دارد در پایان سال جاری تقریباً ۲۰ میلیون دوز واکسن آماده ارسال در ایالات متحده داشته باشد. طبق این گزارش، تولید ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد دوز در سطح جهان در سال ۲۰۲۱ مورد هدف است. این شرکت قبلاً توافق نامه‌های عرضه در آمریکای شمالی، خاورمیانه و سایر مناطق جهان را منعقد کرده است. از جمله در ماه اوت اعلام کرد که با دولت ایالات متحده برای تهیه ۱۰۰ میلیون دوز واکسن به توافق رسیده است.این معامله به دولت فدرال امکان خرید حداکثر ۴۰۰ میلیون دوز اضافی را نیز می‌دهد. "مدرنا" در آن زمان گفت ایالات متحده پیش از این ۹۵۵ میلیون دلار در تولید واکسن بالقوه این شرکت سرمایه‌گذاری کرده بوده است و مبلغ کل سرمایه‌گذاری خود را به ۲.۴۸ میلیارد دلار رسانده است. "مدرنا" در ماه اوت اعلام کرد که برای هر دوز از واکسن خود بین ۳۲ تا ۳۷ دلار بودجه دریافت می‌کند. این شرکت گفته است که در حال مذاکره برای توافق نامه‌های با حجم بیشتر است تا واکسن را با قیمت پایین تری ارائه دهد.

منبع: finance.yahoo

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها