روحانی:

بودجه سال آینده، نگاه حمایتی اقشار کم‌درآمد/دلار سال دیگر، ۱۱ هزار تومان می‌شود



رئیس‌جمهور گفت: یکی از مسائل بسیار مهم اصلاح نرخ ارز بود، ما در این بودجه اعلام کردیم قیمت امروز ارز کاهش خواهد یافت و این یکی از پیام‌های مهم بودجه ما است و این یعنی ارزش پول ملی. یکی از اهداف ما ارزش پول ملی است و لذا ارز را بر مبنای ۱۱ هزار و ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان مدنظر قرار دادیم.
به گزارش صبح ساحل،«حسن روحانی»، رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت گفت: این پیام را دنیا دریافت کند که شرایط تولید و فروش نفت ایران در سال آینده با دو سال قبل متفاوت خواهد بود. رئیس‌جمهور گفت: ممکن است کاسبان تحریم و یاس آفرینان از خبر افزایش فروش نفت خوشحال نشوند.

روحانی با اشاره به ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ پیش از موعد مقرر به مجلس گفت: بودجه امسال به اعتقاد من یک بودجه راهبردی است و با همه بودجه‌های ۷ سال قبلی که دولت آن‌ها را تقدیم کرده، تا حدی متفاوت است.

وی با تاکید بر این که این بودجه پیام‌های بسیار مهمی دارد، افزود: اولین پیام بودجه این است که یک چشم انداز بسیار روشن و امید بخشی برای ۱۴۰۰ داریم. این نه بر مبنای این است که می‌خواهیم با کسی مذاکره کنیم.

اهم اظهارات رئیس جمهور را در ادامه می‌خوانید:

ما امروز در این شرایط جنگ اقتصادی شرایط ما در کشاورزی، صنعت هم در ۶ ماهه اول نسبت به ۶ ماهه سال گذشته و هم ۳ماهه دوم تابستان نسبت به ۳ ماهه دوم سال گذشته کاملا مسیر امیدوار کننده است؛ بنابراین اساس این بودجه اعلام شرایط مناسبتر اقتصادی برای سال ۱۴۰۰ است واین پیام از طریق اینکه دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت خواهیم فروخت، اعلام کردیم. سال آینده هم قدرت تولید داریم که دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید کنیم و هم قدرت فروش داریم یعنی تولید می‌کنیم و خواهیم فروخت.

دومین پیام بودجه سال آینده را نگاه حمایتی به معیشت مردم و اقشار کم‌درآمد است. توجه خاص و ویژه‌ای به مردم و اقشار کم‌درآمد شده است. امروز هم دولت دو مصوبه دارد؛ یک مصوبه درباره آب و یکی درباره گاز. این دو مصوبه مشابه مصوبه‌ای است که برای برق داشتیم. در برق امید مردم را به کم‌مصرفی دعوت کردیم و پاداشی برای آن اعلام کردیم که اگر از حد مصارفی که اعلام کرده‌ایم، وجهی دریافت نمی‌شود یعنی برق کاملا مجانی.

هم در آخر امسال و هم سال آینده ۳۰ درصد مردم پول برق پرداخت نخواهند کرد، در گاز هم اینچنین خواهد بود. در محاسبه اول دی پرداخت سال آینده، ۳۰ درصد مردم مجانی گاز مصرف خواهند کرد. آب هم این گونه است و برای تعداد زیادی از مردم، آب برای آن‌ها مجانی می‌شود.

این مسئله یک افتخار بزرگ برای دولت است که برای اقشار کم‌درآمد آب، برق و گاز را مجانی کرده و در رشد و توسعه مردم مطمئن باشند که خودکفا هستیم. گاز را برای افراد تحت فشار مجانی کردیم، اما قبل از این کار در تولید گاز خودکفا شدیم طوری که در فصل زمستان بتوانیم پاسخگو بوده و حتی بتوانیم صادرات داشته باشیم و نیاز به واردات نداشته باشیم.

در بودجه ۱۴۰۰ نگاه حمایتی به اقشار کم درآمد و معیشت مردم دیده شده است، حقوق کارمندان و بازنشستگان را برای حمایت از این اقشار ۲۵ درصد افزایش دادیم. ۷۳ هزار میلیارد تومان در سال آینده برای حمایت از مردم به صورت یارانه یا کمک معیشتی پرداخت و ۱۸ هزار میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق مصرف می‌شود. برای کالا‌های اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی پیش بینی شده است و اگر دولت بعدا تصمیم دیگری بگیرد، این نخست به خود مردم برمی‌گردد. یکی از پیام‌های اصلی بودجه ۱۴۰۰ را توجه به اقشار کم درآمد است و می‌خواهیم به اقشار کم درآمد پیام دهیم که شما تنها نیستید و دولت با همه توان و قدرت در کنار شماست.

پیام دیگر لایحه بودجه ۱۴۰۰ را متکی نبودن به نفت است. این پیام به این معنا نیست که نفت نفروشیم. نفت استخراج می‌کنیم و می‌فروشیم، اما مهم این است که بودجه جاری ما بودجه نفت نباشد. برای توسعه کشور از نفت حتما استفاده می‌شود.

یکی از مسائل بسیار مهم اصلاح نرخ ارز بود، ما در این بودجه اعلام کردیم قیمت امروز ارز کاهش خواهد یافت و این یکی از پیام‌های مهم بودجه ما است و این یعنی ارزش پول ملی. یکی از اهداف ما ارزش پول ملی است و لذا ارز را بر مبنای ۱۱ هزار و ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان مدنظر قرار دادیم که ارزش پول ملی ما بالا برود در یک شرایطی در سال آینده این کار شدنی و امکان‌پذیر است. هیچکدام این‌ها آرزو نیست. دولت کاملاً محاسبه کرده و با محاسبه دقیق این کار را انجام داده است و حاضر است برای مردم توضیح دهد و روشن کند که همه این‌ها بر مبنای یک محاسبات دقیق انجام گرفته است.

 کوچک کردن دولت، فروش سهام دولت در بورس یا در بازار با مزایده، از کار‌های مهمی است که دولت چابک شود و اقتصاد را به مردم واگذار کند یعنی مردمی کردن اقتصاد یکی از پیام‌های مهم بودجه ما است. تقاضای من از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این است این بودجه اولین کار مشترک مجلس یازدهم و دولت دوازدهم است. متاسفانه در این چند ماه نشده که ما کار مشترک انجام بدهیم، زیرا مجلس لوایح ما را در یک اتاق بایگانی برده و سونامی طرح‌ها را شروع کرده و هر روز یک طرحی ارائه می‌دهد.

خب اشکالی ندارد به هرحال خودشان می‌دانند، ولی این برخلاف اهداف بلند کشور و توسعه کشور است. ما با همکاری بهتر می‌توانیم پیش برویم. اگر نمایندگان می‌خواهند طرح ارائه کنند خودشان می‌دانند، ولی همکاری در لایحه ما را سریع‌تر پیش می‌برد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها