کشف هفت شکل عمده ویروس کرونا؛ علائم کووید 19 طبقه بندی شدند



آیا گلو درد، سردرد خفیف، موارد مختصر سرفه و خرخر از این علائم کووید-۱۹ است؟ در این گزارش نگاهی به علائم مختلف ویروس کرونا خواهیم داشت.

 

به گزارش صبح ساحل، عفونت ویروس کرونا می‌تواند به شکل‌های مختلفی بروز پیدا کند. محققان اکنون برخی از نشانگرهای زیستی مهم را یافته و هفت گروه از علائم مختلف این بیماری را شناسایی کرده‌اند. بی‌شک اطلاع از این موضوعات می‌تواند به درمان و تولید واکسن بهتر نیز کمک کند.

اکنون در اواخر پاییز سال ۲۰۲۰ اوضاع متفاوت از سال‌های گذشته است. یک عطسه کافی است تا فکرمان درگیر شود: «چند روز اخیر کجا بوده‌ام؟ چقدر به مردم نزدیک شده‌ام؟ چه چیزی را لمس کردم؟ هنوز هم می‌توانم رایحه‌ها را بو کنم و مزه‌ها را بچشم؟ نفس کم می‌آورم، زود خسته می‌شوم...»

باید نسبت به مسال ایمنی حساس باشید اما حساسیت بیش از حد خوب نیست و تحقیقات مختلفی این نظریه را تأیید می‌کند که استرس باعث ضعف سیستم ایمنی بدن خواهد شد. پژوهشگران و پزشکان از شروع همه‌گیری به دنبال طیف وسیع علائم  کووید-۱۹ بوده‌اند. حالا محققان دانشگاه پزشکی وین با شناسایی هفت شکل گوناگون کووید-۱۹ هنگامی که بیماری هنوز روند خفیفی را طی می‌کند، به این لیست طولانی علائم ساختار منظمی بخشیده‌اند.

این دانشمندان به سرپرستی ایمونولوژیست مشهور وینفرید پیکل(Winfried Pickl) و آلرژی‌شناسی به نام رودلف والنتا(Rudolf Valenta) با هدف کشف اینکه ایمنی موثر هنگام بهبودی افراد از کرونا به چه شکلی است و چگونه می‌توان این ایمنی را اندازه‌گیری کرد، مطالعه‌ای را در مجله علمی آلرژی منتشر کردند. آنها برای تحقیقات خود با ۱۰۹ فرد بهبودیافته و ۹۸ فرد سالم در یک گروه کنترل‌شده مصاحبه کردند و خون آنها را بررسی کردند.

هفت شکل  کووید-۱۹

محققان با استفاده از این داده‌ها توانستند نشان دهند که علائم مختلف کووید-۱۹ مرتبط هستند و در گروه‌های مختلف اتفاق می‌افتند. آنها هفت گروه زیر را شناسایی کردند:  

۱)علائم شبیه آنفولانزا (همراه با تب، لرز، خستگی و سرفه)

۲)علائم شایع سرماخوردگی(همراه با ورم غشأ مخاطی بینی، عطسه، خشکی گلو و گرفتگی بینی)

۳)درد مفاصل و عضلات

۴) التهاب چشم و مخاط

 ۵)مشکلات ریوی(همراه با سینه پهلو و تنگی نفس)

۶)مشکلات دستگاه گوارش(از جمله اسهال، حالت تهوع و سردرد)

۷)از دست دادن حس بویایی و چشایی و سایر علائم

وینفرد پیکل، رهبر تحقیق و ایمونولوژیست می‌گوید: «ما در مورد گروه آخر متوجه شدیم که از دست دادن بویایی و چشایی بیش از همه افرادِ دارای سیستم ایمنی جوان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.» در اینجا لازم به ذکر است که «سیستم ایمنی جوان» با سن بیمار اندازه‌گیری نمی‌شود بلکه با تعداد سلولهای ایمنی(لنفوسیت‌های T) که اخیراً از غده تیموس منتقل شده‌اند اندازه‌گیری می‌شود.   

پیکل می‌گوید: «این بدان معناست که ما توانستیم اشکال سیستماتیک اولیه بیماری کووید-۱۹(به عنوان مثال گروه‌های ۱ و ۳) را از اشکال مخصوص اندام‌های بدن(به عنوان مثال گروه‌های ۶ و ۷) تشخیص دهیم.» البته او تصریح می‌کند این بدان معنا نیست که هیچ تداخلی بین گروه‌های علائم وجود ندارد. با این حال، تمرکز روی گروه‌های مختلف نشان می‌دهد که بروز هر یک از آنها ارتباط با پارامترهای ایمنی خاص هر بدن دارد.

به عنوان مثال، یک دوره بیماری کووید-۱۹با تب بالا با حافظه ایمونولوژیک بدن ارتباط دارد و می‌تواند نشان‌دهنده یک دوره نسبتاً طولانی ایمنی باشد. از طرف دیگر، از دست دادن چشایی/ بویایی ، با سطح بالاتری از لنفوسیت‌های T  همراه بوده است.

رد کووید-۱۹ در خون

محققان با استفاده از آزمایش خون توانستند چندین نشانگر مهم کووید-۱۹ را شناسایی کنند. آنها دریافتند که این بیماری پس از ۱۰ هفته تغییرات چشمگیری در سیستم ایمنی بدن باقی می‌گذارد و مانند نوعی اثر انگشت در خون بیماران قابل بررسی است.

تعداد یاخته دانیزه‌ای(که مسئول مبارزه با پاتوژن‌های باکتریایی هستند) در گروه افراد بهبودیافته از کووید-۱۹ به طور قابل توجهی کمتر از حد معمول بود. پیکل می‌گوید: «این یافته برای ما شگفت‌انگیز و کاملاً جدید بود.»

با این حال، هم سلول T  CD۴ و همCD۸  سلول‌های حافظه ایجاد کردند و سلول‌های T  CD۸ به شدت فعال ماندند. این نشان می‌دهد که سیستم ایمنی بدن حتی چند هفته پس از ابتلا به بیماری، درگیر شدیدی داشته است.»

این یافته می‌تواند علت اینکه بسیاری از بیماران پس از درمان نیز برای مدت طولانی احساس ضعف می‌کنند را توجیه کند. همچنین سلول‌هایT  نظارتی در بدن افراد بهبودیافته به شدت کاهش داشته است. پیکل معقد است این ترکیب خطرناک می‌تواند منجر به یک بیماری خودایمنی شود. علاوه بر این، تعداد بیشتری از سلول‌های ایمنی آنتی‌بادی نیز در خون افراد بهبودیافته تشخیص داده شد. هرچه تب فرد مبتلا در طی دوره خفیف بیماری شدیدتر بود مصونیت بیشتری در برابر ویروس ایجاد می‌شد.

محققان در مقاله خود نوشته‌اند: «یافته‌های ما به درک بهتر از این بیماری و تولید واکسن‌های بالقوه کمک می‌کند، زیرا اکنون به نشانگرهای زیستی امیدوارکننده‌ای دسترسی داریم و می‌توانیم نظارت بهتری داشته باشیم». پیکل می‌گوید: «ما اکنون می‌دانیم که لنفوسیت‌های B  یا T پارامترهای مهمی در ارزیابی واکسن‌ها هستند.»

محققان می‌گویند این مطالعه بیش از همه نشان داده است که سیستم ایمنی بدن هنگام دفاع از بدن در برابر کووید-۱۹، مانند ساختار دفاعی در یک تیم فوتبال، سلول‌های ایمنی و آنتی‌بادی‌ها خود را دو برابر می‌کند. به این ترتیب سلول‌ها همچنین قادر به خاطر سپردن برخی حرکات خاص ویروس و پاسخ دادن به آنها هستند.

 

منبع:آنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها