آخرین بارش شهاب پاییزی، دوشنبه به اوج می‌رسد



مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از وقوع بارش شهابی دوپیکری (جوزایی) در بامداد دوشنبه، ۲۴ آذر خبر داد.

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، درباره بارش دو پیکری «جوزایی» که دوشنبه در آسمان ایران اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: بارش شهابی، یکی از رویداد‌های نجومی جالب توجه آماتور‌های ستاره شناسی در سراسر جهان است.

او افزود: این واقعه در بامداد دوشنبه، ۲۴ آذر در ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه به اوج خواهد رسید. نام بارش‌های شهابی برگرفته از صورت فلکی است که کانون بارش در آن قرار دارد و برای یافتن کانون هر بارش باید رد شهاب‌های آن را در خلاف جهت حرکتشان ادامه دهیم تا به نقطه ثابتی در آسمان برای هر بارش شهابی برسیم که آن نقطه در زمینه یکی از صورت فلکی آسمان قرار دارد.

عتیقی ادامه داد: صورت فلکی دو پیکر یکی از صور فلکی منطقه البروج است و کانون بارش شهابی دو پیکری در زمینه این برج فلکی است. خوشبختانه با وجود "ماه نو" در این تاریخ، آسمان عاری از آلودگی نوری ماه است و تا ۱۲۰ شهاب به عنوان میزان بارش شهابی ساعتی سرسویی «ZHR» برای این بارش پیش بینی می‌شود که با فاصله گرفتن از نور و آلودگی هوای شهر‌ها می‌توان متوقع مشاهده شهاب‌های زیادی در این آخرین بارش شهابی پاییزی بود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ادامه داد: معمولا عامل بارش‌های شهابی دنباله دار‌ها هستند و با برخورد ذرات میلیمتری و میکرومتری به جای مانده از دنباله دار‌ها با جو زمین، طی یک فرآیند خاص در فاصله ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتری از سطح زمین درخششی ایجاد می‌شود که ما از آن به عنوان بارش شهابی یاد می‌کنیم.

عتیقی ادامه داد: جالب اینجاست که عامل بارش دو پیکری نه یک دنباله دار بلکه بنا به اعلام سازمان فضایی ناسا در سال ۲۰۰۳، سیارک فیتون ۳۲۰۰ است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران  توضیح داد: شهاب با شهاب سنگ متفاوت است. شهاب‌ها ذرات میلیمتری و میکرومتری بسیار ریز هستند. شهاب سنگ‌ها هر چند دارای ابعاد بسیار کوچک تا بسیار بزرگ هستند اما در هر صورت به نسبت شهاب‌ها دارای جرم و حجم قابل توجه تری هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها