سازمان جهانی بهداشت درباره توزیع ناعادلانه واکسن کرونا هشدار داد



مدیرکل سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که توزیع ناعادلانه واکسن کرونا، علاوه بر اینکه یک فاجعه اخلاقی به شمار می‌رود ۹.۲ تریلیون دلار به اقتصاد جهان زیان می‌زند.

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، تدروس آدانوم روز سه‌شنبه با ایراد سخنانی در جلسه هیئت مدیره سازمان جهانی بهداشت در ژنو که به صورت بر خط در شبکه‌های مجازی پخش شد، بیان داشت که جهان در آستانه یک اشتباه اخلاقی فاجعه بار قرار دارد و قیمت این اشتباه جان انسانهایی را در فقیرترین کشورهای جهان خواهد گرفت.

وی افزود: اینک که من با شما سخن می‌گویم کشورهای ثروتمند واکسن کرونا را توزیع می‌کنند درحالی که کشورهای کمتر توسعه یافته باید منتظر بمانند و نظاره گر باشند. «هر روز که زمان می‌گذرد این شکاف بیشتر و عمیق‌تر می‌شود.»

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت با بیان اینکه توزیع ناعادلانه واکسن کرونا باعث شکست اقتصاد جهانی خواهد شد، افزود: بر اساس یافته های اتاق بازرگانی بین‌المللی توزیع ناعادلانه واکسن کرونا ۹.۲ تریلیون دلار به اقتصاد جهان زیان می‌زند که حدود نیمی از آن به کشورهای ثروتمند تحمیل می شود.

وی خاطر نشان کرد که هرچند توزیع ناعادلانه واکسن کرونا می‌تواند مصارف سیاسی کوتاه مدتی برای دولت‌ها داشته باشد اما در دراز مدت خلاف منافع بهداشت جهانی خواهد بود. آدانوم به این نکته هم اشاره کرد که شنبه آینده، یک سال پس از اعلام وضعیت اضطراری درباره همه‌گیری کرونا می‌گذرد و «زمان برای مقابله با این بیماری کوتاه است.»

 

ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ اذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

حدود ۵۰ کشور جهان واکسیناسیون علیه ویروس کرونا را آغاز کرده‌‎‌اند. اخیرا برخی شرکت‌های داروسازی از تاخیر در توزیع واکسن خبر داده‌اند که این مساله در کنار شیوع گونه جدید و مسری‌تر ویروس کرونا، باعث نگرانی دولت‌ها شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها