چگونه از افسردگی کودکان در بحران کرونا جلوگیری کنیم؟


نویسنده: سمیره حنائی

کنترل اثرات همه‌گیری جهانی کرونا بر بهداشت روان به ویژه کودکان بسیار مهم است. جوانان نیز با احتمال کم‌ترین میزان مرگ‌ومیر ناشی از کووید-19، از عواقب و اثرات آن در امان نیستند. بسیاری از دانش‌آموزان در سراسر آمریکا با تغییر ناگهانی در زندگی اجتماعی و زندگی روزمره خود، عدم توانایی دسترسی به آموزش، عدم امنیت غذایی روبه‌رو شدند. برخی حتی در خانه، محیط ناامن عاطفی یا جسمی تجربه کردند. دکتر «گیل نوآم»، بنیان‌گذار و مدیر موسسه PEAR (مشارکت در آموزش و تاب‌آوری) در بیمارستان «مک لین» و دانشکده پزشکی هاروارد می‌گوید: «چالش‌های پیش روی دانش‌آموزان می‌تواند احساس غم، ناامیدی، اضطراب و استرس را ایجاد کنند. والدین پیش از این برای برقراری تعادل در کارهای منزل و مراقبت از کودکان تلاش می‌کردند. اکنون باید سعی کنند که روزانه یک فضای مثبت در خانه ایجاد کنند. آن‌ها همچنین باید کیفیت روابط‌ با کودکان‌شان را افزایش دهند. با این کار در زمان‌های مختلف به کودکان احساس امنیت و اطمینان ‌می‌دهند. غذاخوردن دسته‌جمعی یکی از راه‌های پرورش روابط و حضور در کنار فرزندان است». دکتر نوآم می‌گوید: «وجود محیطی ایمن و اولویت روابط مثبت، ضروری است. این محیط‌ها در طولانی‌مدت تأثیر زیادی می‌گذارد.» دکتر نوآم برای جلوگیری از افسردگی به والدین، متناسب با سن و رشد فرزندشان، پیشنهادهای بیشتری می‌دهد:

-کودکان خردسال: تا آن‌جا که ممکن است در دسترس و نزدیک آن‌ها باشید. والدین باید خودمراقبتی کنند تا  زمانی‌که کودکان در طول روز به آن‌ها نیاز دارند، باحوصله و صبور باشند.

-کودکان در سن مدرسه: والدین باید از اثرات دعوا با کودکان آگاه باشند. هنگامی که این واکنش کیفیت روابط والدین و کودک را به خطر می‌اندازد، دعوا را انتخاب نکنید. سعی کنید یک تعارض بالقوه را به موضوعی مثبت تبدیل کنید. انتظارات کمی را برای کودک تعیین نکنید. از ایجاد ساختارهای مختلف رفتاری خودداری کنید. به یاد داشته باشید که انتقاد مداوم می‌تواند فضای بدی برای همه ایجاد کند. انجام بازی‌ها، گوش‌دادن و ایجاد امید از روش‌های سازنده ارتباط قوی‌تر است.

-نوجوانان: در صورت امکان سعی کنید همراه با نوجوان خود فیلم تماشا کنید یا موسیقی گوش دهید. دنیای آن‌ها را درک کنید. به حریم خصوصی و نیازشان به تنهایی احترام بگذارید. بپذیرید که آن‌ها عادت دارند وقت بیشتری را با دوستان خود بگذرانند.

تحقیقات نشان می‌دهد بحران می‌تواند تأثیرات طولانی‌مدتی بر رفتار کودک و همچنین سلامت روح و روان او داشته‌باشد. دکتر نوآم می‌گوید: «با این حال ما می‌دانیم که با حمایت صحیح، دوران سخت می‌تواند در جوانان انعطاف پذیری ایجاد کند. به آن‌ها توانایی کنترل بهتر استرس و بازگشت به قبل از چالش را بدهد». گرچه تجربه طیف وسیعی از احساسات تا زمان نامعلوم در جوانان طبیعی است اما احساس شدید و طولانی‌مدت افسردگی یا غم، فرصت خوبی برای حمایت بیشتر از آن‌هاست.

منبع: Bgca.org

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها