معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان:

لزوم برخورد دستگاه‌های مربوطه با شناورهای غیرمجاز/ تردد دریایی بدون تست، تخلف است



معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، به منظور بیان طرح‌های امنیت سفر و پیشگیری از خیز ناگهانی ویروس کرونا و عوارض سفرهای کنترل نشده  در 5 اسفندماه نشست آنلاین با خبرنگاران برگزار کرد.

 تعطیلات، علت سیر صعودی کرونا در استان

«دکتر محمود حسین پور»، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در ابتدای این نشست گفت: در یک ماه گذشته، دو اتفاق مهم در استان رخ داد. در تعطیلات 28 دی‌ماه به مناسبت شهادت حضرت فاطمه (س) با سیر عظیمی از مسافران مواجه شدیم، به طوری که تنها در جزیره قشم شاهد حضور 40هزار نفری گردشگران بودیم. وی با اشاره به اینکه هجوم مسافران باعث خیز دوباره کرونا در هرمزگان شد، اضافه کرد: پس از 10 روز از تعطیلات اواخر دی‌ماه و تعطیلات 22 بهمن، جزیره‌های قشم، کیش و شهرستان‌های پارسیان و بستک با موج جدیدی از کرونا همراه شدند که دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان سعی کرد این موج را کنترل کند.  «حسین‌پور»،هدف از طرح‌های امنیت سفر و پیشگیری از خیز ناگهانی کرونا را کاهش سفر دانست و گفت: این طرح در قالب 3 فاز قابل اجرا است. فاز اول این طرح اجرای نمونه‌گیری از مسافران جزیره قشم، کیش و هرمز بود که درحال اجرا است. فاز دوم آن، انجام تست کرونا در ایستگاه راه‌آهن است که طی دوهفته‌ی آینده اجرایی می‌شود. وی با بیان اینکه در فاز سوم طرح از تمامی مسافران در مبادی ورودی استان ئر ایام نوروز تست کرونا گرفته می شود، افزود: انجام این فاز به یاری هلال احمر و ارگان‌های دیگر انجام می‌شود. هر تست حداقل 72 ساعت اعتبار داشته، در صورت مثبت بودن تست اولیه، مسافران به شهرهای خود بازگردانده می‌شوند.

 عواقبِ سهل‌انگاری

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان درباره شرایط ورود بدون تست در جزیره‌ها به خبرنگاران گفت: کسانی که دانشجو یا ساکن جزیره هستند می‌توانند بدون تست تردد کنند اما تست کرونا از مسافران و گردشگران الزامی است. وی با اشاره به اینکه شناورهایی که بدون گرفتن تست مسافران را جابجا می‌کنند، متخلف محسوب می‌شوند و باید با آنان برخورد شود، اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی باید با این شناورها برخورد کنند تا شاهد رشد روزافزون ویروس کرونا در استان نشویم. برای مثال، قاچاق مشروبات الکلی در هرمزگان باعث مسمویت چندین تن از جوانان استان شد و عواقب جبران ناپذیری را به‌بار آورد.

 نمونه‌گیری از مسافران خارجی

حسین‌پور، با بیان اینکه تمامی پروازها و شناورهای خارج از کشور و استان‌‎های دیگر رصد می‌شوند، گفت: با انجام نمونه‌گیری از مسافران خارج از کشور، 6 مورد مثبت کرونا شناسایی شد که 2 مورد آنان از کشور امارات بودند. همچنین 504 نفر از خدمه شناورهای مجاز و غیر مجاز نیز نمونه‌گیری شدند که شاهد یک مورد مثبت ویروس کرونا بوده‌ایم.

وی در پایان ضمن تشکر از همکاری رسانه‌ها با دانشگاه علوم پزشکی استان، گفت: اصحاب رسانه می‌توانند با هم‌فکری و فرهنگ‌سازی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آگاه‌سازی مردم و کاهش ویروس کرونا موثر باشند.

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها