ویروس کرونا یک‌سال پس از ورودش به هرمزگان، چقدر مهار شده‌است؟

فصل چهارم، جولان «انگلیسی»


نویسنده: سمیره حنائی

نخستین بیمار مبتلا به کووید-19 ششم اسفند 98 در هرمزگان شناسایی شد. این مسافر اهل قم درحالی به قشم سفر کرده بود که راه‌های ورود و خروج استان برخلاف گفته مسئولان، به دقت کنترل نشده بود. خیلی زود، استان به دلیل هجوم گردشگران و رفت‌وآمد هرمزگانی‌ها به استان‌های دیگر، به یکی از مراکز آلوده به کرونا تبدیل شد. منحنی صعودی آمار مبتلایان به کرونا تا مدت‌ها هرمزگان را در وضعیت قرمز قرار داد. ویروس چینی، جان هزار و 21 نفر را گرفت. یک‌سال پس از ورود کرونا، هرمزگان بار دیگر در وضعیت هشدار قرار گرفته است. این ویروس، در جامه‌ی هولناک «انگلیسی»، این‌بار هم سوغات مسافری به قشم بود. حالا استان یکی از هفت مرکز آلوده به نوع جهش یافته کرونا در کشور است. فعلا خبری از شکست بیماری کووید-19 نیست. در آستانه موج چهارم کرونا و شروع مسافرت‌های نوروزی، ستاد استانی مدیریت کرونا می‌تواند طغیان احتمالی کرونا را کنترل کند؟ 

 سفر پرخطر

به نوشته روزنامه صبح ساحل،  معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان چهارم اسفندماه 99 اعلام کرد که در صورت تداوم وضعیت زرد و آبی، هرمزگان میزبان گردشگران نوروزی می‌شود. او درباره پذیرش مسافران در موج چهارم کرونا گفت: «دستور کاری به عنوان سفر ایمن و مسئولانه در ستاد ملی کرونا، در جهت حمایت از فعالان صنعت سفر و گردشگری در نوروز 1400، برای استان‌ها و شهرهای زرد و آبی مصوب شده است». بسیاری از هرمزگانی‌ها اما از ورود مسافران نوروزی نگرانند.  با این‌که اعلام شده مسافران از مکان‌های  اقامتی مجاز و تورهای گردشگری باید استفاده کنند، اما آیا برخورد با مسافرانی که در گوشه و کنار  شهر چادر می‌زنند ممکن است؟ سخنگوی  دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز درباره غربالگری مسافران به جزایر استان گفته بود که از آغاز تاکنون از شش هزار و 916 مسافر آزمایش کرونا گرفته شده است. این غربالگری در بنادر شهید حقانی بندرعباس، چارک و پهل انجام می‌شود. به گفته‌ی او هفت نفر تست‌شان مثبت شده که از سفر منع و در خانه قرنطینه شده‌اند. خبر فرار خانواده آلوده به ویروس کرونا اما نشان می‌دهد که آن‌طور که باید و شاید هم غربالگری و تست اجباری بازدارنده نبوده است. خانواده‌ای که پس از تشخیص آلودگی‌شان به کرونا، به جای خانه راه قشم را در پیش گرفتند و در راه بازگشت در راه‌آهن بندرعباس دست‌گیر شدند. فرماندار بندرعباس خبر داده است که تست اجباری ورود به جزایر، تعداد مسافران را کاهش داده. کاهش تعداد مسافران در بندر شهید حقانی اما تنها به علت تست اجباری کرونا نیست. افزایش استفاده از شناورهای غیرمجاز یکی از علت‌های مهم کاهش تراکم مسافر در ورودی‌های اصلی جزایر است. «محمد احمدزاده»، رئیس اداره بندر و دریانوردی شهید حقانی نیز سفر با شناورهای غیرمجاز را در این روزها تایید می‌کند. او از گردشگران می‌خواهد که از شناورهای مجاز استفاده کنند چراکه درصورت بروز هرگونه مشکل، فرد مسئول است. بسیاری از مسافران که با ماشین‌های شخصی به جزایر سفر کرده‌اند خبر می‌دهند که خبری از کنترل‌های سخت‌گیرانه نیست. یکی از مسافرانی که تازه از قشم برگشته است می‌گوید: «ما با ماشین به قشم رفتیم. نه کسی از ما تستی گرفت و نه پرسید از کجا آمده‌اید». با این‌که ورود ماشین به جزیره کیش از 25 اسفندماه 99 ممنوع اعلام شده اما فعلا خبری از محدودیت سفر با خودرو به قشم نیست. 

  بحران نارنجیِ غرب

مردم خسته از خانه‌نشینی، فشار اقتصادی و افسردگی، نمی‌دانند این روزها را چگونه بگذارند. هشدارهای پزشکان هم دیگر انگار فایده‌ای ندارد. حتی تهدید و جریمه نیز برای مردم خسته، مانع خوبی برای فرار از چهاردیواری‌ای نیست که ترس‌ و اندوه‌شان را آن‌جا روزانه مدفون می‌کنند. مردم ملول از خانه‌نشینی و پر از استیصال عدم تغییر وضعیت‌شان، پناهی جز ارتباط نمی‌بینند. پناهی که گاهی به قیمت جان‌شان تمام می‌شود. حالا نوبت شهرستان 82 هزارنفری بستک رسیده تا اعضا ستاد استانی بحران کرونا را به دست و پا بیندازد. استاندار هرمزگان، شنبه این هفته، چهارم اسفندماه اعلام کرد که شهرستان بستک به مدت یک هفته قرنطینه کامل است. بستک از شهرستان‌هایی بود که تا مدت‌ها در آن خبری از کرونا نبود. ورودی و خروجی‌های شهرستان به شدت کنترل می‌شد. شهروندان هراسانی که از ترس جان‌شان از نقاط مختلف کشور به خانه پناه و کرونا را سوغات آوردند. اولین مورد مثبت کرونا در بستک در اواخر اسفندماه 98 شناسایی شد. در طول یک‌سال هم‌زیستی با این ویروس سمج، بستک با این‌که قطب گردشگری و از راه‌های مواصلاتی محوری استان نیست، یکی از شهرستان‌های پرخطر کرونا بوده است. درحال‌حاضر هم گوی رقابت را از بقیه شهرستان‌ها ربوده و به تنهایی در صدر وضعیت بحرانی «نارنجی» قرار دارد. طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان، علت اصلی شیوع همه‌گیری در این شهرستان کوچک در غرب استان، دورهمی‌های خانوادگی و مراسم عزا و عروسی ‌است. «فروغ خردمند»، رئیس مرکز بهداشت و درمان شهرستان بستک تعداد افراد در قرنطینه خانگی را 304 نفر اعلام کرد. به گفته‌ی او از پنج مورد بستری کووید-19، یک بیمار بدحال و در بخش مراقبت‌های ویژه است. در یک روستا 700 نفری بستک، 70 بیمار مبتلا به کرونا پس از دورهمی خانوادگی شناسایی شدند. شهر «هرنگ» با آمار بالای بیمارانش برای نخستین‌بار در شهرستان در وضعیت «سیاه» بحران قرار گرفت. روستای «گچویه» و«گِزه» به دلیل طغیان کرونا قرنطینه شدند. فرماندار و ستاد مدیریت کرونا شهرستان، چندین جلسه اضطراری برگزار کردند. عروسی و دورهمی‌های خانوادگی ممنوع اعلام شد. هر چند به نظر نمی‌رسد این راهکارها در بلندمدت تاثیر چندانی داشته باشد اما شاید بتواند در کوتاه‌مدت، مانند گذشته ترس را مجدد به جان مردم بیندازد و در خانه نگه‌شان دارد. مردمی که خواندن خبرهای مرگ‌ومیر هم‌وطنان، دوستان و آشنایان‌شان سرگرمی این روزهای‌شان است.
  
  
   پرستاران بیمارستان امام علی رودان 
پرستاران بیمارستان امام علی رودان
  

  بهار واکسن

تخت‌های هرمزگان با نزدیک‌شدن به تعطیلات نوروزی درحالی پُرتر می‌شود که بسیاری از کشورهای جهان روز به روز برای خداحافظی از کرونا آماده‌تر می‌شوند. آمارهای اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان نشان می‌دهد که میزان بستری‌ها 23 درصد افزایش یافته است. بحران، سراسیمه با موج چهارم، چادر سیاه‌ ویروس انگلیسی را بر سر کشور می‌کشد. تا زمان نگارش این گزارش، 62 بیمار مبتلا به نوع جهش یافته کرونا در سراسر کشور شناسایی شدند. هفت بیمار در برابرش زانو زدند و بلند نشدند. ویروسی که تنها سه روز برایش کافی‌است تا جان بستاند. کارنامه یک‌ساله ستاد استانی بحران کرونا نشان می‌دهد که با هر موج جدید ویروس، وضعیت استان به هشدار برگشته است. مسئولان اما تا به امروز توپ را در زمین مردمی انداخته‌اند که روزانه باید حجم عظیمی از اخبار ناامیدکننده از استمرار بحران و ادامه زندگی به این شیوه به مدت طولانی را تحمل کنند. هشتمین شهید سلامت استان، چند روز پیش از رسیدن واکسن، جان باخت. 80 نفر از کادر درمان بیمارستان شهید محمدی بندرعباس و حضرت ابوالفضل(ع) میناب، در 22 و 23 بهمن‌ماه امسال واکسینه شدند. حسین فرشیدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان وعده داد که سهم کم استان در فاز نخست واکسیناسیون، جبران می‌شود و همه کادر درمان استان به زودی در واکسینه می‌شوند. هرمزگانی‌ها در بهار واکسیناسیون، نور امید را جست‌وجو می‌کنند. حالا که یک سال پس از کرونا، اقدامات پیشگیرانه و مدیریت بحران راه به جایی نبرده، شاید واکسن بتواند رنگ را دوباره به زندگی‌شان بازگرداند.
      استفاده از قایق‌های غیرمجاز برای مسافران افزایش پیدا کرده‌است
     
استفاده از قایق‌های غیرمجاز برای مسافران افزایش پیدا کرده‌است
  
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها