معاون دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خبر داد:

انجام تست کرونا در ایستگاه راه‌آهن و مبادی ورودی استان



«کسانی که دانشجو یا ساکن جزایر استان هستند می‌توانند بدون تست کرونا تردد کنند اما مسافران و گردشگران باید این تست را انجام دهند.» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان دیروز در نشست آنلاین با خبرنگاران این مطلب را بیان کرد و گفت: متأسفانه بعضی از شناورها اقدام به جابجایی مسافران می‌کنند که تست کرونا انجام نداده‌اند و به‌نوعی از این تست فراری هستند شاید دراین‌بین، مسافر کرونایی باشد که موجب درگیر کردن افراد زیادی به این بیماری شود. 
به نوشته روزنامه صبح ساحل، دکتر محمود حسین پور تردد دریایی بدون تست را تخلف دانست افزود: شناورهایی که بدون گرفتن تست، مسافران را جابجا می‌کنند، متخلف محسوب می‌شوند و باید دستگاه‌های مربوطه با آنان برخورد کنند.  وی اشاره‌ای به انجام نمونه‌گیری در بنادر از حدود یک‌ماهه گذشته داشت و تصریح کرد: از آغاز این طرح تاکنون 4 هزار و 57 تست در اسکله حقانی، 2 هزار و 189 تست در اسکله بندر پل، یک هزار و 403 تست در اسکله بندر چارک انجام شد. دکتر حسین پور ادامه داد: در این رابطه از ادامه سفر 8 نفر که نمونه‌گیری کرونای آن‌ها مثبت بود جلوگیری به عمل آمد و به قرنطینه فرستاده شدند. این مقام مسئول گفت: تصور کنید اگر این 8 نفر واحد شناور می‌شدند و در بازارهای مختلف گشت‌وگذار می‌کردند احتمال زیاد 800 نفر را آلوده می‌کردند که دراین‌بین حداقل جان 20 نفر درخطر مرگ بود...

  طرح کنترل و ساماندهی  سفرهای غیرضروری در 3 فاز

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان به طرح کنترل و ساماندهی سفرهای غیرضروری اشاره کرد که در قالب سه فاز به تصویب ستاد استانی کرونا رسیده است، فاز اول این طرح اجرای نمونه‌گیری از مسافران جزیره قشم، کیش و هرمز که در حال اجرا است. دکتر حسین پور هدف از طرح‌های امنیت سفر و پیشگیری از خیز ناگهانی کرونا را کاهش سفر عنوان کرد و گفت: در فاز دوم آن، راه‌آهن و فرودگاه را تحت پوشش می‌بریم انجام تست کرونا در طی دو هفته‌ی آینده اجرایی می‌شود.  وی بابیان اینکه در فاز سوم مقرر است با کمک ارگان‌های مختلف در ایام نوروز از تمامی مسافران در مبادی ورودی استان تست کرونا گرفته می‌شود اظهار داشت: تست منفی باید تا 72 ساعت اعتبار داشته باشد و افراد می‌تواند از محل اقامت خودشان تست را بگیرند و جواب تست را همراه داشته باشند که این تست‌ها راستی آزمایی می‌شود و در صورت مثبت بودن تست اولیه، مسافران به شهرهای خود بازگردانده می‌شوند.

  تعطیلات، علت سیر صعودی کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان تعطیلات، علت سیر صعودی کرونا در استان دانست و گفت: در یک ماه گذشته، دو اتفاق مهم در استان رخ داد. در تعطیلات 28 دی‌ماه به مناسبت شهادت حضرت فاطمه (س) در کیش، قشم و هرمز با سیر عظیمی از مسافران مواجه شدیم، به‌طوری‌که تنها در جزیره قشم شاهد حضور 40 هزارنفری گردشگران بودیم. دکتر حسین پور با اشاره به اینکه هجوم مسافران در مناطق گردشگری استان مانند قشم، کیش، پارسیان و بندرلنگه باعث شد بعد از 10 روز با موج جدیدی از کرونا روبرو باشیم افزود: در این مورد کادر دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان سعی کرد این موج را کنترل کند و حداقل 20 نفر از همکاران ما در بیمارستان‌ها مبتلابه کرونا شدند که متأسفانه یکی از همکاران باتجربه ما در هفته گذشته جانش را از دست داد.

   ابتلا به کرونا در دورهمی‌های بستک و پارسیان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص کرونای انگلیسی نیز گفت: از یک ماه قبل برنامه‌ریزی‌هایی در خصوص پیشگیری از کنترل کرونای جهش‌یافته انگلیسی انجام شد، از بیش از 800 نفر مسافر پروازهای خارجی به بندرعباس، قشم و کیش تست کرونا گرفته شد. دکتر حسین پور، بابیان اینکه تمامی پروازها و شناورهای خارج از کشور و استان‌‎های دیگر رصد می‌شوند، ادامه داد: با انجام نمونه‌گیری از مسافران خارج از کشور، 6 مورد مثبت کرونا شناسایی شد که دو هفته گذشته 2 مورد آنان از کشور امارات واردشده بودند. وی تصریح کرد: همچنین از 504 نفر از خدمه شناورهای مجاز و غیرمجاز نیز نمونه‌گیری شدند که شاهد یک مورد مثبت ویروس کرونا بوده‌ایم.

  شناسایی 9 نفر مبتلابه کرونای جهش‌یافته در هرمزگان

دکتر حسین پور در خصوص آمار افزایش مبتلایان به کرونا در بستک و پارسیان گفت: دورهمی های در دو شهرستان بستک و پارسیان آمار مبتلایان را بالا برد اما حساسیات موارد مبتلایان در پارسیان بالاست و گردش کرونای انگلیسی در آنجا مطرح است چراکه تست 7 نفر در مرحله اولیه مثبت شده است. وی افزود: با این 7 نفر شمار مبتلایان به کرونای انگلیسی در این استان از به ۹ نفر افزایش یافت.
به گفته وی مبتلایان جدید از یک خانواده هستند و بر اساس بررسی‌ها و نمونه‌گیری‌های خوشه‌ای شناسایی شدند. سن بیشتر این بیماران 20 تا 50 سال است و طبق بررسی‌ها، سرعت سرایت به نحوی بوده که افراد با کوچک‌ترین تماسی به این بیماری مبتلا شده‌اند. دکتر حسین پور گفت: دو بیمار بعدی فردی ۴۸ ساله ساکن جزیره قشم و فرد ۲۴ ساله ساکن بندرلنگه هستند که سه هفته پیش از کشور امارات متحده عربی وارد فرودگاه قشم شدند که پس از مثبت شدن نتیجه آزمایش کرونا قرنطینه شدند.

   خودکفایی در تولید ماسک و الکل

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: کووید-۱۹ باعث شد به تجربه و دانش‌هایمان اضافه شود و در بعضی موارد به خودکفایی برسیم. وی افزود: در تولید ماسک، الکل و مواد ضدعفونی‌کننده با همکاری صنعت معدن و تجارت استان به خودکفایی برسیم. دکتر حسین پور ادامه داد: آزمایشگاه‌های پیشرفته مولکولی در استان راه‌اندازی کردیم که در این زمینه پیشتاز هستیم. وی یادآور شد: با اتکا به دانش بومی، کیت های جدیدی اختراع کردیم که برای بار اول در دنیا این اتفاق افتاد؛ این کیت ها ۳ گانه هستند که همزمان ویروس کووید-۱۹ و آنفلوآنزای A و B را تشخیص می دهند.

  8 هزار و 154 مورد بازدید از مراکز عرضه  مواد غذایی، اماکن عمومی و صنایع هرمزگان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گزارش عملکرد هفتگی تیم‌های نظارتی بهداشت محیط و حرفه‌ای استان در راستای پیشگیری و کنترل بیماری کووید ۱۹ را تشریح کرد. دکتر محمود حسین پور اقدامات تیم‌های نظارتی بهداشت محیط و حرفه‌ای استان را از 25 بهمن‌ماه لغایت 1 اسفندماه ماه بر اساس فعالیت‌های صورت گرفته در جهت پیشگیری و کنترل اپیدمی کووید 19 عنوان کرد.  وی ابراز کرد: 8 هزار و 154 مورد بازدید، 715 اخطاریه، 172 مورد معرفی به دادگاه و 40 مورد پلمب توسط کارشناسان و باز رسان بهداشت محیط و حرفه‌ای طی مدت یک هفته صورت گرفته است. 
دکتر محمود حسین پور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان  در پایان خاطرنشان کرد: هر شهروند می‌تواند به‌عنوان یک ناظر مراتب تخلف اصناف را از طریق سامانه ۳۱۱۸ گزارش دهد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها