بشکال، طراح نمادهای بومی:

عروسک‌سازی، بر مبنای آیین‌های محلی شهر خلاق بندرعباس شکل می‌گیرد



طراح برجسته عروسک و نمادهای بومی شهر خلاق بندرعباس،نوع نگاه به عروسک سازی را برگرفته از آیین های بومی و محلی دانست و بر حفظ میراث گذشتگان و پاسداشت آداب و رسوم تاکید کرد.
به گزارش صبح ساحل، «مجید بشکال»، طراح برجسته عروسک و نمادهای بومی شهر خلاق بندرعباس که دوره‌های عروسک نمایشی و دکوری به صورت حرفه‌ای گذرانده است، گفت: «از سال 1389کار خود را با ساختن‌ عروسک‌های کاغذی آغاز کردم و در این زمینه از تجربیات اساتید دانشگاهی بهره بردم و در کارگاه‌ها و‌ جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی از جمله جشنواره تئاتر کاغذی فرانسه در سال ۲۰۱۱ شرکت کردم».
وی پیوستن شهر بندرعباس را به شبکه جهانی شهرهای خلاق یونسکو فرصتی استثنایی خواند و افزود: از فرصت یاد شده برای معرفی هر چه بیشتر آیین‌ها و سنت‌های ماندگار شهر بندرعباس برای توسعه گردشگری،فرهنگی،هنری و اقتصادی این شهر خلاق باید بهره برد و برنامه‌هایی مدون و هدفمند اجرا کرد.
به گفته «مجید بشکال» از جمله فعالیت‌های هنری و فرهنگی قابل اجرا در این زمینه برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های عروسکی شهر خلاق بندرعباس مانند عروسک های سنتی دختولوک و مردولوک است که نقشی مهم در معرفی سنت‌ها و آیین‌های بومی دارد.
وی با اعلام آمادگی برای برگزاری کارگاه های تخصصی آموزش ساخت عروسک ،گفت: علاوه بر حوزه موسیقی،طراحی و ساخت عروسک های بومی بر اساس کاراکترها و افسانه های محلی مانند «ملمداس» هم که ریشه در باور عامیانه دارد، شکل می گیرد.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد با توجه بیش از پیش به پیشینه فرهنگی و تاریخی، زمینه‌های گسترش آیین‌های سنتی و صنایع دستی شهر خلاق بندرعباس فراهم شود.

لازم به ذکر است؛ بندرعباس،عضو شبکه جهانی شهرهای خلاق یونسکو در حوزه صنایع دستی و آیین‌های سنتی است.

   

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها