در ویبنار معرفی توانمندی‌های تجاری و سرمایه گذاری استان با داکار مطرح شد

ظرفیت‌های همکاری شیلات و کشتی‌سازی هرمزگان با سنگال



ویبنار معرفی توانمندی‌های تجاری و سرمایه گذاری استان با داکار، فی مابین اتاق بازرگانی دو طرف برگزار شد. در این نشست آنلاین در خصوص  ظرفیت های کشاورزی، کشتی سازی و شیلات هرمزگان مطالبی مطرح شد و مسوولان اتاق بازرگانی  سنگال از این ظرفیت ها و روابط اقتصادی استقبال کردند.
به نوشته روزنامه صبح ساحل، سفیر ایران در داکار در این ویبنار با اشاره به اینکه دیدار و نشست های حضوری به علت ایجاد روابط اقتصادی به علت کرونا مقدور نیست و این ارتباط فعلا از طریق مجازی انجام می گیرد گفت: سفارت ایران در داکار آماده است شرایط امضای تفاهمنامه دو جانبه را فراهم کند تا روابط اقتصادی هرمزگان و سنگال تسهیل گردد. محمد رضا دهشیری در سخنانی  با تاکید بر اینکه شیلات و کشتی سازی  ظرفیت های مناسب  گسترش همکاری های اقتصادی هرمزگان و سنگال است افزود: مذاکره و رایزنی هایی در این زمینه انجام شده که می تواند به اقدام عملی برسد.وی این را هم گفت که  در اولین گام لازم است گزارش مستندی از عملکرد وتوانمندی هرمزگان در این بخش ها تهیه شود تا مبنای تصمیم گیری های بعدی قرار گیرد.
       

آمادگی فعالان اقتصادی هرمزگان در توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری  با سنگال

  
رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی بندرعباس در این وبینار، با بیان اینکه بخش خصوصی ایران با جدیت و علاقه‌مندی به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با آفریقا، ازجمله کشور سنگال که دروازه ورود به منطقه غرب آفریقا است، نگاه می کند گفت:سنگال می تواند زمینه مناسب برای ورود کالاهای ایرانی به منطقه غرب آفریقا را فراهم کند وهمچنین امکان صادرات مجدد محصولات ایرانی از طریق سنگال به کشورهای عضو با تعرفه بسیار کم فراهم است. محمد رضا صفا افزود: توجه به موقعیت جغرافیایی سنگال و بندر داکار به عنوان پایگاه دریایی، این کشور و شهر داکار ‌می‌تواند به پایگاه صادراتی ایران به کشورهای غرب آفریقا تبدیل شود.همچنین تبادل هیات‌‌های تجاری، پس از پایان شیوع بیماری کرونا ‌می‌تواند به گسترش همکاری‌‌ها کمک کند که آمادگی کامل خود را دراین زمینه اعلام می داریم. رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی بندرعباس خاطر نشان کرد:پیشنهاد می‌کنیم، اتاق داکار فهرستی از کالاهای مورد نیاز خود را برای اتاق بندرعباس ارسال کند تا در اختیار تشکل‌ها و فعالان اقتصادی قرار گیرد و صادرات به صورت هدفمند به این کشور صورت پذیرد. وی ادامه داد:همچنین تفاهمنامه همکاری دوجانبه بین اتاق بازرگانی بندرعباس و داکار با هدف گسترش ارتباطات اقتصادی دوجانبه منعقد شود. بدون شک این تفاهمنامه می تواند سرعت ارتباطات انتقال اطلاعات و نحوه ارتباطات را بیشتر و هدفمند کند.صفا ادامه داد: استان هرمزگان ازهرچهار قابلیت شبکه‌های ارتباطات زمینی، ریلی، هوایی ‌ودریایی برخوردار است. همچنین با استفاده از ظرفیت حمل و نقلی این استان، دسترسی منطقه غرب آفریقا به آسیای میانه کاملا امکان‌پذیر است.رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس یادآور شد: وجود ذخایر نفت و انرژی، پتروشیمی، گردشگری دریایی کشتی‌سازی، صید و صیادی، ترانزیت دریایی وجود محصولات باارزش کشاورزی با قابلیت صادرات به کشورهای مختلف دنیا تنها بخشی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این استان است که اهمیت توسعه تجارت این استان را دوچندان می کند.
  

علاقه بازرگانان سنگال برای همکاری با هرمزگان

  
رییس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی داکار دیگر سخنران این ویبنار بود که اشاره ای به بخش  کشاورزی، کشتی سازی و شیلات داشت . عبدو لادی سو این  حوزه های مورد علاقه بازرگانان سنگال برای همکاری با هرمزگان دانست. وی گفت: کشور ما در حوزه شیلات  وصنعت صیادی فعال است که امیدواریم با ایجاد روابط اقتصادی  از توانمندی های هرمزگان ، صنعت صیادی و صنعت بسته بندی  خود را به روز کنیم.
    

تشریح ظرفیت‌های شیلاتی، کشتی سازی ومحصولات خرمایی

     

مهرداد بازرگان رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان استان هرمزگان نیز با برشمردن ظرفیت های صیادی در این استان گفت: هرمزگان دارای بزرگترین تولیدکنندگان آبزیان  و بزرگترین صادر کننده آبزیان کشور است. 
وی ادامه داد: در حال حاضر هرمزگان دارای 8 هزارو 700  هکتار اراضی استان  زیر کشت  پرورش میگو با  25 هزار تن میگو پرورشی است که  با افزایش  8 هزار هکتار امکان  افزایش تولید 50 هزار تن میگو  دارد که اقصی نقاط دنیا صادر شود.بازرگان با اشاره به بیش از 25 واحد تکثیر بچه میگو و بچه ماهی و 120 واحد فرآورده های ماهی و میگو در استان گریزی زد و از آمادگی برقراری ارتباط با سنگال در زممینه صادرات آبزیان  سخن گفت.
حمید رضادیان اصل  مدیرعامل مجتمع کشتی سازی صنایع فراساحل در این نشست آنلاین ظرفیت های این مجتمع را تشریح کرد که با توجه  با مشکلات حوزه دریایی و کمبود سوخت سنگال ، این مجتمع  شناورهای طراحی می کند که متناسب با منطقه  و الزامات زیست محیطی و...به ماهیگیران و افراد در صنعت صیادی خدمات مناسب و به روز ارائه دهد .حسن قناعتیان  مدیر عامل شرکت دمباز با اشاره به تولید یک میلیون تن خرما با 70 گونه  در کشور گفت:در هرمزکان سالانه 200 هزار تن  خرما تولید می شود که دارای بهترین نوع خرما  صادراتی است  وفرآورده های آن در صنعت شکلات سازی وسرکه و.. استفاده می شود.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها