توان خرید مردم برای گوشت قرمز نصف شده است



استاندارد سرانه مصرف گوشت در سطح جهان 12 تا 12 و نیم کیلو در سال است که قبلا سرانه مصرف گوشت در ایران به همین میزان بود اما کم کم به خاطر افزایش قیمت، کمبود بودجه و کاهش توان خرید مردم آمار سرانه مصرف گوشت قرمز از ۱۲ کیلوگرم به ۶ کیلوگرم و گوشت مرغ هم به ۳۲ کیلو رسیده است.

 

به نقل از خبرنگاران جوان، افشین دادرس مدیر عامل اتحادیه دام سبک، با اشاره به دلایل گرانی گوشت در بازار می گوید: زمانی که دامدار نهاده دولتی به دستش نمی‌رسد، چاره‌ای جز عرضه دام با نرخ گرانتر ندارد. از طرفی به سبب قیمت بالای گوشت در بازار، مصرف کننده اقدام به حذف گوشت از سبد مصرفی کرده که با این وجود فشار بیشتری بر بازار مرغ وارد شده است و از آنجا که ظرفیت تولید گوشت مرغ در کشور مشخص است، با ازدیاد تقاضا در برابر عرضه امکان تأمین وجود ندارد که در نهایت این امر منجر به گرانی قیمت مرغ و نایاب شدن آن در بازار می‌شود.

اکنون نرخ هر کیلو ذرت در بازار آزاد را ۶ هزار و ۱۰۰ تومان، جو را ۶ هزار تومان، سبوس گندم را ۴ هزار و ۵۰۰ تومان، یونجه را ۴ هزار و ۲۰۰ تومان و کاه را ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: حداقل قیمت کنونی هر کیلو دام سبک ۵۵ هزار تومان است.

اختلاف ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت گوشت از دامداری تا بازار و اختلاف در سیستم توزیع محصولات کشاورزی به‌ویژه گوشت و مرغ سالهاست که با ایراداتی روبه رو است و  همپنان نیز حل نشده است و این موضوع در کنار عوامل دیگر منجر به گرانی و اختلاف چشمگیر قیمت از دامداری تا بازار شده است.

به گزارش صبح ساحل، در ماه‌هاي اخير به دليل وضعيت نا‌به‌سامان تامين و توزيع ارز در واردات نهاده‌هاي دامي و  خطر حذف مواد پروتئيني از سبد مصرفي خانوار، خانواده ها به مصرف سوسيس و كالباس روی آورده اند این در حالی است که افزایش قیمت گوشت اما بر قیمت این فرآوده ها نیز تاثیر چشمگیری داشته و برخی از آنها تا 50 درصد گرانتر شده اند. حذف مواد پروتئینی از سبد خانوار زنگ خطری برای کشور است چرا که می تواند بحث سو تغذيه را به خصوص براي نسل آتي با خطر جدی تری روبه رو سازد.

گفتنی است که طی چند ماه اخیر هر شانه تخم مرغ حدود 20 هزار تومان گران شده است. به بالای  35 تا 30 هزار تومان رسیده است. کالباس مرغ نیز کیلویی 40 هزار تومان فروخته می‌شود حالا این محصول به کیلویی 60 هزار تومان رسیده است. افزایش قیمت گوشت قرمز از یک سو و نبود گوشت مرغ از سویی دیگر باعث فشارهای اقتصادی و روانی بیشتری بر مردم می شود اما از سوی دیگر مسئولان استانی موضوع را نادیده گرفته و حتی سازمان جهادکشاورزی و عملکرد صنعت مرغداری استان هرمزگان می گویند: در حال حاضر هیچ گونه مشکلی در تولید و تامین گوشت مرغ در این استان وجود ندارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها