آخرین صورتحساب سهام عدالت/ از عرضه اولیه ستاره خلیج فارس چه خبر؟



بعد از مصوبه‌‌ رئیس سازمان بورس که تزریق ۹ هزار میلیارد تومان نقدینگی را به بازار تایید کرد، انتظار می‌رفت شرایط بورس بهتر شود. اما روند نزولی در معاملات بازار امروز ادامه داشت و سهام عدالت نیز با افت قیمت همراه بود.

به گزارش صبح ساحل، در آغاز معاملات امروز یک سری تحرکات ناشی از مصوبه شب گذشته سازمان بورس برای تزریق ۹ هزار میلیارد تومان به بازار دیده شد، اما با گذشت کمتر از دو ساعت از آغاز معاملات روز شاخص روند نزولی را طی و در پایان معاملات دوشنبه ۱۱ اسفند شاخص بازار نزدیک به ۴ هزار واحد افت کرد. با وجود اینکه نماد فولاد تاثیر مثبتی بر شاخص داشت اما صف فروش نمادهای فملی و خودرو نیز تاثیر منفی بر ارزش سبد سهام عدالت گذاشتند. ارزش سبد سهام عدالت در پایان معاملات امروز به ۱۰ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان رسید. ارزش سهام عدالت امروز نسبت به روز گذشته (۱۰ اسفند) معادل ۰/۱۶ درصد کاهش داشت.

ارزش ۶۰ درصد از سهام عدالت قابل فروش به شش میلیون و ۱۴۰ هزار تومان و ارزش ۳۰ درصد از آن به سه میلیون و ۷۰ هزار تومان رسید.

 

  از ستاره خلیج فارس چه خبر؟

عرضه اولیه ستاره خلیج‌فارس قرار بود بزرگترین عرضه‌اولیه امسال باشد که حتی پیش‌بینی می‌شد ارزش تعداد سهم برای متقاضیان تا پنج میلیون تومان هم برسد اما هنوز خبری از آن نیست. سال ۹۹ سهام شرکت‌های زیادی در بازار سهام عرضه شد اما هنوز شرکت‌های زیادی در صف عرضه اولیه هستند. عرضه‌های اولیه‌ای که گفته می‌شود دیگر اقبال سابق را میان سهامداران ندارند.

پتروشیمی‌ الوند، شرکت پالایشی ستاره خلیج فارس، شرکت حمل و نقل ریلی رجا، شرکت تامین‌سرمایه تمدن، شرکت صنایع غذایی کورش، فروشگاه شهروند، روزنامه همشهری، هلدینگ سیمان غدیر، تپسی و سرخ‌آبی‌ها از مهمترین عرضه‌ اولیه‌هایی هستند که گفته شده امسال به بورس می‌آیند اما تاکنون خبری نیست.

این لیست عرضه اولیه ۱۶ نماد در حالیست که بزرگترین آن‌ها ستاره خلیج فارس است که حتی پیش‌بینی می‌شد ارزش تعداد سهم برای متقاضیان تا پنج میلیون تومان هم برسد اما هنوز خبری از آن نیست.

به عقیده کارشناسان حجم و ارزش معاملات به شدت کاهش یافته و بازار سهام قفل در صف‌های فروش است اما مهم‌ترین عامل برای استقبال از عرضه اولیه پول است که فعلا کمبود پول در بازار سهام بیداد می‌کند. در شرایط کنونی که پول در بازار سهام کم است عرضه اولیه، سرمایه نیاز دارد و به نظرم با وضعیت موجود، بازار سهام کشش عرضه‌اولیه را ندارد. عرضه اولیه‌های قبلی نیز با استقبال خوبی همراه نشدند و حالا نیز با مشکل مواجهه‎‌اند.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از مسئولان سازمان بورس به جایی نرسید و مسئولان سازمان در رابطه با عرضه‌اولیه ستاره ‌خلیج فارس پاسخگو نیستند. این در حالیست که کارشناسان عقیده دارند شرایط بازار برای عرضه اولیه مناسب نیست.

کارشناسان عقیده دارند عرضه ستاره خلیج‌فارس تا پایان سال بعید است و بازار سهام فعلا توانایی و کشش عرضه‌اولیه به بزرگی ستاره خلیج‌فارس را ندارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها