احتمال آزادسازی واردات لوازم آرایش تا پایان هفته



رئیس مجمع واردات از آزادسازی لوازم آرایش تا پایان سال خبر داد و گفت: احتمالا لوازم آرایش‌های دپو شده در گمرک تا پیش از سال ۱۴۰۰ آزاد می‌شوند.

به گزارش صبح ساحل ، تعداد زیادی از لوازم آرایشی در انبار گمرکات وجود دارد که به گفته برخی فروشندگان ممکن است به دلیل عدم ترخیص به موقع بخشی از آنها فاسد شده باشد. رئیس مجمع واردات اما این موضوع را رد کرد و گفت: این لوازم آرایش‌های دپو شده در گمرک باید تا پیش از سال ۱۴۰۰ آزاد شود. این ادعا که این اقلام به کلی فاسد شده و باید امحا شود، صحت ندارد و در این رابطه قطعا وزرات بهداشت، باید اظهار نظر کند.

به گفته علیرضا مناقبی، در هر صورت، کسانی که در تعیین تکلیف این اقلام تاخیر کرده‌اند، مقصر هستند و نه واردکنندگانی که به صورت قانونی اقدام به فعالیت اقتصادی داشته‌اند.

رئیس مجمع واردات گفت: کسانی که با ایجاد دست‌انداز در مسیر واردات قانونی، کاری کردند که این اقلام در آستانه فاسد شدن قرار گیرند، باید پاسخگوی مراجع قانونی و قضایی کشور باشند و ما این موضوع را به نمایندگی از واردکنندگان قانونی کشور، دنبال می‌کنیم.

تولیدکنندگان چرا نگران آزادسازی واردات لوازم آرایشی هستند؟ به گفته مناقبی، تولیدکنندگان کشور بیش از اینکه نگران واردات قانونی باشند، باید ابتدا به فکر یک تولید با کیفیت، به اندازه و مطابق سلیقه مردم باشند و بعد نگران قاچاق و واردات کالاهای بی‌کیفیت باشند.

 رئیس مجمع واردات در توصیه‌ای به تولیدکنندگان گفت: حجم اقلامی که در گمرک رسوب کرده، آن قدر نیست که به تولیدکننده داخلی آسیب بزند. ضمن اینکه بسیاری از آنها مشابه داخلی ندارند. بنابراین پیشنهاد می‎‌دهیم افراد دست از سنگ‌اندازی در ترخیص اقلام بهداشتی و آرایشی که در گمرکات رسوب کرده، بردارند.

او اظهار کرد: حمایت از تولید ملی یک مقوله است که باید مورد توجه همه دست اندرکاران قرار گیرد. موضوع دپو لوازم آرایشی در گمرک قدری متفاوت است. یک سری کالاها تحت عنوان گروه کالایی ۲۷ مدتی است که در گمرکات رسوب کرده که برای آزادسازی این اقلام باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شوند.

به گفته مناقبی، واقعیت دردناک این است که هزینه ارزی این کالاها پرداخت شده اما به دلیل برخی اختلاف نظرها، مسئولان در تعیین تکلیف آن‌ها دائما امروز و فردا می‌کنند.

او بیان کرد: تشریفات اولیه گمرکی آنها انجام شده و آماده ترخیص هستند، ولی از آنجایی که بانک مرکزی برای تائید منشا ارز آنها کد مربوطه را صادر نکرده، امکان ترخیص قطعی پیدا نکرده‌اند و به این صورت هم واردکننده قانونی و هم مصرف‌کننده، متضرر شده‌اند.

چند روز پیش هم معاون امور بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ابراز امیدواری کرده‌بود که با اتخاذ تصمیمات جدید، ۴۰ میلیون دلار کالای گروه ۲۷ که دارای ثبت سفارش و مجوزهای قانونی است تا آخر سال ترخیص شود، اما در پاسخ به انتقاداتی که نسبت به تعلل در آستانه فساد قرار گرفتن این کالاها به وزارت صمت وارد شده، گفت: ترخیص واردات کالاهای اساسی اهمیت دارد یا لوازم آرایشی؟

منبع: تجارت نیوز/ ایسنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها