ریزش مو از عوارض کووید-19 است؟


نویسنده: سمیره حنائی

بیماری کووید-19 عوارض بسیاری را در بیماران ایجاد می‌کند. مشکلات ریوی و قلبی از شایع‌ترین عوارض این بیماری است. حالا گروهی از بیماران پس از بهبودی از بیماری کووید-19، عارضه غیرمعمولی «ریزش مو» را گزارش کرده‌اند. گروه پشتیبانی فیس‌بوک افرادی را شناسایی کرده است که کووید-19 داشته‌اند و پس از بهبودی، با تجربه ریزش مو روبهرو بوده‌اند. یکی از این افراد بهبودیافته گفته است: «من در ماه مارس 2020 کوید-19 داشتم. در ماه ژوئن موهایم شروع به ریزش کرد. طاس نشدم اما موی زیادی از دست می‌دهم».

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده آمریکا (CDC) اطلاعات محدودی در مورد اثرات جانبی پایدار بیماری ناشی از ویروس کرونا دارند. در یک نامه منتشر شده در سایت علمی «جاما»، تیمی از محققان داده‌های 143 بیمار بهبود یافته از کووید-19را بررسی کردند. آن‌ها دریافتند که کیفیت زندگی 44 درصد از بیماران بهبودیافته بدتر شده است. بسیاری از این افراد، سرفه طولانی مدت، خستگی، درد مفصل، دشواری تنفس و درد قفسه‌سینه را گزارش کرده بودند. هیچ گزارشی اما در مورد ریزش مو وجود نداشت. برخی از متخصصان از اینکه کووید-19 می‌تواند باعث ریزش مو شود، نامطمئن‌اند. درواقع آن‌ها نمی‌دانند چه ارتباطی بین این بیماری و ریزش مو وجود دارد. اما دکتر «آمش.آ.آدالجا»، متخصص بیماری‌های عفونی و محقق ارشد مرکز امنیت بهداشت «جان هاپکینز» این عارضه را به استرس بیماری ارتباط می‌دهد و می‌گوید: «ریزش مو یک پدیده به خوبی توصیف شده پس از هرگونه فشار روانی بر روی بدن است».

برخی پزشکان معتقدند «تلوژن افلوویوم» شاید باعث ریزش مو در بیماران بهبودیافته از  کووید-19 شود. در این حالت، یک موقعیت استرسزا می‌تواند باعث ریزش مو شدید و موقتی در افراد شود. حدود 85 تا 90 درصد موهای موهای فرد سالم در مرحله فعال رشد است. بقیه موها در مرحله استراحت هستند. ریزش مو طبیعی است؛ زیرا مو حدود دو تا چهار سال در فاز فعال رشد باقی می‌ماند. سپس وارد مرحله استراحت می‌شود و در آنجا می ریزد تا موهای جدید ظاهر شود. در شرایط تلوژن افلوویوم، موهای بیشتری به مرحله استراحت می‌روند. در نتیجه موهای بیشتری، به ویژه از بالای پوست سر می‌ریزد. جراحی اساسی، استرس شدید، ضربه جسمی، کاهش شدید وزن یا تغییرات ناگهانی رژیم غذایی، تب یا بیماری شدید، تغییرات ناگهانی هورمون، کم‌کاری و پرکاری تیروئید و کمبود آهن از عواملی هستند که ممکن است باعث عارضه ریزش شدید مو شوند.

 
منبع: News-medical.net

 
«صبح ساحل» به سوالات شما در مورد ویروس کرونا پاسخ می‌دهد‌. سوالاتتان را به این آدرس ایمیل کنید.
Email : Info.Sobhesahel@Gmail.Com

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها