داروی ضد‌انگل برای جلوگیری از کووید-19 موثر است؟


نویسنده: سمیره حنائی

سازمان غذا و داروی آمریكا، روز جمعه، پنجم مارس2021 گفت كه افراد برای درمان یا جلوگیری از کووید-19 نباید از داروی ضد انگل «ایورمكتین» استفاده كنند.
به نوشته روزنامه صبح ساحل، این دارو به طور معمول برای درمان انگل‌، شپش و گال استفاده می‌شود. این سازمان اعلام کرد: «به نظر می‌رسد تمایل زیادی به استفاده از دارویی به نام ایورمکتین برای درمان کووید-19 وجود دارد. ایورمکتین در ایالات متحده آمریکا، بیشتر برای درمان یا پیشگیری از انگل در حیواناتی مانند اسب استفاده می‌شود. سازمان غذا و دارو گزارش‌های زیادی از بیمارانی دریافت کرده است که به حمایت پزشکی نیاز داشته اما پس از خوددرمانی با ایورمکتین در بیمارستان بستری شده‌اند. مصرف مقادیر زیاد این دارو خطرناک است و می تواند آسیب جدی ایجاد کند».
سازمان غذا و داروی آمریکا در این اطلاعیه ذکر کرده که ایورمکتین را برای درمان یا جلوگیری از کووید-19 در انسان تأیید نکرده است و این دارو ضد ویروس نیست. مصرف زیاد ایورمکتین می‌تواند باعث حالت تهوع، استفراغ، اسهال، افت فشار خون، واکنش‌های آلرژیک مانند خارش و کهیر، سرگیجه، مشکل در  تعادل، تشنج، کما و حتی مرگ شود. این اعلامیه تنها یک روز پس از تحقیقات جدید ارائه‌ شده در مجله پزشکی «جاما» منتشر شده است. این تحقیقات نشان می‌دهد که ایورمکتین در یک مدت زمان مشخص، بهبودی قابل توجهی را در بیماران مبتلا به کووید-19 را ایجاد نمی‌کند. در ژانویه 2021، موسسه راهنمای ملی بهداشت آمریکا گفت که اطلاعات کافی برای توصیه یا رد استفاده از دارو ایورمکتین برای درمان بیماران کووید-19 وجود ندارد. این دارو یک داروی ارزان قیمت با خواص ضد التهابی است. گرچه تکثیر ویروس را در مطالعات آزمایشگاهی متوقف می‌کند اما تحقیقات بیشتری برای تعیین عملکرد دارو در دنیای واقعی، در برابر کووید-19 لازم است. در تحقیقی که سایت پزشکی جاما انجام داده بود، 500 بزرگسال مبتلا به بیماری خفیف کووید-19 در کلمبیا شرکت کرده بودند. نزدیک به هفت روز از بیماری آن‌ها می‌گذشت. این آزمایش به شیوه کنترل تصادفی انجام گرفت.
نیمی از داوطلبان به مدت پنج روز دارو دریافت کردند. نیمی دیگر دارونما و مراقبت استاندارد دریافت کردند. بیماران از جولاي تا نوامبر 2020 در این آزمایش ثبت‌نام شدند و پزشکان آن‌ها را تا ماه دسامبر زیر نظر داشتند. تقریباً هر دو گروه داوطلب در پایان این آزمایش، عوارض جانبی مانند سردرد  داشتند. بیمارانی که دارو ایورمکتین را دریافت کردند، گفتند که علائم آن‌ها پس از 10 روز فروکش کرد. برای گروهی که دارونما دریافت کردند رفع عارضه، 12 روز طول کشید. «دو روز»، بهبودی قابل توجه در نظر گرفته نمی‌شود. محققان مستقر در کلمبیا در نهایت اعلام کردند: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که ایورمکتین برای درمان کووید-19 چندان مناسب نیست». برای شناخت بهتر تاثیر ایورمکتین بر روی مبتلایان به کووید-19 به آزمایش‌های بیشتر و بیماران با وضعیت‌های مختلف نیاز است.
منبع: CNN.COM

«صبح ساحل» به سوالات شما در مورد ویروس کرونا پاسخ می‌دهد‌. سوالاتتان را به این آدرس ایمیل کنید.

Email : Info.Sobhesahel@Gmail.Com

منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها