به مناسبت روز جهانی بهداشت:

ایجاد جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر برای همه



روز جهانی بهداشت، مناسبتی است که هر سال مصادف با سالروز تأسیس سازمان جهانی بهداشت گرامی داشته می شود و در سال جاری به منظور ساخت جهانی عادلانه تر و سالم‌ تر خواهد بود.

    

به گزارش صبح ساحل، هفته سلامت از یکم تا هفتم اردیبهشت در سراسر کشور برگزار می شود. داشتن سلامتی موضوع بسیار مهمی است و یکی از دغدغه‌های هر فرد و هر جامعه‌ای محسوب می‌شود به همین دلیل بزرگداشت روز جهانی بهداشت از اهمیت بسزایی برخوردار است. این رویداد برای نخستین بار در سال ۱۹۵۰ گرامی داشته شد و از آن زمان تاکنون به یکی از مسائل بهداشتی روز دنیا تبدیل شده است. روز جهانی بهداشت، دربردارنده مضامینی فراتر از یک روز مناسبتی بوده و به عنوان فرصتی برای تمرکز جهانیان روی جنبه‌های مهم بهداشت جهانی محسوب می‌شود. مضامین تعیین‌ شده برای این روز در هر سال متفاوت است و از ریشه‌کن کردن فلج اطفال گرفته تا فعال نگه داشتن افراد مسن، مراقبت از مادر و فرزند، تغییرات آب‌وهوایی و حتی ایمنی جاده‌ها، دربردارنده مهم‌ترین مسائل زندگی افراد شامل بوده است. تمامی این موضوعات به قدری اهمیت دارد که لازم بوده روزی از تقویم به آن‌ها اختصاص داده شود.

شعار انتخابی برای روز جهانی ۲۰۲۱، عبارت است از " ایجاد جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر برای همه"، زیرا نابرابری‌های بهداشتی نه تنها عادلانه نیست، بلکه پیشرفت‌های فعلی انجام‌شده تا این لحظه را نیز تهدید می‌کند و پتانسیل بالایی برای گسترش بیشتر شکاف‌های عدالت و برابری ایجاد می‌کند.

در سال جاری و با وجود فراگیری ویروسی کشنده در سطح جهان، روز جهانی بهداشت بیشترین تمرکز خود را روی این امر قرار داده است که همه افراد از شرایط زندگی و کار مناسب برای داشتن سلامتی برخوردار باشند همچنین در این روز از رهبران جهانی خواسته می‌شود تا نابرابری‌های بهداشتی را کنترل کرده و اطمینان حاصل کنند که همه انسان‌ها در سراسر این کره خاکی، در هر زمان و مکانی به خدمات بهداشتی با کیفیت دسترسی داشته باشند. هدف روز جهانی بهداشت در سال جاری این اصل قانون اساسی WHO را برجسته می‌کند که "برخورداری از بالاترین استاندارد بهداشتی، یکی از حقوق اساسی هر انسانی بدون تمایز نژاد، دین، عقاید سیاسی، شرایط اقتصادی یا اجتماعی است."

کووید -۱۹ لطمه‌های سنگینی بر پیکره جهان وارد کرده و تأثیر آن بر کشورهایی که پیش از این همه‌گیری جزو جوامع آسیب‌پذیر جامعه محسوب می‌شدند، بسیار شدیدتر بوده است. این جوامع بیشتر در معرض بیماری قرار دارند، به خدمات و مراقبت‌های بهداشتی مناسب دسترسی ندارند و در نتیجه در مهار ویروس کرونا با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند.

 

منبع:ایمنا

با توجه به شرایط ناگوار فعلی، برای اولین بار در طول ۲۰ سال اخیر، سطح فقر جهانی افزایش یافته است که این امر مانع عظیمی برای پیشرفت در راستای دستیابی به اهداف توسعه پایدار محسوب می‌شود. از سوی دیگر حدود ۶۰ درصد از ساکنان بعضی از کشورها فاقد پوشش خدمات بهداشتی ضروری هستند، بیش از یک‌میلیارد انسان در سکونتگاه‌های نامناسب حاشیه شهرها زندگی می‌کنند که این امر احتمال ابتلای آن‌ها را به ویروس کرونا افزایش داده و آمار انتقال آن را به شدت بالا برده است.

به همین دلیل  از رهبران جهانی خواسته می‌شود که در سال‌های پیش رو جهانی سالم و برابر برای تمامی ساکنان کره خاکی فراهم آورند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها