با وجود محدودیت‌های تردد به هند و پاکستان برای جلوگیری از ورود کرونای جهش‌یافته هندی؛

خطر ورود متکدیان به بندرعباس از طریق لنج‌ها



باوجودی‌که اعلام شده‌است که تمامی ترددهای مستقیم و غیرمستقیم در مسیر هند و پاکستان برای جلوگیری از ورود ویروس کرونای هندی به کشور ممنوع است، اما کماکان ترانزیت دریایی با کشور هندوستان در چابهار انجام می‌شود.

 

به گزارش صبح ساحل، خط کشتیرانی هند- ایران همچنان فعال است و گفته می‌شود به علت انتقال کالاهای اساسی به کشور و همچنین تزانزیت کالا به افغانستان، امکان لغو آن وجود ندارد.

معاون بندری سازمان بنادر می‌گوید: «ترانزیت دریایی با کشور هندوستان به صورت کانتینری است و هیچ کدام از گروه کرو دریایی از کشتی‌ها خارج نمی‌شوند

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و  هم در این خصوص گفته‌است: «خطوط باری تجاری را نمی‌توان قطع کرد، این خطوط جهت تأمین کالای اساسی و کالای ترانزیتی عمل می‌کنند

برا اساس برخی شنیده‌ها  تعدادی از کشتی‌های هندی راهی بندرعباس هم می‌شوند و این لنج‌ها می‌توانند راهی برای ورود کرونای هندی به کشور باشند.

سال‌هاست گداهای هندی و پاکستانی به‌صورت غیرقانونی از لنج‌ها و نه کشتی‌ها که امکان خروج از محوطه بنادر را ندارند، در نزدیکی بندرعباس پیاده می‌شوند و حدودا یک هفته تا ده روز برای درآمدزایی می‌مانند و دوباره با همان لنج‌ها راهی هند می‌شوند.

این گدایان می‌توانند یکی از گزینه‌های احتمالی ورود کرونای هندی به کشور باشند. آن هم در شرایطی که کمبود تخت‌های بیمارستانی در هند به دلیل شیوع گسترده این ویروس مسری، در خیابان‌ها نگهداری می‌شوند و محل زندگی عموم گدایان نیز نه خانه‌ها بلکه خیابان‌های دهلی است.

براین اساس لازم است تا ستاد ملی مقابله با کرونا برای رسیدگی به این راه مخفی وارد میدان شود و رسیدگی‌ها در این زمینه را بدون فوت وقت آغاز کند.

ادهم رضوانی، مدیر روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ضمن تکذیب این موضوع می‌گوید: « تردد لنج در آب‌های کشور با مجوزهای لازم صورت می‌گیرد و هرکدام از این ملوانان شناسه‌ای دارند که فقط با آن شناسه می‌توانند تردد کنند».

 

وی اضافه می‌کند: « در مرکز استان تعداد شناورهایی که با هند تردد می‌کنند  بسیار کم است و در شهرستان جاسک هم چنین مواردی نداشتیم».

رضوانی با بیان اینکه بندر چابهار بیشتر با این موضوع درگیر است و نه بندرعباس می‌گوید: «مراودات دریایی هرمزگان معمولا با عمان و امارات است  و با هندوستان و پاکستان کمترین مراوده را داریم بنابراین جای نگرانی برای موضع ورود کرونا از طریق گدایان هندی و پاکستانی نیست».

وی در ادامه می‌گوید: «اگر مواردی از این قبیل هم در استان مشاهده شود از طریق خودروهای قاچاقی صورت می‌گیرد که از طریق سیستان‌وبلوچستان وارد کشور می‌شوند و با خود این متکدیان را حمل می‌کنند».

رضوانی در پایان با بیان اینکه نمی‌توان زنجیره کالاهای اساسی را قطع کرد، اضافه می‌کند: «براساس نامه وزیر کشور به وزیر راه و شهرسازی، هرگونه مبادلات تجاری با هند باید متوقف می‌شد اما بحث کالاهای اساسی و به خصوص برنج از سمت هند وارد کشور می‌شود  و ما نمی‌توانیم مانع آن شویم. بنابراین در لنگرگاه‌ها موارد کنترلی  بهداشتی به خوبی رعایت می‌شود و درصورت وجود موارد مشکوک، افراد را قرنطینه می‌کنند».

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها