امتحانات پایان سال پایه نهم و دوازدهم حضوری برگزار می‌شود؟

دوراهی سلامتی و تحصیل



شور و شوق دانش‌آموزان برای مدرسه رفتن و بازی با هم‌کلاسی‌های‌شان دیگر از بین رفته‌است. این ویروس به بچه‌ها هم رحم نکرد و شوق کودکی‌شان را گرفت. به‌جای هرروز مدرسه رفتن و منتظر زنگ تفریح ماندن، باید در اتاق خود سر کلاس آنلاین حاضر شوند اما تمام این مشکلات به سلامتی‌شان می‌ارزد. زمزمه‌های حضوری برگزارشدن امتحانات برخی پایه‌های تحصیلی، دل‌نگرانی‌های والدین، دانش‌آموزان و حتی دانشجویان را افزایش داده‌است. سال گذشته امتحانات پایه نهم و دوازدهم حضوری برگزار شد و دانش‌آموزان زیادی را مبتلا به کووید19 کرد. در ادامه نگاهی به تصمیمات مسئولان درباره امتحانات می‌اندازیم و د‌رددل‌های والدین و دانشجویان را جویا می‌شویم.

     

شروط نحوه برگزاری

به نوشته روزنامه صبح ساحل، حضوری برگزارشدن یا مجازی‌بودن امتحانات دانش‌آموزان و دانشجویان، سوال بسیاری از خانواده‌هاست. روال سال گذشته بدین صورت بود که امتحانات پایه نهم و دوازدهم به صورت حضوری برگزار شد. امتحانات پایه نهم به دلیل تاثیر نمرات در هدایت تحصیلی‌شان به صورت حضوری بود. برای خرداد 1400 نیز مسئولان وزارت آموزش و پرورش از تمایل به برگزاری امتحانات این دو پایه تحصیلی به شیوه حضوری خبر داده‌اند. «محسن حاجی‌میرزایی»، وزیر آموزش‌وپرورش در 19بهمن‌ماه سال99 گفته بود: «درصورتی که شرایط تا خردادماه بهتر شود و ستاد کرونا  برای امتحانات نهایی مجوز دهد، امتحانات به صورت حضوری برگزار می‌شود». به گفته‌ حاجی‌میرزایی سال99 امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم را حضوری برگزار کردیم، بیش از ۶۰۰ هزار نفر در مدت ۲۱ روز امتحانات خود را دادند و مشکلی پیش نیامد. همچنین در مقایسه با سال98، تعداد شرکت‌کننده‌ها افزایش پیدا کرد و نمرات آن‌ها بهتر شد. وزیر آموزش‌وپرورش بار دیگر در 19 فروردین‌ماه 1400 اعلام کرد: «همچنان متقاضی حضوری برگزارشدن برخی آزمون‌ها مانند پایه‌های نهم و دوازدهم هستیم؛ زیرا این امتحانات تاثیرگذار هستند و اگر خللی ایجاد شود، ممکن است حقوق دانش‌آموزی ضایع شود. درنهایت، ترجیح ما این است که دانش‌آموزان در یک آزمون هماهنگ حضوری شرکت کنند. مگر آن‌که وضعیت کشور این اجازه را به ما ندهد که در آن صورت باید تدبیر دیگری بیندیشیم. هر آزمونی که به ما اجازه دهند، حضوری برگزار می‌کنیم». «محمد محسن بیگی»، مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش درباره حضوری برگزار شدن برخی پایه‌های تحصیلی اظهارنظر کرد و گفت: «با توجه به اهمیت امتحانات نهایی در انتخاب رشته دانش آموزان و کنکور داوطلبان آزمون سراسری، با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به صورت حضوری خواهد بود». دستورالعمل بهداشتی که برای برگزاری امتحانات حضوری ارائه شده، بدین صورت است: «در هر مکان یک‌بار آزمون انجام شود و در صورت نیاز به تکرار آزمون برای گروه بعدی با فاصله حداقل 2 ساعت پس از ضدعفونی انجام شود. تأمین فاصله‌گذاری مناسب و جلوگیری از تجمع در ورود به محل آزمون. تأمین فاصله‌گذاری مناسب برای صندلی‌ها در محل آزمون. تهیه تهویه مناسب هوا در محل برگزاری جلسه آزمون. از بزرگ‌ترین فضاهای موجود برای انتخاب مرکز آزمون و حضور دانش‌آموزان استفاده شود. چینش صندلی‌ها باید به گونه‌ای باشد که فاصله دو متر بین آزمون دهندگان رعایت شود. توزیع مواد خوراکی در محل آزمون ممنوع است. برای آزمون‌های کوتاه‌تر از دو ساعت خوردن هر گونه مواد خوراکی به جز آب آشامیدنی شخصی در زمان امتحان مجاز نیست». در این دستورالعمل‌ها اما جای نظارت مکرر به مکان امتحانات و رعایت‌کردن نکات بهداشتی خالی است. این احتمال وجود دارد که در محل برگزاری آزمون‌ها هیچ نکات بهداشتی رعایت نشود. «ایرج بیت اللهی»، مدیرکل آموزش‌وپرورش هرمزگان در 5 اردیبهشت‌ماه اعلام کرد که امتحانات پایه نهم، دوازدهم، دروس فنی دانشکده‌های فنی و علمی‌کاربردی حضوری برگزار می‌شود. به گفته مدیرکل آموزش‌وپرورش استان، در دوره ابتدایی هم آزمون به صورت ارزشیابی کیفی و توصیفی است و کتبی برگزار نمی‌شود.

تسنیم/ خبرآنلاین/ شهرآرا نیوز/ میزان

   

دلواپسی‌های والدین

دانش‌آموزان و والدین‌شان از حضوری برگزار شدن امتحانات، دل‌نگران هستند. تقریبا دو سال است که درس‌هایشان را مجازی یاد می‌گیرند و تکالیف خود را انجام می‌دهند. یک دانش‌آموز می‌گوید: «ما تقریبا دو سال است که مجازی درس خوانده‌ایم و برای حفظ سلامتی‌مان از خانه بیرون نمی‌رویم، حالا اما باید حضوری امتحان بدهیم! اگر اتفاقی برای‌مان بیفتد، چه کسی پاسخگو است؟». بسیاری از والدین نیز از این موضوع ابراز نگرانی کردند. یکی از آن‌ها می‌گوید: «ما نمی‌توانیم به فرزندان‌مان اجازه بدهیم که برای امتحانات به مدرسه بروند. من سه فرزند دارم که در پایه‌های ابتدایی تحصیل می‌کنند. یکی از آن‌ها پایه نهم است. همسرم بیماری قلبی و دیابت دارد. از ترس به خطر افتادن جان او، دوسال است که هیچ جایی نمی‌رویم. چگونه به فرزندم اجازه بدهم که برای امتحانات به مدرسه برود؟ ای کاش مسئولان با درنظر گرفتن وضعیت نگران‌کننده کرونا در استان از این تصمیم صرف نظر می‌کردند تا شاهد تلفات کم‌تری در جامعه باشیم». به دنبال پیداکردن پاسخی برای والدین، خواستار مصاحبه با مدیرکل آموزش‌وپرورش استان شدم اما هربار به بهانه‌های مختلف از این امر اجتناب کرد.

  

اما و اگرهای مسئولان

وزارت علوم و تحقیقات فناوری طی بخشنامه‌ای در 23 اسفندماه سال 99 به دانشگاه‌های سراسر کشور اعلام کرد: «در صورتی که استانی در شرایط کم خطر قرار داشته باشد و حضور دانشجویان در امتحانات امکان پذیر باشد، امتحانات حضوری برگزار شود». به منظور پیگیری این ماجرا به سراغ «مهدی عباسی»، روابط عمومی دانشگاه هرمزگان رفتم و علت را جویا شدم. او در این باره گفت: «بندرعباس درحال حاضر در وضعیت قرمز قرار دارد و تایید نمی‌کنم که امتحانات قطعا حضوری برگزار می‌شود. فعلا همه‌چیز بر پایه گمانه‌زنی و احتمال است. اگر درسی تنها سه دانشجو و امکان حضور این دانشجویان وجود داشته‌باشد، امتحان آن درس حضوری انجام می‌شود. بخشی از امکانات در حال بررسی است و شرایط خاصی برای ورود به خوابگاه‌ها وجود دارد. اما به طور کلی، همه‌ تصمیمات وابسته به ستاد ملی مقابله با کرونا است، اگر شرایط بهتر نشود و امتحانی حضوری برگزار نمی‌شود. همواره اولویت دانشگاه هرمزگان، سلامت دانشجویان است». «محمدرضا سمتی»، معاون آموزشی دانشگاه هرمزگان اما در 5 اردیبهشت‌ماه اعلام کرد این احتمال وجود دارد که آزمون‌های پایانی دانشگاه‌ها در مناطق زرد و آبی به صورت حضوری برگزار شود و وزارت علوم نیز این را تایید کرده‌است. پیش از صحبتهای معاون آموزش دانشگاه هرمزگان، وزیر علوم در اول اردیبهشت‌ماه اعلام کرده بود: «با توجه شروع پیک چهارم، بر اساس نظر ستاد ملی مقابله با کرونا حضور دانشجویان و کارمندان در دانشگاه‌ها دشوار است و تا شرایط مساعد نباشد، قائدتا این وضعیت باید ادامه پیدا کند. چنانچه در پایان ترم یعنی بعد از خرداد به شرایط زرد و آبی برگردیم، دانشگاه‌ها می‌توانند درباره حضور دانشجویان برای آموزش‌های عملی خود تصمیم گیری کنند».

   

دانشجویانِ نگران

زمزمه حضوری برگزارشدن امتحانات پایان ترم دانشجویان شنیده می‌شود و این موضوع باعث دلهره دانشجویان و والدین‌شان شده‌است. دانشجویان مهمانی که از دانشگاه خود فاصله بسیاری دارند، چگونه می‌توانند برای امتحانات خود به دانشگاه مراجعه کنند؟ سارا دانشجوی ترم 2 دانشگاه هرمزگان می‌گوید: «محل زندگی من از دانشگاه حدود هزار کیلومتر فاصله دارد. اگر امتحانات حضوری برگزار شود و خوابگاهی به ما ندهند، چگونه باید امتحان بدهم؟ اگر خوابگاه هم بدهند، با توجه به وضعیت قرمز بندرعباس، رفتن به خوابگاه، بسیار خطرآفرین است». با درنظر گرفتن این نکته که بسیاری از دانشجویان در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و  شرایط اینترنت و آنتن‌دهی آنان مطلوب نیست، شاید حضوری بودن امتحانات برای‌شان بهتر باشد. هزینه این عدم دسترسی اما به خطر افتادن سلامتی خود و خانواده‌های‌شان است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها