گسترش روابط پکن-ابوظبی؛ منشأ نگرانی جدید آمریکا برای فروش اف‌-۳۵ به امارات



یک روزنامه آمریکایی از بیم دولت آمریکا از فروش جنگ افزارهای پیشرفته به امارات به دلیل درز اطلاعات حساس آن‌ها به چین خبر داد.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته فارس، یک رسانه آمریکایی نوشته گسترش روابط میان چین و امارات متحده عربی موجب ایجاد نگرانی‌های جدید در میان مقام‌های آمریکایی برای فروش جنگنده‌های «اف-۳۵» به امارات شده است.

روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشته در هفته‌های اخیر جاسوسان ایالات متحده شاهد فرود دو هواپیمای متعلق به ارتش چین در فرودگاهی در امارات متحده عربی بودند. پروازهای مختلف بین پکن و امارات، افسران آمریکایی را نگران کرده و عدم اطمینان در فروش چند میلیارد دلاری جنگ افزارهای پیشرفته آمریکایی به امارات را موجب شده است.

دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در ماه آوریل به دنبال یک ارزیابی اظهار داشت که می‌تواند با فروش ۲۳ میلیارد دلاری ۵۰ هواپیمای جنگنده F-۳۵ و ۱۸ هواپیمای بدون سرنشین «ریپر» به امارات موافقت کند.

افسران آمریکایی اظهار داشتند شاخصهای افزایش روابط بین پکن و ابوظبی آینده فروش این تسلیحات را مخدوش کرده است. «یوسف عتیبه» سفیر امارات در آمریکا مدعی شده که این کشور از دانش فنی ارتش ایالات متحده دفاع می‌کند و ارتش این کشور در کنار ارتش ایالات متحده قرار دارد.

به نوشته وال استریت ژورنال، نظامیان چین نیز به برنامه هایی برای تعمیق و گسترش ارتباطات وهمکاری با امارات اشاره کرده‌اند. در گزارش ۲۰۲۰ پنتاگون در مورد آرمان‌های ارتش چین ذکر شده است که چین در حال بررسی و برنامه ریزی برای امکانات اضافی لجستیک ارتش خارج از کشور است. چین امیدوار است که یک پایگاه دریایی در امارات ایجاد کند.

یک مقام آمریکایی مطلع در این باره گفت که دیدگاه اصلی امارات  این است که در صورت خرید این جنگ افزارهای پیشرفته از آمریکا، تعیین میزان چگونگی و زمان استفاده از آن در اختیار خودشان باشد.

این مقام آمریکایی افزود که واشنگتن در گفت‌وگو با امارات درخواست‌هایی را در سه زمینه مطرح کرده است از جمله آنکه  مارات و کشورهای ثالث به ویژه چین، به جنگنده اف-۳۵ و دانش فنی هواپیماهای بدون سرنشین دسترسی پیدا نکنند.

فروش اف‌-۳۵ به امارات متحده عربی یکی از بخش‌های توافق موسوم به «پیمان ابراهیم» برای عادی‌سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی است. تلاش نماینده‌های کنگره آمریکا برای جلوگیری از فروش این سلاح‌ها به امارات و عربستان چندین بار به شکست منجر شده است. 

برخی قانونگذاران آمریکایی هم ابراز نگرانی کرده‌اند که عرضه این سلاح‌ها نقض ضمانت امنیتی واشنگتن به تل‌آویو برای حفظ حاشیه برتری نظامی این رژیم در  غرب آسیا محسوب می‌شود.

با این حال، نهادها و اشخاص مختلفی از جمله لابی‌های صهیونیستی «آیپک» و «مؤسسه یهودی برای امنیت ملی آمریکا» و همچنین «ران دِرمِر» سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن عدم مخالفت خود با فروش اف-۳۵ به امارات را اعلام کرده‌اند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها