ضرب الاجل دادستانی برای تعیین و تکلیف پروژه میلیاردی نور؛

انتظار 14 ساله به پایان می رسد؟



« باید پروژه مجتمع نور در ۳۶ ماه آماده و بابت هرروز دیرکرد خسارت به خریداران پرداخت شود». این مطلب را دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بندرعباس در جمع خبرنگاران بیان کرد و ادامه داد: «وضعیت کنونی روند ساختوساز این مجتمع کند و نامطلوب است که در چند روز دیگر جلسهای به همین منظور برگزار میشود».

320 نفر حدود 14 سال قبل (سال 86) مجتمع تجاری واداری مجتمع نور را پیشخرید کردند که باگذشت این مدت چشمانتظار دیدن واحدهای تجاری و اداری مجتمع نور بندرعباس هستند. آذرماه سال گذشته 5 نفر از نمایندگان منتخب خریداران در دفتر روزنامه صبح ساحل حضور یافتند و با ارائه مستنداتی خواستار رسیدگی به احقاق حقوق مالکان این مجتمع شدند که در طی این مدت هیچیک از طرفهای قرارداد به تعهدات خود برابر برنامه زمانی قیدشده در قراردادها مبنی بر تحویل واحدها به خریداران حداکثر طی 30 یا 40 ماه عملنکردهاند.

این نشریه بر اساس وظایف ذاتی خود مبنی بر رسیدگی به مشکلات شهروندان، سخنان و گلهمندی آنها در قالب یک پرونده  با تیتر «13 سال در انتظار نور» در شماره 4199 شنبه 15 آذر 1399 به چاپ رساند. در این گزارش آمده است که مالکان این مجتمع که اکثر بازنشستگان دستگاههای مختلف هستند در سال 86 اقدام به خرید سرقفلی واحدهای مجتمع تجاری اداری نور به امید آغاز یک زندگی آبرومند و ایجاد کسبوکار برای خود و اعضا خانواده در این پروژه سرمایهگذاری کردهاند، اما این داراییها در دست سازندگان مسکوت ماند. عدهای از خریداران به علتهای مختلف جان سپردند و وارثان به همراه خریداران دیگر خواهان اجرای حکم صادرشده هستند، حکمی که در آن قیدشده است طرفین قرارداد باید در مدت 22 ماه نسبت به ساخت و تحویل مجتمع نور به خریداران اقدام نمایند. این در حالی است که یک سال از مدت صدور آن گذشته، ولی اجرایی نشده است و پروژه همچنان نیمهتمام مانده است. آنها برای رسیدن بهحق خود از هر مسئولی کمک خواستند و پاسخی دریافت نکردند تا اینکه مجتبی قهرمانی دادستان بندرعباس به خواست آنها واکنش نشان داد و سرزده از این مجتمع بازدید کرد. وی در جمع نمایندگان منتخب مالکان مجتمع نور وعد داد بهصورت جدی پیگیر این موضوع شود.دادستان بندرعباس به قول خود وفا کرد در این مدت پی گیر پرونده بود.

قهرمانی در این مورد گفت: «مجتمع نور یک مطالبه قدیمی و کهنه جمعی از شهروندان بندرعباسی است همیشه مشکلساز بود تا اینکه بر اساس مأموریتی از جانب رئیسکل دادگستری هرمزگان، به این پرونده بهصورت جدی ورود کردیم».

به گفته این مقام مسئول یکی از این مشکلات سند مجتمع بود که نه در اختیار مالک بود و نه در اختیار خریداران. بلکه سند به بانک تجارت منتقلشده بود. پس از جلسات و پیگیریهای مختلف سند از دست بانک تجارت خارج و سند تکبرگ به نام شرکت میلاد نور صادر شد.

قهرمانی این را هم اضافه کرد که در قرارداد مالک و خریداران تنظیمشده بود هیچ خسارتی بابت تأخیر در تحویل پروژه پیشبینینشده، فقط قرارداد بین طرفین تنظیمشده بود. وی ادامه داد: با پیگیریهای صورت گرفته این موضوع هم اضافه شد و باید این پروژه در ۳۶ ماه آماده شود که چند ماه آن نیز گذشته است. قهرمانی افزود: همچنین بابت هرروز دیرکرد خسارت به خریداران پرداخت شود تا خریداران در این مورد ضرری متحمل نشوند. وی از پیشرفت ساخت این مجتمع اظهار نارضایتی کرد و گفت: اخیر تزریق مالی مناسبی به این پروژه تعلقگرفته و بهطور مستمر پیگیر حقوق مردم خواهیم بود.

 

صدور اسناد اراضی ساحلنشینان و اصیل بندرعباس

دادستان بندرعباس در خصوص صدور اسناد اراضی ساحلنشینان و اصیل بندرعباس گریزی زد و گفت: ایراد اصلی به این اراضی ساختوساز در کنار دریا و رعایت نشدن حریم 62 متری دریا است. قهرمانی ادامه داد: با توجه به ساخت بلوار ساحلی و رعایت فاصله و حریم قانونی، در شورای مسکن و شهرسازی در حال پیگیری برای صدور سند مالکیت برای بناهای قدیمی و اصیل بدون تصرف و غیرقانونی در آن مناطق هستیم.

 

وصول ۵۰۰ میلیون تومان برای تجهیز مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بندرعباس به وضعیت معتادان متجاهر در بندرعباس پرداخت که علاوه بر زشت نشان دادن چهره شهر، مزاحمتهای برای شهروندان ایجادشده بود. قهرمانی افزود: طی سالیان گذشته دستگاه قضایی خود از وضعیت معتادان متجاهر در بندرعباس ناراضی بود تا اینکه شرایط به شکلی درآمد که دیگر وضعیت موجود غیرقابلتحمل بود. وی از پیشگام شدن دستگاه قضایی برای حل این معضل سخن گفت و ادامه داد: پس از دعوت دستگاههای متولی، از وضعیت شهر بندرعباس بازدید به عمل آمد. قهرمانی به وصول ۵۰۰ میلیون تومان برای تجهیز مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ و اختصاص وسیله نقلیه و نیرو موردنیاز از سوی شهرداری بندرعباس به این امر اشارهای داشت. وی این را گفت که درگذشته متوسط تعداد نگهداری معتادان متجاهر در این مرکز ۲۵۰ نفر بود اکنون این میزان به ۷۰۰ نفر رسیده است. قهرمانی تأکید کرد که دستگاههای متولی موظف به جمعآوری و نگهداری آنان در مرکز ماده ۱۶ هستند. وی عنوان کرد: شهرداری بندرعباس، مرکز بهداشت بندرعباس و اداره بهزیستی شهرستان بندرعباس موظف به پیگیری و تحقق این موضوع در جهت پاکسازی چهره شهر بندرعباس هستند و شهروندان میتوانند با شهرداری و نیروی انتظامی تماس بگیرند تا افراد معتاد را در آن مکان جمعآوری کنند. قهرمانی گفت: این افراد پس از طی کردن دوره مشخص یا با بهبود وضعیت جسمانی به آغوش خانواده بازمیگردند یا همچنان در کمپ میمانند تا اعتیاد را از خود دور کنند.

 

ممانعت از تخریب غار نمکدان

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بندرعباس در خصوص غار نمکدان قشم که به علت طرح پرورش میگو و...در حال تخریب بود گفت: در بحث غار نمکدان قشم اگر ورود دستگاه قضایی نبود اکنون شاهد از بین رفتن یک اثر طبیعی و میراث تاریخی بودیم. قهرمانی افزود: آنهم درحالیکه در نشست با دستگاههای متولی مانند جهاد کشاورزی هرمزگان و میراث فرهنگی هرمزگان آنها دم از مجوز داشتن طرح پرورش میگو در آن منطقه میزدند اما دستگاه قضایی مردانه ایستاد و مانع از تخریب این اثر طبیعی شد. وی تأکید کرد: هیچگاه نگاه حفاظت از محیطزیست و جلوگیری از آسیب به زیستبوم دریایی را از خود دور نکردهایم.

 

عدم اجازه ساختوساز تالار فرهنگی شهر بندرعباس

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بندرعباس اشارهای به وضعیت تالار فرهنگی شهر بندرعباس کرد که عدهای قصد ساخت این تالار در حریم دریا رادارند. قهرمانی گفت: دستگاه قضایی و رئیسکل دادگستری هرمزگان بههیچوجه اجازه ساختوساز در حریم دریا را نخواهند داد و این پروژه نیز به همین دلیل متوقفشده و اجازه هیچگونه ساخت و سازی در حریم دریا را نخواهیم داد.

 

 

 

اقدام بینظیر در برخورد با صید ترال

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بندرعباس با اشاره به اینکه دستگاه قضایی هرمزگان پرچمدار مبارزه با صید ترال است اظهار کرد: برای اولین بار در کشور، دستگاه قضایی هرمزگان به این معضل ورود کرد و علی صالحی دستور برخورد با شناورهای صید ترال را صادر کرد قبل از آن مسئولین زیر بار این موضوع نمیرفتند و با کاغذهای صوری قانون را دور میزدند و شناورها همچنان مشغول جارو کردن دریا بودند.

قهرمانی اظهار داشت: توقیف شناورهایی که در آبهای هرمزگان قصد صید ترال داشتند، اقدامی بینظیر بود و نشان میدهد دستگاه قضایی خود را مدافع حقوق مردم میداند و به پشتیبانی از صیادان بومی وارد میدان شد.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها