کبد بیمار مرگ مغزی، زندگی بخشید

اهدای عضو مرد 43 ساله هرمزگانی



عضو بدن مرد 43 ساله هرمزگانی به نام رضا عبدالله پور، به بیمار نیازمند اهدا شد. این مرد میان‌سال که جمعه گذشته به علت سابقه دیابت و فشارخون کنترل نشده به بیمارستان انتقال یافت 8 روز بعد دچار مرگ مغزی شد. با رضایت خانواده عملیات اهدای عضو این مرد انجام شد وطی آن، کبد مرحوم به فرد در نوبت دریافت اهدا شد تا یک نفر از مرگ نجات یابد.

      

حال بد

به گزارش صبح ساحل، حالش بد بود، به‌سختی نفس می‌کشید و خودرو را هدایت می‌کرد، از میناب برای کاری راهی بندرعباس بود تا آنکه در ابتدای بلوار امام حسین مجبور به توقف خودرو و به‌سرعت از آن پیاده شد. تعدادی از افراد در آن مکان با دیدن حال بد این مرد او را به گوشه ای بردند و به سرعت تلفن وی را برداشتند و به آخرین شماره ثبت شده تماس گرفتند...

« ساعت حدود 21 جمعه 4 تیرماه در اورژانس تازیان شیفت بودم که فردی با شماره برادرم تماس گرفت و از حال بد او برایم گفت بلافاصله به همسر برادرم که در میناب بود تماس گرفتم، رضا به بیمارستان شهید محمدی منتقل و با عنوان سکته قلبی و مغزی در بیمارستان بستری شد. صبح روز بعد برای آنژیوگرافی برگه تعهد را امضا کردم تا برادرم آنژیوگرافی شود اما ناگهان حالش بد و بی‌هوش شد».

آرش عبدالله پور 49 ساله برادر مرحوم این‌ها را بیان کرد و ادامه داد: « پس از معاینه متوجه شدیم رضا دچار لختگی خون در مغز شده است، وی به بخش اعصاب و روان و قسمت جراحی مغز و اعصاب منتقل و بستری شد اما روز بعد وی حالش بد شد و به کما رفت».

   

 خبر تلخ

گوشه چشمانش تا مدتی تکان می‌خورد و خانواده امید سلامتی او را داشتند اما چهارشنبه 9 تیرماه ناگهان حالش بدتر شد به بخش آی سی یو انتقال یافت.

«مات و مبهوت از این حادثه، منتظر جواب پزشک معالج بودیم که خبر بهبودی او را به ما بدهند اما 3 روز بعد یعنی شنبه گذشته کادر درمان خبر تلخ مرگ مغزی را به ما دادند».

 

رضایت اهدا عضو

باورکردنی نبود، باید با بیمارشان خداحافظی می‌کردند، مطمئن بودند که دیگر وی به زندگی برنمی‌گردد و قلبش فقط با دستگاه تپش دارد و اگرنه هیچ حیاتی در بدنش نیست.

«کادر درمان به ما گفتند که اعضا بدن رضا می‌تواند نجات‌بخش بیماران دیگر باشد که خانواده‌هایشان منتظر شفا هستند و لبخندی که بر روی لبان بیمار و خانواده‌اش خشکیده است را جاری کنیم، تصمیم خیلی سختی بود با خانواده و همسر رضا صحبت کردم و همه در همان دقایق اولیه موافقت خود را اعلام کردند و برگه اهدا عضو امضا شد».

    

اهدای عضو مرد 43 ساله هرمزگانی

  

 خانه ابدی در کنار مادر

تیم پیوند از بیمارستان ابن‌سینای شیراز راهی بندرعباس شدند و پس از آزمایش‌های مختلف تشخیص دادند که فقط کبد رضا قابل پیوند است. ساعت 7 و 45 دقیقه صبح 15 تیرماه جاری رضا به اتاق عمل رفت، کبد از او جدا و بدن بی‌جانش راهی سردخانه شد. بعدازظهر همان روز وی در قطعه نایبندی ها کنار قبر مادرش در آرامستان باغو به خاک سپرده شد. وی بازنشسته بانک ملت بود و یک دختر 14 ساله از وی به یادگار مانده است. دختری که همیشه پدرش را قهرمان می‌داند که با اهدا عضو بدنش جان فرد بیمار نیازمند عضو حیاتی را نجات داده است...

 

هفتمین اهدا عضو در سال جاری

رئیس واحد اهدا عضو استان ضمن تقدیر از خانواده ایثارگر عبدالله پور گفت: رضا عبدالله پور هفتمین اهدا عضو، در سال جاری است. دکتر محمود حسین پور گفت: این جان‌آفرین گرامی در تاریخ ۴ تیر با تشخیص سکته مغزی و کاهش سطح هوشیاری در بیمارستان شهیدی محمدی بندرعباس بستری و به‌رغم دریافت مراقبت‌های ویژه در تاریخ ۱۲ تیر، مرگ مغزی وی توسط دو پزشک داخلی مغز و اعصاب، متخصص بیهوشی و متخصص پزشکی قانونی تائید شد. لازم به ذکر است نامبرده سابقه بیماری دیابت و فشارخون کنترل نشده داشته است. بعد از تائید مرگ مغزی و رضایت خانواده مبنی بر اهدا عضو، تیم پزشکی واحد اهدا عضو، کبد این جان‌آفرین گرامی را طی عمل هاروست برداشت و جهت پیوند به بیمارستان ابن‌سینای شیراز منتقل کردند. این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر در کشور، بالغ‌بر 25 هزار چشم‌انتظار دریافت عضو پیوندی هستند که روزانه ۷ تا 10 نفر از آن‌ها جان خود را از دست می‌دهند و این در حالی ایست که سالانه بین ۵ تا ۸ هزار انسان براثر مرگ مغزی فوت می‌کنند؛ که حداقل ۳۰۰۰ نفر آن‌ها قابلیت اهدا عضو دارند. ولی متأسفانه کمتر از یک‌سوم آن‌ها به اهدا عضو رضایت می‌دهند و عدم رضایت 2 سوم دیگر موجب خاک‌سپاری حداقل ۷۰۰۰ هزار عضو پیوندی، در سال می‌شود. اگر فقط نیمی از این اعضای خاک‌سپاری شده به بیماران نیازمند پیوند می‌رسید هیچ‌کدام از آن‌ها در لیست انتظار پیوند فوت نمی‌کردند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها