صبح ساحل علت تاخیر در صدور مجوز برای زنان صیاد جزیره هنگام را پیگیری کرد:

۵ مرداد، وعده جدید شیلات



شیلات هرمزگان قرار بود دهه فجر ۱۳۹۹ مجوز صیادی به زنان هنگام را اعطا کند اما بعد از گذشت شش ماه هنوز بوروکراسی اداری آن به پایان نرسیده است. علی رغم اینکه سال گذشته مسئولان در رده‌های مختلف با راه‌اندازی شو رسانه‌ای از اعطای مجوز به بانوان خبر دادند اما صیادان هنگامی هنوز نتوانستند از مزایای این مجوز بهره‌مند شوند. با پیگیری‌های صبح ساحل حالا پس از ۶ ماه شیلات هرمزگان وعده جدیدی را برای اعطای مجوز به زنان هنگام داده است.مدیر کل شیلات استان هرمزگان در این باره می‌گوید: «۵ مرداد ماه به صورت رسمی موافقت اصولی با صیادی بانوان جزیره هنگام، برای تعدادی از آن‌ها صادر می‌شود». در ادامه گفت‌و گو اختصاصی صبح ساحل را با «عبدالرسول دریایی»، مدیر کل شیلات استان هرمزگان آمده است.
 
صدور مجوز برای زنان صیاد در چه مرحله‌ای است؟
بنده اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ به عنوان مدیرکل شیلات استان منصوب شدم. صدور مجوزِ صید برای بانوان هنگام از دغدغه‌هایی بود که از ابتدا مطرح شد. از آنجایی که این مجوزها مزایایی چون اختصاص سوخت یارانه‌ای و معافیت بیمه‌ای برای کارفرما و ۵ شاغل در شناور را داشت و به نوعی سبب ایجاد اشتغال پایدار و کمک به معیشت این افراد میشد، پیگیری‌ها از سوی سازمان شیلات آغاز شد. مکاتبات زیادی از ابتدای تابستان صورت گرفت. مجوز اولیه در آذرماه از سوی سازمان شیلات ایران صادر شد. سپس ما فراخوان دادیم، در ابتدا تعداد کمی از بانوان ثبت‌نام کردند. به همین علت دوباره فراخوان دادیم که حدود ۵۰ نفر ثبت‌نام کردند. اسامی باید از سوی دهیاری، شورا، بخشداری و تعاونی صیادها تایید می‌شد که به خاطر عدم تایید تعاونی صیادان این موضوع دوباره به تاخیر افتاد. برابر پیش بینی ما قرار بود در بهمن ماه این کار نهایی شود که به این دلایل به تاخیر افتاد. در هر صورت تاییدیه تعاونی صیادان لازم بود چرا که این تعاونی در جریان سابقه صیادی افراد است و از طرفی در دستورالعمل سازمان شیلات هم چنین مقرر شده بود. تقریبا کار تمام شده است و ۳۰ نفر نهایی مشخص شده‌اند، ما همه اولویت‌ها از سابقه صیادی، سرپرست خانوار، مدرک تحصیلی و داشتن فرزند را در نظر گرفتیم که حقی از کسی ضایع نشود. در حال حاضر یک سری روند اداری را باید طی کند که در هفته‌های اخیر تمام می‌شود.
 
تاریخ نهایی صدور مجوزها را لطفا عنوان کنید؟
اگر بانوان سریعتر دو نفری که می‌خواهند با هم مشارکت داشته باشند را اعلام کنند و به تفاهم برسند، ۵ مرداد ماه به صورت رسمی موافقت اصولی با صیادی بانوان جزیره هنگام، برای تعدادی از آن‌ها صادر می‌شود. باقی افراد هم از طریق سیستم اتوماسیون شیلات مجوزهایشان صادر می‌شود. ۱۵ مجوز برای ۳۰ نفر به صورت مشارکتی صادر می‌شود. درآمد اشتغال در یک شناور تا سه نفر را هم به راحتی تامین می‌کند. بانوان می‌توانند با همین روش صید قلاب کارشان را انجام دهند. قایقشان را هم اگر به روز نیست به روز کنند و از قایق موتوری استفاده کنند. سعی کردیم هزینه‌ها را تاجایی که امکان دارد برایشان کم کنیم. به جای قایق دیزلی که خرید آن هزینه سنگینی دارد، موافقت قایق موتوری را اخذ کردیم. اگر کسانی توان خرید نداشتند می‌توانند از تسهیلات صندوق کارآفرینی استفاده کنند.
 
روند صدور موافقت اصولی تا اخذ مجوز چقدر زمان می‌برد؟
موافقت اصولی، اصلی‌ترین مرحله اخذ مجوز است. بانوان بعد از دریافت موافقت اصولی باید شناورشان را در سازمان بنادر ثبت کنند. بعد از اینکه شناور استانداردهای سازمان بنادر را داشت و ثبت شد، به شیلات استان اعلام کنند. ما لیست را برای سامانه شیلات ایران ارسال می‌کنیم و مجوزهای دریا روی صادر می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها